info om GM orginal toppar till Ls7

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Enda jag tycker är lsa...den skulle legat på 114-115
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VetteC5 »

En fundering, Kenta du skriver att original styrningar i sintered metal inte är beroende av någon olja (därmed inget glapp) När man då sätter i styrningar i brons, blir det någon skillnad med glappet? Måste det vara lika tight som med original styrningar?
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VetteC5 »

Har nu fått tillbaka mina toppar efter byte till bronssleeves. Jag tog och mätte spelet med indikatorklocka precis ovanför ventilstyrningen med en ny avgasventil i styrningen. Fick fram 0,03 mm vilket är inom GMs tolerans.

Vad jag vill säga med det är att det glappet är klart kännbart med händerna om man wigglar längre ut på ventilen.
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Christer »

Hej! Jag förmodar att ventilskaftet var helt torrt då.
Lägg en liten oljefilm på skaftet så märker du skillnad.
Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VetteC5 »

Provade olja in ventilen, får fram samma värde på indikatorklockan, dock känns glappet inte lika tydligt.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan vette c5. När man gör en wiggle test med topparna i bilen så är minsta glapp för mycket. Det finns alltid lite olja mellan styrning och ventil som Christer säger. Det som wiggle test påvisar är ju om det är ett glapp eller inte med toppar på platts i bilen.

När nya sleevs är monterade så är det ett minimalt glapp när topparna kommer från renoveringen. Vid lite olja tillsatt är det stumt. Så ska det vara när nya sleevs är monterade. Det mätvärde du får fram är straxt inom limit. Detta glapp känns inte på platts i bilen med en del olja som letat sig in mellan styrning och ventil. Men i vissa fall kan du se på en indikator klocka ett litet spel långt under limit när topparna är DEMONTERADE men man känner inget glapp med lite olja mellan styrning och ventil

All så detta är inget nytt är det glapp med toppar på platts i motorn så ska topparna tas av. Glappet är då också oftast större när topparna demonterats och den lilla olja som finns runnit bort.

Ls motorer har självsmörjande styrningar som inte har beroende av olja. Lite olja kommer alltid in mellan ventil och styrning som en extra säkerhet. Detta finns med i GMs beräkningen för hur spelet ska vara mellan styrning och ventil.

Kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den ons apr 16, 2014 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Terner »

velasoraptor skrev:Hejsan vette c5. När man gör en wiggle test med topparna i bilen så är minsta glapp för mycket. Det finns alltid lite olja mellan styrning och ventil som Christer säger. Det som wiggle test påvisar är ju om det är ett glapp eller inte med toppar på platts i bilen.

När nya sleevs är monterade så är det ett minimalt glapp när topparna kommer från renoveringen. Vid lite olja tillsatt är det stumt. Så ska det vara när nya sleevs är monterade. Det mätvärde du får fram är straxt inom limit. Detta glapp känns inte på platts i bilen med en del olja som letat sig in mellan styrning och ventil. Men i vissa fall kan du se på en indikator klocka 0.001-0.003 när topparna är DEMONTERADE men man känner inget glapp med lite olja mellan styrning och ventil

All så detta är inget nytt är det glapp med toppar på platts i motorn så ska topparna tas av. Glappet är då också oftast större när topparna demonterats och den lilla olja som finns runnit bort.

Ls motorer har självsmörjande styrningar som inte har beroende av olja. Lite olja kommer alltid in mellan ventil och styrning som en extra säkerhet. Detta finns med i GMs beräkningen för hur spelet ska vara mellan styrning och ventil.

Kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
"Men i vissa fall kan du se på en indikator klocka 0.001-0.003 när topparna är DEMONTERADE men man känner inget glapp med lite olja mellan styrning och ventil"

Du menar väl 0.010-0,030 mm ??

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Tenner!! jag var inte riktigt vaken tror jag. Tänkte på något annat så glöm värdena vet inte vad jag tänkte på haha.. Man kan eventuellt med indikatorklocka se ett litet glapp i demonterade renoverade toppar med tillsatt olja och nya sleevs i brons. Men det är så litet att det inte känns vid typ en wiggle test. Helt normalt. Ventilen måste ju kunna röra på sig.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Jag måste ta upp lite glädjande nyheter också. En C6 Z06 ifrån 2006 som körts väldigt vårdslöst hade alla styrningar intakta. Inte det minsta glapp utan helt stumma. Topparna är gjorde 2005. All så en tidigt Z06a från 2006.

Hos AK racing har dom nu fixat närmare 10st Z06or med styrnings problem bara dom sista 2 månaderna. Fler är på väg in. Glappet har varit rejält på nästan alla toppar som kommit till AK racing. Årsmodellerna har varit 2006-2008. Bilarna har gått mellan 2800-5000 mil vid wiggle testen. Man bör kolla sina styrningar runt 3000 mil. Har man dåliga styrningar så syns det redan då. Det verkar inte spela någon roll hur bilarna har körts. Alla slits lika mycket i alla fall. Det finns fortfarande alldeles för lite underlag för att säga hur 2009-2013 års Ls7or ser ut. Men det lilla jag sätt är dock mycket positivt.

