Racingoverall/Racingkläder

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av johced1974 »

Hej alla,

Tycker det är lite tråkigt att i vissa sällskap på track days ha på sig civila kläder, samtidigt som jag tycker det är svårt att hitta bra racingkläder/racingoverall. Jag får erkänna att jag inte vill lägga ut 5 000 - 10 000 kr på ett ställ och jag hoppas verkligen det finns vettiga alternativ som har ett rimligt pris.

Jag känner till denna sida

http://www.ga1.se/racingoveraller/bilsportsoveraller

Är det någon som har ett annat förslag? Oftast kör jag med långbyxor och långtröja och det är inte alltid det manligast. :oops:
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Tersan »

Dalhems brukar vara välsorterade och ha vettiga priser.

Tyvärr kostar riktiga kläder... :wink:
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Corinthian »

jag har tidigare handlat på M & M Motorsport, då jag ville ha Sparco.
Senast redigerad av Corinthian den tis mar 08, 2016 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag har ett Rally/Racing paket från GA Lindberg till salu om intresse finns !

Overallen är blå med svart på axlarna / 2-lagers / strl: 56, jag är ca 185 lång och väger ca 90 kg.
Skorna är svarta, strl: 43. Handskarna är svarta Sparco, strl: 11. Det här är använt 2-3 gånger.
Underställ - byxa + tröja. Aldrig använda !

Jag såg att det kostade 5999:- nu, det var nersatt från ca 7000:- nånting !

Ge ett skäligt bra bud så får du köpa grejorna ! Skickas helst inte !
Lennart.Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre nov 05, 2010 14:43

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Lennart.Larsson »

HEJ! I 20 års tid har jag framfört önskemål om en overall ,som kan användas i samband med corvette relaterade tillfällen.när det gäller mantorp
eller andra övningskörningar så räcker det med en overall som är i bomullskvalitet ,en corvettelogga på ,så tror jag att många är intresserade
köpa en sådan ,eller har jag fel?
M.V.H. Lennart (654)
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av johced1974 »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Jag har ett Rally/Racing paket från GA Lindberg till salu om intresse finns !

Overallen är blå med svart på axlarna / 2-lagers / strl: 56, jag är ca 185 lång och väger ca 90 kg.
Skorna är svarta, strl: 43. Handskarna är svarta Sparco, strl: 11. Det här är använt 2-3 gånger.
Underställ - byxa + tröja. Aldrig använda !

Jag såg att det kostade 5999:- nu, det var nersatt från ca 7000:- nånting !

Ge ett skäligt bra bud så får du köpa grejorna ! Skickas helst inte !
Tack Peter. Jag är dock 167 cm lång. :D
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
johced1974
Rookie
Rookie
Inlägg: 91
Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
Kontakt:

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av johced1974 »

Corinthian skrev:jag har tidigare handlat på M & M Motorsport, då jag ville ha Sparco.
Tack. Hittade bra grejor. Har googlat som en idiot men det är svårt att hitta. Tack för länken.
Johan Cederberg
Linköping

2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Corinthian »

AVANTI skrev:HEJ! I 20 års tid har jag framfört önskemål om en overall ,som kan användas i samband med corvette relaterade tillfällen.när det gäller mantorp
eller andra övningskörningar så räcker det med en overall som är i bomullskvalitet ,en corvettelogga på ,så tror jag att många är intresserade
köpa en sådan ,eller har jag fel?
M.V.H. Lennart (654)
Jag tror faktiskt inte det finns nåt intresse av att köpa racingutrustning man inte får använda på träffar fullt ut.
iaf jag lägger hellre en tusinn till för att få riktiga grejor... sen har ju inte corvette klubben direkt för så stor "racing-anda" utan är mest cortege-åkning och fika. iaf vad jag uppleft de senaste 7 åren.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Corinthian »

AVANTI skrev:HEJ! I 20 års tid har jag framfört önskemål om en overall ,som kan användas i samband med corvette relaterade tillfällen.när det gäller mantorp
eller andra övningskörningar så räcker det med en overall som är i bomullskvalitet ,en corvettelogga på ,så tror jag att många är intresserade
köpa en sådan ,eller har jag fel?
M.V.H. Lennart (654)
Jag tror faktiskt inte det finns nåt intresse av att köpa racingutrustning man inte får använda på riktiga träffar & bandagar fullt ut.
iaf jag lägger hellre en tusing till för att få riktiga grejor...
sen har ju inte corvette klubben direkt för så stor "racing-anda" utan är mest cortege-åkning och fika... iaf vad jag uppleft de senaste 7 åren.
Lennart.Larsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: fre nov 05, 2010 14:43

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Lennart.Larsson »

HejChorinthan! När det gäller racing "kläder" kan man nog lägga ner så mycket pengar som helst, desto dyrare desto bättre förmodar jag,
jag tänkte mer på oss provapå folket som kan köpa en "billig"och godkänd overall som även kan användas vid andra tillfällen.
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Tersan »

Corinthian skrev:
AVANTI skrev:HEJ! I 20 års tid har jag framfört önskemål om en overall ,som kan användas i samband med corvette relaterade tillfällen.när det gäller mantorp
eller andra övningskörningar så räcker det med en overall som är i bomullskvalitet ,en corvettelogga på ,så tror jag att många är intresserade
köpa en sådan ,eller har jag fel?
M.V.H. Lennart (654)
Jag tror faktiskt inte det finns nåt intresse av att köpa racingutrustning man inte får använda på riktiga träffar & bandagar fullt ut.
iaf jag lägger hellre en tusing till för att få riktiga grejor...
sen har ju inte corvette klubben direkt för så stor "racing-anda" utan är mest cortege-åkning och fika... iaf vad jag uppleft de senaste 7 åren.
Jag har ett förflutet i Alfa-klubben, och där tog vi för många år sen fram en enkel bomullsoverall (med utseende som en riktig trelagers) och den sålde rätt hyfsat. Nu är förvisso Alfa-åkare både mer intresserade av banåka, och väldigt mycket mer sparsamma än Vette-ägare... :wink:

