Oljebyte Corvette C6 Z06

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
CorvetteZ06
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: lör jun 21, 2014 15:24

Oljebyte Corvette C6 Z06

Inlägg av CorvetteZ06 »

Dags för lite ny olja i Corvetten.. Vad kör ni med för motorolja i era? Tala med en snubbe från Mobil 1 och han rekommendera New life 0W/30W :roll:
Corvette C6 Z06 2006 Velocity Yellow
CorvetteZ06
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: lör jun 21, 2014 15:24

Re: Oljebyte Corvette C6 Z06

Inlägg av CorvetteZ06 »

Vad kör ni med för Växel/bakaxelolja ochså?
Corvette C6 Z06 2006 Velocity Yellow
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Oljebyte Corvette C6 Z06

Inlägg av Lars J »

CorvetteZ06 skrev:Dags för lite ny olja i Corvetten.. Vad kör ni med för motorolja i era? Tala med en snubbe från Mobil 1 och han rekommendera New life 0W/30W :roll:
Det finns många åsikter om just vilken olja som är bäst. Du hittar en hel del "oljetrådar" om du söker på forumet!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Oljebyte Corvette C6 Z06

Inlägg av Corinthian »

CorvetteZ06 skrev:Dags för lite ny olja i Corvetten.. Vad kör ni med för motorolja i era? Tala med en snubbe från Mobil 1 och han rekommendera New life 0W/30W :roll:
0-30 är en olja som passar bäst för vinterbruk och medelvarmt klimat.
om du inte kör bilen på vintern bör du nog inte gå under 10-40 olja, då 0-30 blir blaskig när bilen går varmt på sommaren.
Jag kör Redline Extrem Street Performance just nu men har även kört 15-50 och 20-60 oljor.
http://www.carbibles.com/images/saerates.jpg
Bild
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 343
Blev medlem: mån apr 05, 2010 12:00
Ort: Gotland

Re: Oljebyte Corvette C6 Z06

Inlägg av malte »

Finns hur många åsikter som helst angående olja. Min enkla slutsats är att se i instruktionsboken, köp den olja som har
de kvalitets betäckningar som står där så blir det i alla fall inte fel.
Kör du bana eller andra extrema förhållanden är det en annan sak !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Oljebyte Corvette C6 Z06

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag håller med Malte !
Tänk på att fylla rätt mängd sen oxå, eftersom
det är torrsump på Z06 an !

Varmkör till 50 grader, stäng av o vänta 5 minuter
kolla sen olje nivån i torrsumpen !

Jag har för mig att man gjorde så ! Annars så är
det lätt att fylla på för mycket !

Lycka till !
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
Ort: Skaraborg

Re: Oljebyte Corvette C6 Z06

Inlägg av Janne Strandberg »

Att kolla i instruktionsboken för C6 from 2012 ställer till det ännu mer när det gäller val av olja till våra Corvetter (from LT-motorn från 1992 till LS motorerna from 1997 och framåt).
I den amerikanska owner's manual står det att det ska vara olja klassad enligt DEXOS1 (före 2012 hette klassificieringen GM 4718M) och i de europeiska instruktionsböckerna (i den svenska) står det att det ska vara olja klassad enligt DEXOS2 - fast det är samma motor. (Samma sak gäller Camaro)
Dexos1 oljan är för bensinmotorer och Dexos2 är för bensin- och dieselmotorer .
Läs gärna http://www.gmdexos.com/

Varför det är på det här viset? Jag fått svar från GM garantiavdelning (via Hedins) att Dexos1 olja inte finns så lättillgängligt i Sverige (på bensinstationer etc) varför man skrivit Dexos2 olja i de europeiska manualerna.

Så Malte, att alltid göra vad som står in instruktionsböckerna kan ha sina sidor :D .

Vi är många självutnämnda experter på forumet/forumen som skriver om motoroljor. Jag vill inte hävda att jag vet mer än ni andra, men det jag skriver ovan är fakta, det kan ni själva kolla.
Personligen skulle jag inte låta någon hälla i Dexos2 olja (för t ex GM's diselmotorer i Opel) i en LS-motor/L99/Cadillac motor. Jag kan nog med största sannolikhet lova er att en seriös och påläst (auktoriserad) US-verkstad inte gör det heller, men kolla gärna med er verkstad om/när ni servar klenoden.

