Sida 1 av 11

info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: lör okt 12, 2013 12:40
av velasoraptor
jag har under några år nu studerat Ls7 toppar på motorer som kommit in till Anders (AK Racing). Det första är att en motor som tappar en ventil inte beror på att ventilstyrningar är slut. Även om detta kan hända i udda fall. Men då ska styrningarna vara BRA slut. Men vilt vibrerande ventiler och högt tap ljud från motorn. Det är väldigt få motorer som tappat en ventil av dom Ls7 jag kollat hos Anders. Orsaken till att detta sker är MISSAD VÄXEL OCH ÖVERVARVNING. jag har varit i kontakt med en av USAs bästa motorbyggare KATECH. Jason på Katech säger samma sak det beror på övervarvning. INGEN i USA har erkänt att dom bombat sin motor p.g.a övervarvning,. Dom Ls7or som jag kollat har rasat igenom andra orsaker. INTE igenom slitna ventil styrningar. En Ls7 motor som jag kollade hade slitna ventilstyrningar efter 1900 mil. Det var en 2006 Z06a där avgas styrningarna var helt färdiga. Sedan en 2007a Z06 som gått 4200 mil mycket dock på bana hade slitna ventilstyrningar på både insug och avgas sidan. VÄRME är ytterligare en faktor som negativt påverkar ventilsytyrningarna. Sedan kollade jag en 2007a som gått 2000 mil varav 60 timmar på bana. Dom styrningarna var kanon fina. Denna motor har alltid haft BRA olje kylning och aldrig övervarvats.

GM har gått ut med att en del Ls7 toppar 08-11 har miss matching vilket påverkar slitaget i styrningarna. Men det gäller även 2006-2007. Detta är mer utbrett en vad GM vill säga. LYSSNA på motorn!!

Vad betyder då detta!! Jo ventiler i styrningarna hörs normalt inte. Men får du et TAP TAP TAP ljud som följer med varvet så är det ventilstyrningarna som är dåliga och ska snarast bytas. Rök vid kallstart och motorbromsning är också en indikation på att styrningarna är dåliga. Har du en svart sot rand på en sidan av tändstiftet så brukar det betyda slitna ventilstyrningar och tätningar.

Var försiktig med övervarvning när det gäller Ls7. Dom som har haft motorer som rasat där har hänt under alla varvtal även vid rödlyse och crusing. MEN då har dom övervarvat i ett tidigare sked så att en ventil har snuddat kolven med en liten inre fraktur som följd. Då kan ventilen gå av och ramla ner när som helst. Det kan ta en vecka eller en dag. Men det kommer att ske. Då kan det hända vid crusing och rödlyse. Vilket många inte förstår.

Så lyssna på din Ls7 motor,håll koll på oljerök, oljeförbrukning samt olje tempen (Max 120 grader safe)och övervarva inte din motor samt var obsarvant på om motorn ändrar ljud. (Tickar gör alla Ls motorer.) så kommer du att kunna åka länge utan problem.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480 rwhp 612 rwnm)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: lör okt 12, 2013 14:59
av Ubbe
Hej Kenta!
Jag har ju börjat känna dig lite grann och har förstått att du sitter inne med otroligt mycket kunskap:)
Det är det här som gör att forumet överlever :P
Ps Det var ju tur att jag har en Ls6 när jag växlade fel på Gelleråsen :wink:
Ha det/Ubbe

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: lör okt 12, 2013 16:36
av PG-son
Hej!
Har ni inte övervarvskydd på era moderna bilar :?:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: lör okt 12, 2013 18:02
av Bengt
Hjälper ju inte när man växlar från trean till fyran vid 6600rpm o får i 2 tvåans växel....

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: lör okt 12, 2013 19:01
av PG-son
:lol: :lol:
Har du alldelse rätt i, sorry.
Går och lägger mig :oops:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: lör okt 12, 2013 20:38
av 60z
Och vad är övervarv på en LS7? Varvstopp är på 7100 rpm, ENL Katech är ventilerna stabila till 7800 rpm, spintron test. Så, att gå i varvstopp spelar "ingen" roll så länge styrningarna är ok.
Problemet är vad som händer när styrningarna är utslitna, vad händer då? Är ventilerna stabila vid 7800 rpm?
Märkligt nog har inte Katech spintron testat detta, jag har själv frågat Jason!
Och, Katech skickar sina LS7 racetoppar till WCCH, för byte till bronsstyrningar.
Håll koll på styrningarna, o gör inga felväxlingar :)
MVH
Tomas

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: lör okt 12, 2013 21:24
av velasoraptor
Tackar Ubbe!! bara kul att hjälpa till om jag kan.