Ett bra argument för en flamsäker flerlagersoverall är också att den är varm och skön på ett sedvanligt blåsigt Mantorp... :D
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Corinthian »

Tersan skrev:Jag har ett förflutet i Alfa-klubben, och där tog vi för många år sen fram en enkel bomullsoverall (med utseende som en riktig trelagers) och den sålde rätt hyfsat. Nu är förvisso Alfa-åkare både mer intresserade av banåka, och väldigt mycket mer sparsamma än Vette-ägare... :wink:

Ett bra argument för en flamsäker flerlagersoverall är också att den är varm och skön på ett sedvanligt blåsigt Mantorp... :D
Ska man ta fram en produkt kan man göra det på riktigt i detta fallet känner jag.
Jag skulle kunna köpa en ordentlig overall med "Corvette Racing" broderat men inte en med corvetteklubbens emblem..
dessutom tycker jag att medlemsavgifterna ska gå till banhyra och inte till kläder, minigolf & krimskrams.. det är redan nu för mycket av den biten enl. mig.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Corinthian »

AVANTI skrev:HejChorinthan! När det gäller racing "kläder" kan man nog lägga ner så mycket pengar som helst, desto dyrare desto bättre förmodar jag,
jag tänkte mer på oss provapå folket som kan köpa en "billig"och godkänd overall som även kan användas vid andra tillfällen.
godkänd betyder ju FIA 2-lagers och att ta fram en egen kostar nog mer än de som finns.. instegsmodellerna är ju inte särskilt dyra.. inte jämfört med medlemsavgiften som man ska betala varje år
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: ons jul 30, 2014 21:17
Ort: Tåby, Vikbolandet

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Tersan »

Corinthian skrev:
AVANTI skrev:HejChorinthan! När det gäller racing "kläder" kan man nog lägga ner så mycket pengar som helst, desto dyrare desto bättre förmodar jag,
jag tänkte mer på oss provapå folket som kan köpa en "billig"och godkänd overall som även kan användas vid andra tillfällen.
godkänd betyder ju FIA 2-lagers...
Tror ni pratar om olika saker. För tävling på bana krävs FIA-godkännande, men för vanliga track-days och liknande enklare övningar brukar det räcka med "heltäckande bomullsklädsel" vilket öppnar upp för en enkel overall som AVANTI efterfrågar.

Men jag tror inte heller att efterfrågan är så stor att det är idé för klubben.
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Användarens profilbild
Wängis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: fre sep 16, 2011 13:57
Ort: Stockholm

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Wängis »

AVANTI skrev:HejChorinthan! När det gäller racing "kläder" kan man nog lägga ner så mycket pengar som helst, desto dyrare desto bättre förmodar jag,
jag tänkte mer på oss provapå folket som kan köpa en "billig"och godkänd overall som även kan användas vid andra tillfällen.
Här köpte jag min nya overall, finns i olika prisklasser, bra pris o snabblev
http://rallyshop.se/kategori/Overaller
CCS 3631 C6 Z06-2008 Röd med OZ Superleggerafälgar 19" fram 20" bak, calloway insug, american racing headers, racecat, akrapovic sportavgassystem, coilovers halvbur m,m
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 934
Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
Ort: Karlstad å lite Falkenberg

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Mange_C5 »

Kan vara bra att ha klart för sig vad materielet som arrangörer begär skall användas syftar till att uppnå, primärt är det brandskydd.
Som individ bör man tänka att man har kläder som tillåter att man kan hjälpa andra och inte bara efter riskbedömning om sig själv, då är det inte bara brandskydd utan även glassplitter, släckmedel och annat som kan komma ifråga.

En tunn bomullsoverall utan godkända brandlager/material är ju inte mycket tjockare än en vanlig bomullsskjorta, varför då önska något som förmodligen har sämre skydd än jeans och ett par bomullslager av andra för ändamålet bättre civila kläder? :roll:

PS har sagt det förr, snurra inte ihop 1-lagers, 2-lagers och 3-lagers till att innebära olika FIA brandskyddsklasser. Oräknat så har man ju också underställ som då blir ytterligare ett lager mot brand.
Numera finns fullt godkända 1-lagers racingoveraller gjorda i hokus pokus material som är lika svala och tunna som en Hawaii skjorta och om ett decennium eller så till vettiga priser också :D
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Vettefan »

Vill brodera namn på min, förslag på vad man gör detta i Stockholmsområdet?

Letar också större C6 logga för ryggen, tips någon.
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 03, 2004 14:24
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av pgstoy »

8) 8) 8) 8) 8)
Användarens profilbild
pgstoy
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 03, 2004 14:24
Ort: Huddinge
Kontakt:

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av pgstoy »

Vettefan skrev:Vill brodera namn på min, förslag på vad man gör detta i Stockholmsområdet?

Letar också större C6 logga för ryggen, tips någon.
Tänk på att det måste vara brandgodkänd tråd 8)
Tomten
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 292
Blev medlem: lör okt 18, 2003 23:08
Ort: Stockholm

Re: Racingoverall/Racingkläder

Inlägg av Tomten »

Hej!

PG skojar inte, ska du köra på större tävlingar så är det stenhård koll.

/Tomten
Skriv svar