Kolla dina styrningar du som inte gjort det. Speciellt på Z06or från 2006 till 2008 så kan du köra i sommar utan att tänka på detta elände något mer!!

Ha en bra Corvette sommar allihopa!!!!

MVH Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag har haft min Z06 på verkstad, dom konstaterade glapp och det var i behov av renovering.
När jag hämtar bilen så säger dom att styrningarna har "rillats" och alla ventiler har återanvänts !
När jag ifrågasätter varför man har "rillat" styrningarna när dom är självsmörjande och inte bytt några ventiler ! Efter lite mail fram o tillbaka med verkstaden, så är den sista förklaringen jag fått, att dom inte "rillat" styrningarna, det var ett missförstånd ! Att alla ventiler återanvändes var för att dom var
inom GMs toleranser ! Att dom inte satt i bronssleeves i styrningarna, berodde på att det inte var glapp !? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, men för att jag ska kunna sova lugnt om nätterna så tänker jag lämna in bilen nästa vecka till en annan verkstad, för att få en "second opinion" om vad som verkligen
är gjort på topparna ! Jag själv har ju ingen chans att kolla vad som är gjort.

Sen är ju det här sista chansen att få topparna renoverade på maskinskadeförsäkringen, då vill jag ju att det ska vara korrekt gjort !
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Efter att kollar 30 par toppar så var det bara 3 par som var ok
1 Mina egna toppar från 2011 motor
2 En Z06a från 2006 med toppar tillverkade 2005 var helt ok. (GM hade väl en bra leverantör den första tiden)
3 En Z06a från 2008 där var topparna helt ok med Edelbrock kompressor!!! som gått 5000mil. Man ser vad bra det fungerar med styrningar utan matching error!!!

Resten av topparna hade 26 st nedslitna styrningar. Då ifrån årsmodeller 2006-2007. All så nästan 100% dåliga styrningar. Därför SKA ni med dessa årsmodeller göra en wiggle test om ni inte gjort det. Det kommer in Z06or från 2006-2007 varje vecka till AK racing med bombade styrningar som det är just nu. Man trodde det skulle lugna ner sig. Men så är inte fallet en. Jag vet att vissa tror dom ska klara sig utan att kolla sina toppar vilket är ren idioti. Då bjuder man på haveri. Det kan hålla en dag eller 3 år. Men en sak är säker. Motorn kommer gå i bitar om man inte åtgärdar detta problem.

Sedan var det faktiskt 1 Z06 från 2010 där styrningar var tvärslut. Vilket var anmärkningsvärt. Jag vet inget om bilen utan hade bara tillgång till topparna. Dom var också tillverkade 2010.

Nu har vi inte många nyare Z06or typ 2009-2013 i Sverige. Men vad jag vet ifrån USA och kontakter där så är styrningsproblemen BETYDLIGT lägre på dessa årsmodeller. Jag har dock inte hört något om att någon med dessa årsmodeller skulle ha några styrningsproblem här i Sverige. Det blir intressant att få höra längre fram om Ls7 motorn kommer ha några styrnings problem. Då först och främst i nya Camaro Z28.

I höst ska jag kolla den första bilen som fick sin styrningar fixade för några år sedan. Men den bilen är säkert ok.


Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612 rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den tor maj 29, 2014 19:20, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

velasoraptor skrev:...I höst ska jag kolla den första bilen som fick sin styrningar fixade för några år sedan. Men den bilen är säkert ok..
Intrexant! nästa år ska vi kolla mina med!
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Det dök upp ett samtal där det handlade om nya Camaro Z28. En GM tekniker talade ur skägget om ls7 ventilstyrningar för en gångs skull. Han sa att det var av kostnads skäl som dom valde dom kromade metall styrningarna fast do visste att brons var bättre. Han sa också att krom legeringen på avgasventilerna inte var tillräckligt bra. Därför gick avgas ventilerna hårt åt styrningarna. Så pass hårt att det slet ner både ventil och styrning. Detta såg jag på den första bilen som jag dokumenterade. Den hade gått 1900 mil och hade avgasventiler så repiga att kromet nästan var borta. Så nu vet vi varför ls7 fick nya avgasventiler från en annan leverantör i maj 2008. Dom monterades först i 2009 årsmodeller men även i sent tillverkade 08or. Detta är också troligen en av anledningarna att man knappt hittar någon 2009-2013 Z06or med styrnings problem. MEN detta med matching error har följt Ls7an igenom alla årsmodeller. Även om det också där är mer sällsynt bland dom nyare Z06orna. Men på dom flesta 2006-2007 är det mycket vanligt. I USA har förvånads värt många 427 CABar haft matching error. Men som sagt. Det ser mycket ljusare ut för alla 2009-2013 C6 Z06or helt klart.