Du nykomling 60 eller vad det stod!! "Jasso du har pratat med Jason". Då vet du att det jag skriver här är sant. Läs också vad Bengt skrev här ovan om övervarvningar Växla ner till 2a istället för 4an i exempel runt 120km/tim Då kan du räkna med att det blir varv upp mot 8000v.MEKANISK ÖVERVARVNING KAN INGEN SKYDDA SIG MOT.
Du har också fel i att ventilerna är stabila i 7800v. Det som är säkert är att titan insug och sodium fyllda avgasventiler i LS7 är stabila i 7500v.Stålventiler avgas till ls7 är stabila till absolut max 6800v sedan börjar dom vobbla.Det är där har man testat hos Katech. Katech HAR gjort SPINTRON TEST med olika ventiler!! Det finns ett upplägg om detta på am forumet. Bronch styrningar slits också om inte fortare en våra i metall. Dom har i USA hittat 2st C6 Z06 som har 20.000 miles på mätaren med bronch styringar utanför spec. Katch använder en molbydenum legering för sina titan ventiler i hop med bronch styrningar. Titan ventiler utan behandlig är hårda mot bronch styrningar. Detta koncept kör dom på sina race motorer som plockas ned efter ca 15.000 miles. Nu kan vem som helst få titan både insug och avgas ventiler ihop med bronch styrningar från Katech. Men det kostar. 8000kr för 8st titan avgasventiler och 8000kr för 8 insugs ventiler. Ingen vet en hur många mil man kan köra en Ls7 med bronch styrningar i ORGINAL topparna eftersom det är nyligen började provas på Ls7 original toppar.Till slut. ÖVERVARVING är en stor orsak till att ls7 kan tappa en ventil. Hög oljetemp bidrar också. Detta handlar om GM LS7 orginal toppar och inget annat Jag skriver ner saker jag vet för att hjälpa folk på forumet. Inte för att att agrumentera med mäniskor som bara jiddrar utan belägg. Jag vet vad jag skriver och står för det. Nog om detta!!

Angående eftermarknads toppar till ls7 återkommer jag om senare. Kan dock säga att nyligen hittade dom i PRC 265 topparna från Texas speed. Att alla bronch styrninga var slut. Efter bara 10.000 miles( ca 1700 mil) Utredning om detta pågår tydligen hos Texas speed.

Jag uppdaterar när jag hunnit undersöka flera ls7 toppar!!

Kenta C5 Z06 Ls7 2004 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: lör okt 12, 2013 22:58
av 60z
Nykomling 60 ??? Jiddrar? Möjligt. Eftersom jag är en personligt drabbad LS7 ägare så får jag väl uttala mig eller? Jag vill också hjälpa folk så att andra slipper drabbas av samma problem med sin LS7 som jag, även du.
Det är möjligt att Jason vet vad som händer med ventilerna vid höga varv med utslitna ventilstyrningar, men han nekar till att spintrontest gjorts på dessa, som glad amatör anar jag att höga varvtal + utslitna ventilstyrningar är mindre bra.
I mitt fall saknas några mm av ventilfjädrarnas översta del, vilket även drabbat flera andra LS7 ägare här i Sverige.
Detta ledde till att oljepumpen skadades,,,
Med vänlig hälsning
Tomas

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön okt 13, 2013 2:34
av sven erik
Har en fråga.hur många z06 är drabbade?i klubben? Hur många z06 har gått 10000 mil utan haveri?någon som har fakta? Mvh

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön okt 13, 2013 3:07
av Matte-P
60z, se upp för Kenta, han lever i en egen liten jiddrande glasbubbla, bara ta med en enorm näve salt.

Ang LS7 problemet så finns massor av info speciellt på CF, läs på och bilda er egna uppfattning.

Är själv en av dom drabbade, inget haveri men dock slitna styrningar.