Skulle det - mot all förmodan -vara så att det inte spelar någon roll vilken olja man häller i, t ex att det går lika bra med Mobil1 5W-30 från Jula (till Opel m fl bensin- och dieselmotorer) - då har GM koncernen i nästan 25 år lurat Corvetteägarna på ganska mycket pengar genom åren, men det får vi väl inte tro om Generalen. :twisted:
Vänliga hälsningar
Janne S
CorvetteZ06
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: lör jun 21, 2014 15:24

Re: Oljebyte Corvette C6 Z06

Inlägg av CorvetteZ06 »

Janne Strandberg skrev:Att kolla i instruktionsboken för C6 from 2012 ställer till det ännu mer när det gäller val av olja till våra Corvetter (from LT-motorn från 1992 till LS motorerna from 1997 och framåt).
I den amerikanska owner's manual står det att det ska vara olja klassad enligt DEXOS1 (före 2012 hette klassificieringen GM 4718M) och i de europeiska instruktionsböckerna (i den svenska) står det att det ska vara olja klassad enligt DEXOS2 - fast det är samma motor. (Samma sak gäller Camaro)
Dexos1 oljan är för bensinmotorer och Dexos2 är för bensin- och dieselmotorer .
Läs gärna http://www.gmdexos.com/

Varför det är på det här viset? Jag fått svar från GM garantiavdelning (via Hedins) att Dexos1 olja inte finns så lättillgängligt i Sverige (på bensinstationer etc) varför man skrivit Dexos2 olja i de europeiska manualerna.

Så Malte, att alltid göra vad som står in instruktionsböckerna kan ha sina sidor :D .

Vi är många självutnämnda experter på forumet/forumen som skriver om motoroljor. Jag vill inte hävda att jag vet mer än ni andra, men det jag skriver ovan är fakta, det kan ni själva kolla.
Personligen skulle jag inte låta någon hälla i Dexos2 olja (för t ex GM's diselmotorer i Opel) i en LS-motor/L99/Cadillac motor. Jag kan nog med största sannolikhet lova er att en seriös och påläst (auktoriserad) US-verkstad inte gör det heller, men kolla gärna med er verkstad om/när ni servar klenoden.

Skulle det - mot all förmodan -vara så att det inte spelar någon roll vilken olja man häller i, t ex att det går lika bra med Mobil1 5W-30 från Jula (till Opel m fl bensin- och dieselmotorer) - då har GM koncernen i nästan 25 år lurat Corvetteägarna på ganska mycket pengar genom åren, men det får vi väl inte tro om Generalen. :twisted:
Tack för bra svar Janne
Ja herregud man har kliat sig lite i huvve över detta, men lyckades hitta denna: http://www.abergsvtc.se/wolfs-head.php?olja=syn-pack
Nått att ha? Dexos 1 och GM4718M till hyffsat pris
Corvette C6 Z06 2006 Velocity Yellow
Janne Strandberg
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
Ort: Skaraborg

Re: Oljebyte Corvette C6 Z06

Inlägg av Janne Strandberg »

Läs på http://www.gmdexos.com/ på länken: http://www.centerforqa.com/gm/dexos1-brands. Där ser du vilka Dexos1 oljor GM har godkänt (hitills).
Hansen har också en prisvärd Gulf helsyntet Dexos1 olja 5w-30 i 20 liters förpackning till bra pris. Se sista CM (sid 101, BVS USA-bildelar i Skövde).

De som väljer Dexos2 som GM skriver i de svenska (europeiska instruktionsböckerna) kan ju alltid köpa Biltema Helsyntetisk motorolja 5W–30, Longlife (4 liter) för 399 kr. Tycker ni det låter trovärdigt?

Så här ser svaret ut jag fick från GM via Hedins (citat):
Samtliga Owner's Manuals i Europa har dexos2 angivet som den motorolja som möter kraven från biltillverkaren (GM North America). Andra marknader, t.ex. Nordamerika, Asien etc. har dexos1 i sina ägarhandböcker och förklaringen till detta är ganska enkel. Vare sig dexos1 eller föregångaren GM4718M standarden finns generellt inte att tillgå på t.ex. vanliga bensinmackar, bilverkstäder här i Europa, utan som kund måste man vända sig till speciella företag som eventuellt kan leverera dexos1. Det är alltså marknaden som är anledningen till att Europa anger dexos2 i stället för dexos1 i sina ägarhandböcker.
Vänliga hälsningar
Janne S
Skriv svar