Det matching error vi pratar om här är allså ventilstyrning kontra ventilsäte som inte linar mot varandra. Detta har jag sätt på ganska många bilar. Allså har det varit flera fel på dessa toppar. GM säger också att brons är mycket skonsammare för titan ventilerna som sitter på insugs sidan i ls7 en vad krom legerade styrningar är. Personligen tror jag inte det är något just nu att oroa sig för. Jag har bara hitta 3 par toppar av 30 som hade glappande insugs ventiler.

Ke3nta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm) mer på g snart
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Lars J »

Ett stort tack Kenta för det jobb du lägger ner på tråden för att hålla oss övriga informerade :D

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Tackar Lasse!! Det är bar kul att kunna hjälpa till med det man kan. Speciellt med ett sånt här alvarligt fel. Jag hoppas att man räddat några ls7 i alla fall.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwhp) Snart mer!!!
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Min undersökning är avslutad för ett tag sedan. Men i höst så börjar jag kolla dom som sleevat om sina ls7 toppar. Men detta får jag återkomma med i vinter eller till våren. Kan dock tala om att jag och Christer böt cam på min bil i hans garage helgen som var. Då fick jag chansen att kolla mina styrningar. Dom var i perfekt skick inte en tillstymmelse till glapp. Utan dom var helt stumma. Motorn har nu gått 4100 mil.( Jag kör mycket.) Men ska kolla dom nästa höst igen för att se om den nya cammen gör någon förändring. Så detta slitage på styrningarna är ovanligt i dom nyare Ls7orna då från 2010-2013. Vilket tyder på att problemet i stort sätt är löst runt dessa årsmodeller av ls7.
På årsmodell 2006-2007 är det nästan 100% som har haft glappande ventiler. Det är betydligt bättre 2008-2009 där har bara någon eller ett par haft dåliga styrningar som jag kollat.

Det blir intressant att se om dom renoverade topparna kommer ha problem. Återstå att se. Men jag tror alla kommer att vara ok.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 ( 602hp 510rwhp)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Terner »

Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

För det första !! Kul att Trickflo äntligen kom ut med sina toppar till Ls7 bara 8 månader försenade. Men bättre sent en aldrig. Det blir intressant vad det blir för respons på dessa toppar. Jag kan dock inte förstå att dom använder stål ventiler till både insug och avgas samt dubbel fjädrar????

Jo jag har nu kollat dom Ls7 topparna på den C6 Z06 som först fick nya styrningar. Denna bils styrningar var helt slut efter att bilen bara gått 1900 mil. Nu har den gått 1000 mil sedan topparna renoverades med brons sleevs. Det fanns inte det minsta till glapp i styrningarna. Vid wiggle testen kändes INGET glapp alls. Så det var som jag trodde. Men säker var jag inte fören jag kollat topparna. Detta är i alla fall en bra indikering för alla er som renoverat era Ls7 toppar. Man måste också ha klart för sig att det är matching error som är felet på alla topparna vilket i princip innebär att det troligen inte hade slitits med orginal styrningarna heller efter att detta fel är eliminerat. Denna bils toppar hade matching error i den högre skolan.Jag återkommer efter jag kollat några toppar till.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 602HP
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Bengt »

C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Vilket jäkla skit snack från det högsta motor hönset från GM. Man blir ju helt paff. Karln sitter ju och ljuger alla rakt upp i ansiktet.
jag viste att Tadge skulle besvara denna fråga. men svaret var som väntat. Dom soppar problemet under mattan. Det är ju 2006-2007 som har dom värsta problemen. Sedan blir det bättre. Men ALLA årsmodeller av Ls7 har styrnings problem mer eller mindre. Dock verkar 2010-2013 av Ls7 vara mycket bättre. I min undersökning var det 100% av dessa årsmodellers toppar som behövde nya styrningar. Det nämner inte Tadge en gång. Det är som vanligt GM slår i från sig. Vad ska man säga. Jag blir heligt förbannad när jag läser vad han skriver. Men vad kan man förvänta sig från ett företag som bara ljuger.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 602HP
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 212
Blev medlem: tis jun 10, 2008 20:51
Ort: Flen

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av 427cobra »

Hittade det här på Corvette Action Center om Wiggle Testing
http://www.corvetteactioncenter.com/wig ... clearance/
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av ak-racing.se »

Ytterligare en lågmilare -08 med slitna ventilstyrningar, se mätresultaten här http://www.akrforum.com/threads/viggelt ... 922mil.23/
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Skriv svar