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön okt 13, 2013 7:56
av velasoraptor
Matte -P !! är du framme nu igen!!Detta är person angrepp!!J Inte första gången du angriper mig på forumet utan ha något alls att komma med. Så skriv vad du vill jag tänker aldrig mer bemöta ditt skit snack mot mig. Jag försöker visa fakta för att hjälpa folk som är oroliga för sina Ls7 toppar. Jag undersöker topparna på skadade Ls7or hos AK Racing. Så jag kan bilda en uppfattning om detta problem till er på forumet bland annat.

Hejsan Sven -Erik!! Som jag kan se det så är det säkert runt 6-7 stycken som rasat dom senaste 2 åren som jag sätt hos Anders. Jag vet att Dennis på Exklusiv cars också har fått in några. Sedan finns det säkert flera ute i landet som inte är med i Corvette klubben som har rasade ls7 motorer. Dessa har jag inte koll på. Ett annat fel som har dykt upp dom senaste åren är att en del hittar metall spån på magnet pluggarna. Detta kommer mycket riktigt ifrån ändarna på ventilfjädrarna. jag har sätt 3 st Ls7 motorer med detta problem. Man bör ta ner motorn och kolla att det inte finns spån i oljepumpen bland annat. Det kan sluta illa. Jag vet att i USA så brukar en del bara byta olja sedan kör dom igen. Låter lite som en chansning tycker jag. Men som jag sa tidigare. Lyssna på hur motorn mår och över varva inte din Ls7 och håll koll på olje tempen så får du många roliga mil med din Ls7a.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568 hp 715nm (480rwhp 612rwnm)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön okt 13, 2013 11:04
av sven erik
Ok.NU FÅR VI SKÄRPA OSS :twisted: .RESPEKT ÄR ORDET.VI ÄR INGEN HUNDKLUBB.......
om vi inte har samma uppfattning om saker så är vi INGA IDIOTER för det.....
Har pratat med er alla och jag respekterar er alla.....
Huvudfrågan är ju kanske vem som skall betala????? När gm och försäkringen ej täcker detta längre..GM hoppas ju slippa.....och därför är det tyst från dem......LS7 Har inte levat upp till ls familjens kvalitet och Där ligger problemet för mej....jag vågar ej köpa z06 pga ls7 och den dagen jag skulle behöva betala raset skulle jag köpt 454 lsx istället eller en annan lsx kassaskåps säker motor för mindre peng...förtroendet för ls7 är borta hos mej tyvärr Kenta....och i slutändan är det GM som skulle ha skiten för detta.....Många z06 ägare har ångest för haveri.....och fler och fler blir ju drabbade...huvudfrågan....är det någon ls7 som klarat 10000 mil?

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön okt 13, 2013 14:53
av velasoraptor
Hej igen Sven-Erik!! Jag förstår dig!! Men du har ju en ganska sprängsäker och vass motor. Den kommer du långt med.GM har INTE levt upp till sina förväntningar gällande Ls7 helt klart. Hade GM kommit ur med information om alla bombade Ls7or så hade typ jag inte behövt lägga ner en massa tid på att försöka få fram orsaken. GM nekar till allt tyvärr!! Det ser just nu ut att det är Ls7 från 2006-2008 som råkat värst ut när det gäller ventilstyrningar som slits ned även en del vevlager ras har inträffat. Samt att 2007or gjorda ifrån jan-jun 2007 hade vippor där nålagren ramlade ut.På 2008 har också vissa haft problem med kamaxel som går ner sig. Detta på grund av felaktig legering av kammen hos leverantör. Men dessa motorer har ju också gått längst och gjorts i dubbelt så många upplagor som 2010-2013. När det gäller Ls7 från 2009 är det faktiskt inte så många kända ls7 som gått ned sig. Inte ens i USA. En Corvette kompis här i Sverige hade något strul med 2 st kolvar. Han fick en ny motor på garantin där han köpte den. Vad som gäller ls7 från 2010 har jag sätt bara en med problem. Denna motor hade totalt färdiga ventilstyrningar. Sedan vad som gäller Ls7 från 2011-2013 så finns det 2st bilar med slitna "insugs" styrningar från 2011.En gick nästan enbart på bana och slitaget var inte extremt. Bilarna hade gått runt 32.000 miles. Dom säger att den som gått på bana hade normal förslitning för så mycket ban racing som den varit med om. Runt 60 timmar tror jag den hade gått på bana. Minns inte exakt Sedan var det en 2012 med slitna avgasstyrningar. Inte heller där alvarligt men dock hade det slitits. Bilen hade gått 4000 miles. Framtiden får se hur det utvecklar sig för ls7. Jag har jobbat med min undersökning i 2 år. Jag försöker kolla alla trasiga toppar ifrån Ls7 som kommer till AK Racing. Det finns MYCKET mer att säga om detta. Men det tar för lång tid att gå igenom på ett forum.. Men igen lyssna på motorn, övervarva inte Ls7an och ha koll på oljetempen.. Då kommer du ha roligt med ls7 motorn.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön okt 13, 2013 17:49
av 60z
Kenta, du och jag är överens om viktigaste, det ÄR ventilstyrningarna som är det stora problemet med LS7, i en förövrigt fantastisk motor. Jag är dock väldigt missnöjd med Katechs test av ventil, fjäder, kombinationer.
Inte att solida SS avgasventiler, samt dubbelfjädrar presterade sämre, utan för att man struntade i att testa i slitna styrningar.
Hur kan man då uttala sig? det är ju det som är det stora problemet! Många åker omkring i sina bilar utan vetskap om att styrningarna är slut. Motorn är byggd för höga varvtal, 7100 rpm är inte övervarv, men vad händer när styrningarna är slut? Kanske 6000 rpm är övervarv? Det här kunde Katech hjälpt oss med, men dom valde en annan väg. Alla företag har sin agenda!
Förövrigt har jag inget otalt med K, jag har handlat många delar av dom, o Jason svarar snällt på mina simpla frågor :D
Förövrigt gick min motor gick riktigt bra, inga missljud, ingen onormal oljeförbrukning, ändå var styrningarna på avgassidan tvärslut!
Så vad ska man göra som orolig LS7 ägare?
Våra serviceverkstäder borde erbjuda en kontroll, utan att behöva riva av topparna, en wiggle test. Av med ventilkåporna och mät spelet med instrument. Det görs regelbundet i USA, både på GM verkstäder samt på privata firmor.
Nog om detta.
Med vänlig hälsning
Tomas.

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön okt 13, 2013 18:38
av velasoraptor
Katechs Spintron test gick ut på att kolla stabiliteten i olika ventiler och fjädrar vid olika varvtal. Dom sa uttryckligen att denna test inte hade något med ventilstyrningar att göra. Men jag håller med. Det hade varit intressant och kollat slitna ventilstyrningar med original ventiler och fjädrar i Spintron testen.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rhp 715rwnm)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön okt 13, 2013 18:48
av VetteC5
Någon som vet hur mycket det får spela på ett "wiggle test"?

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön okt 13, 2013 21:36
av sven erik
Lite tankar från mej bara.t.e.x om fjädrar....en kille på jobbet kör dragracing och skruvar åt en av sveriges bästa stall.Ha berättar att dems 8 or varvar runt 8000. Dem skimsar och kollar spännen efter varje repa..byter fjädrar minst en gång per säsong pga spänningen blir sämre och fjädern går av till slut.hur relevant är då en test på fjädrar egentligen när utmattning kommer snabbare än man tror.och vi är ju inte uppe i dessa varv?fjädrar går av och ett bra sätt att inte få haveri är dubbelfjäder....och om singelfjäder är bättre över 7300 varv är ju skit samma? Eller? Är inte det lite f1 över detta?fjädern måste va stram nog för lyftet men thats it.fjädrar bör bytas med jämna mellanrum....för dem mattas ut och går av till slut med en ventil tappad i cylindern om oturen är framme.23000 mil då var fjädrarna slut på en ls6....2gick av med 100 mils mellanrum.han hadde tur...om vi tar styrningarna...är dessa glapp måste ju vetilen ha svårt att hitta hem med massa snedbelastning på den som gör att den går av till slut eller? En tanke från mej

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: mån okt 14, 2013 6:53
av velasoraptor
Helt rätt. Man bör nog byta fjädrarna var 5000 mil. Oftare om man kör trimmat. Dubbelfjädrar är stabila med stål avgasventiler och titan insugs ventiler till 6800v på Ls7. Behöver man varva mer är ju frågan. Inte tycker jag det i alla fall.
Sedan så skiljer sig Ls7 mot andra Ls motorer. Motorn är uppbyggd på lätta delar som lättvikts kolvar, lätta titan vevstakar, titan insugs ventiler , sodium fyllda avgas ventiler samt beehive fjädrar. Harmonin i motorn är jätte viktigt. Så enligt KATECH så blir harmonin rubbad med dubbel ventil fjädrar och stål ventiler. Frekvensen blir rubbad så förr eller senare går något sönder. KATECH är väldig noga med att påtala om just detta.

Wiggel test är ett bra sätt att kolla om man har slitna ventilstyrningar utan att ta av topparna. men för att få en 100% indikation måsta topparna tas av. Det är nämligen så att styrningarna på Ls7 slits mest i den nedre delen av styrningen. DÅ MÅSTE TOPPARNA AV

Sedan glömde jag nästan ta upp den första indikationen på att man börjar få slitna styrningar. OLJEFÖRBRUKNINGEN!!
En ORGINAL Ls7 ska inte dra olja. Man ska komma 1000 mil utan att det syns på oljestickan på en gatkörd original bil. Börjar man se att nivån minskar är det absolut fösta tecknet på slitna ventilstyrningar. När det börjar komma TAP ljud och komma blå rök ur motorn. Då har det redan gått väldigt långt. Min motor köpte jag ny. Det är en 2011. Den drar en så länge (efter 3000 mil ) Inte en gnutta olja på 1000 mil. Det är bara jag som kör bilen. Så det blir intressant att kolla hur mina toppar ser ut längre fram. Kanske redan i vinter. 95% av alla i Sverige som köpt en C6 Z06 har ju inte köpt dom nya så man vet ju inte hur dessa är körda i USA eller i Tyskaland. Inte heller hur motorn är inkörd. Även om motorn gått bara 1000mil när den kom till Sverige. En firma med GM anknytning i Sverige säger att GM sagt att slitna ventilstyrningar är värmerelaterat och att det är bilar i varma stater samt bilar som gått hårt på Autoban som har dessa problem. Värme påverkar helt klar. Men det är nog inte hela sanningen tyvärr.

Kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: mån okt 14, 2013 11:42
av Hasse c5
Intressant läsning för oss som vill lära oss mer.
Om man skannar utbudet av z06:or så ser man ju att det ligger ute en hel del till försäljning. Är det en tillfällighet
eller så att flera väljer sälja bort ett blivande problem ?
Hur ser ni på ls3:orna ?

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: mån okt 14, 2013 16:57
av Lars J
Hasse c5 skrev:Intressant läsning för oss som vill lära oss mer.
Om man skannar utbudet av z06:or så ser man ju att det ligger ute en hel del till försäljning. Är det en tillfällighet
eller så att flera väljer sälja bort ett blivande problem ?
Hur ser ni på ls3:orna ?
Jag köpte min Z06 ny 2006 och har inte haft några problem. Visst en del uppdateringar/graderingar har gjorts vid service på garantin. Jag har kört lite bana och dragracing på clubnivå för att lära känna bilen bättre, men ingen hård racing. Bilen kostade ny 817.500:- och idag går det att köpa en för runt 400.000:- + - beroende på mil och historik. Att någon försöker sälja bort ett ev. blivande problem har jag svårt att tro. Den som köper en sådan här för halva nypriset eller under det får mycket för pengarna. Jag har tidigare haft två C-4:or en en C-5:a innan denna och de har jag tröttnat på efter ett eller två år och velat ha mera krut, bättre bromsar etc.

Det är nu 8:e säsongen som går mot slutet med min Z06 och jag saknar fortfarande ingenting och bilen går kanon. Oavsett så utvecklas ju varje ny modell med åren så varje modell är väl som bäst när den läggs ner. Milen undrar säkert någon, ja det är inte mer än strax över 3.000 mil varav den rullade styvt 1000 mil en säsong!

/Lars/

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: mån okt 14, 2013 21:19
av sven erik
Vad jag själv har märkt är att 500 hk är i minsta laget idag....jag känner mej lite otrygg om ni förstår mej rätt.(min ls3 bromsar 440 hk på bakljulen)idag ligger sport bilarna på 6-700 hk...så jag tittar efter kompressor nu......utveklingen har gått skrämmande fort......OBS min syn på saken :D

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: tis okt 22, 2013 18:14
av velasoraptor
Lite statistik!! På USA forumet enbart har det varit 146 Ls7 ras. 50 st var original. Resten 99 st var trimmade på olika sätt.
Ungefär 40% var körda på bana. Dom vanligaste felen är
1 Ventil fjäder som gått av. Ventilen har ramlat ner i motorn och total förstört den.
2 Otillräcklig smörjning. Oljan räcker inte till i vissa lägen. Typ långa vänster svängar i hög fart.
3 Vevlager som slits ned.

Haverierna har nästan uteslutande varit Ls7 från 2006-2008. Med betoning på 2006-2007. Bara 4 st haverier på 2009 och en 2011 (vevlager ras) har hittats på AM forumet.

Sedan har vi detta med ventiler som går av. Detta beror till 90% ungefär av ÖVERVARVNING,MISSAD VÄXEL som jag tog upp tidigare.
Styrningen ska vara bra så sliten för att ventilen ska wobbla och tillslut gå av. Har det gått så långt så har man hört och sätt indikationer på detta innan detta händer. Högt rassel från ventilerna, hög oljeförbrukning samt blågrå rök vid start och motor bromsning.

Att dåliga ventilstyrningar skulle ha något med att en ventil går av finns det inget belägg för.

Kända Ls7 haverier i Sverige som "JAG" känner till är 13 stycken. Jag har själv tittat på 6-7 stycken. Dock bara en som tappat en ventil. Den var INTE original utan hade 900hk. Det finns säkert fler ute i landet. Info har jag fått av 3 st firmor som meckar Corvette i Sverige.

Sedan till slut ett gott råd!! Ni som köpt PRC 265 toppar från Texas Speed. Bör göra en wiggel test innan dom gått 2500-3000 mil ungefär. Det har nu kommit fram att 2 par PRC 265 toppar hade totalt utslitna styrningar 3 X limmet bara efter 7000 miles och detta bara på en vecka. Texas Speed är INTE medgörliga som det verkar för tillfället. Detta har retat upp en del i USA. Funderar ni på att köpa dessa toppar vänta lite till mer info kommer i ärendet . Det finns fler leverantörer med bättre toppar att köpa.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: fre okt 25, 2013 18:16
av conpers
En intressant information om denna motor men det är ju en så kallad racemotor och de flesta som köper denna bil ,antar jag förstår att detta är en optimerad V8 med en stor volym och viktbesparing på kolvar vevstakar , ventiler , vad kan man förvänta sej av detta ? det finns material att tillgå idag men tyvärr ska det va billigt och det ska tjänas pengar på att tillverka denna motor.För att öka försäljningen ytterligare så handbygger man dem.Och inte nog med det en liten snygg bricka med namnet på den som utfört jobbet.Jag hoppas att min håller ihop några race till.

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: ons okt 30, 2013 13:55
av Hasse c5
fick ingen riktig respons på reaktioner om ls 3 motorerna men hittade denna lättlästa artikel

http://www.theheavyfoot.com/reviews/ind ... m-ls3.html

så har vi rätt så är egentligen ls3:an en motor att satsa på i de flesta sammanhang än så länge.

frågan är ju om den nya Lt1,an slår ls3:an..?

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: ons okt 30, 2013 14:17
av Corinthian
Hasse c5 skrev:…frågan är ju om den nya Lt1,an slår ls3:an..?
Direktinsprutning har ju vart sådär på driftsäkerheten tidigare... sen blire nog svårt för trimmarna med.

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: ons okt 30, 2013 16:18
av Bengt
Följer diskussionerna ang. motorstyning samt LT1:an i övrigt o det verkar inte finnas några bekymmer, upplagt för SMASKENS :mrgreen:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: lör nov 16, 2013 23:08
av sven erik

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: lör nov 23, 2013 20:47
av sven erik
http://youtu.be/jd8FEeLKIpA
Detta är hett i usa tydligen......många är flyg förbannade....

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön nov 24, 2013 13:18
av Bengt
Ja det ord o inga visor i den tråden :shock:
http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... ew-up.html

Kenta, är det nu så att GM mer eller mindre har en undermålig produkt ?

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Postat: sön nov 24, 2013 15:18
av sven erik
Har en kompis som tog isär sin nu för att kolla för säkehets skull.den var helt slut den med.Han är pedant.....skött bilen till perfektion.Men vad skall man göra för att detta inte skall hända igen? Vilken medicin är rätt? För att det skall hålla?