info om GM orginal toppar till Ls7

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

På Trick Flow och RHS topparna är ju vipparmsinfästningen som en hel brygga. Den typen av infästning borde ju ha en stor fördel, så att det blir stadigare o mindre obalans i vipparms geometrin !? Det finns ju rullvippor med hel "brygga" bara det måste ju vara en förbättring jämfört med original ?!
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Helt rätt!! Vipparmsbrygga hjälper en hel del i stabilitet och borde ha funnits på Ls7 topparna redan från början. Men nu är det som det är. Trick flow topparna blir kul att följa när dom kommer ut. Det finns ett stort intresse för dessa toppar i USA. Intresset för Trick flow topparna har blommat ut även här. Intressant blir det hur som helst.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp &12rwnm)
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VetteC5 »

Jag har nu gjort wiggle test på en cylinder på min LS7. Den har gått ca 2000 mil och är en -07 (sitter i min drifting C5, finns info i garaget).

Kollade både avgas och insug, är ca 0,15mm glapp på båda ventilerna.
Kommer inte kolla fler cylindrar utan plockar bort topparna direkt och sätter förmodligen dit bronsstyrningar. Just nu sitter det dubbelfjädrar och rostfria avgasventiler, återstår att se skicket på dom.

Jag har hört lite lite tickande från motorn en längre tid, men den har inte rykt något eller dragit olja.
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

Hur mycket tryck har ni när ni sätter luft på för att hålla upp ventilerna?
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Christer »

Jag körde med 6 Bars tryck, men det funkar säkert med lägre tryck. Se bara till att båda ventilerna är stängda så det inte läcker ut luft.
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

Tackar, jag kommer inte ihåg hur mycket jag hade sist jag gjorde det men det var för mycket för motorn började dra runt men då hade jag alla stiften ute.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VetteC5 »

Jag hade nog minst 6 bar och alla stift ute. Man får ha i växel och handbroms.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Glöm bara inte att säkra ventilen med typ en tunn ståltråd och stäng sedan av luft trycket när du gör wiggle testen. Är luftrycket på så känner man ingenting, Då blir det stumt. Men det fattar nog alla. Men jag tar upp detta en då. Om man vill mäta spelet får det MAX vara 0.093mm. Men detta är onödigt jobb om ventilen glappar vid wiggle testen. Då är det bara att ta den topparna. När man tillsätter luftryck måste det inte vara så högt. Bara så att det håller kvar ventilen. När ventilerna är ur måste du mäta ventil skaften så att dom inte är slitna över limet. Avgasventilerna är i stort alltid slitna över limet och måste bytas. Insugs ventilerna brukar man kunna använda igen.

Detta är värdena INSUG 7.958-7.9735 mm och AVGAS 7.956-7.976 mm alla ventiler under dessa värden måste bytas ut. Är bara en ventil dålig så byt ut allihopa en då.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Jag måste tillägga en sak och det gäller er som har satt dit PRC toppar från Texas Speed. Ni bör också kolla era ventilstyrningar. Det verkar som också dom har problem med Ventilstyrningar som går ner sig. Jag skrev om det tidigare i tråden. Detta har hänt på ett antal toppar i USA vad jag läst om. Jag läste om ett par som gått ned sig senast i går. Därför tar jag upp det här. Förhoppningsvis är dom flesta PRC topparna ok. Det är framför allt med vassa kammar styrningarna går ner sig på PRC topparna. Därför har Texas Speed gått ut med hur stort cam lyft det max får vara på dessa toppar. Vilket dom INTE skrev något om tidigare.
Alla gör som dom vill. Men hade jag PRC toppar skulle jag kolla dom så fort jag kunde. Jag skulle föresten aldrig köpa dessa toppar. Men det är jag det. Dom har fått dålig kritik i USA. Man påstår att PRC topparna är dåligt gjorda att dom har ojämn kvalitet. Hur som helst har du dessa toppar så kolla upp dom. Bara ett gott råd. PRC topparna är nog dom billigaste topparna av alla eftermarknads Ls7 toppar. Därför köper många dom. Man får vad man betalar för som sagt. Sedan finns det naturligtvis dom som har fått till det bra med PRC topparna. Det får man heller inte sticka under stolen med.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 2004 568hp 715nm (480 rwhp 612 rwnm)
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

Då ansluter jag mig till gänget, det räckte med att kolla en ventil med spel på minst två tiondelar.
Min har inte tagit någon olja men det har kommit ett tickande ljud i somras. :(
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VetteC5 »

Fidde skrev:Då ansluter jag mig till gänget, det räckte med att kolla en ventil med spel på minst två tiondelar. Min har inte tagit någon olja men det har kommit ett tickande ljud i somras. :(
Vad har du för årsmodell?
Blir det nya toppar eller renovera?
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

Min är en 08 som gått 3100, och jag vet inte hur jag ska göra ännu.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

Christer du har Pm
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

FIDDE!! Ta du och renovera original topparna. Det blir billigast. Bor du i Stockholm lämna dom till AK-Racing om du inte vill mecka själv. Annars lämna dom till Värmdö motor teknik. Vi ska lämna Christers toppar till Värmdö efter helgerna. Med 2 tiondelar i glapp är det över 100% limit. Inte bra. En sak till!! Att din motor har fått ett tick ljud beror inte på ventilerna!!! Ventilerna har ett TAP TAP TAP ljud när dom är totalt slut. Annars låter dom inget. Så tick ljudet är inget att bry sig om så länge det inte är metalliskt. Det tick du hör är säkert lyftar tick vilket är vanligt på alla Ls motorer särskilt Ls7. Många tror att ticket är ventilerna. Men det är lyftarna som tickar. Sedan för ju spridarna ett jäkla liv dom också. Allt detta är normalt och inget fel. Har du dunk,skrap,tap eller rassel då bör man nog ta en extra titt på maskin.


Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612 rwnm)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Kenta kan man säga att det du börja denna tråd med tar du tillbax? Du har ändrat dej?när du nu ser omfattningen?
Men tänk om en kunde till 100% veta varför detta händer
Kommer ventilerna i vibbraton?
Styrninghärnding?
Håller topparna bättre på ett lsx block?
Den högre utväxlingen på vipparna är det det?
Höga lyft ja visst men ls3 går ju med höga lyft kammar( trimm) utan begymmer
Nyfiken är man ju men det måste va skillnaden mellan ls7 och dem andra i ls familjen som gör det
Diametern på ventilerna är skaftet lika i det mot andra ls?
Kör hårt kenta :D
Nytt år p g....solen har vänt...vi går mot ljusare tider :D
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Sven-Erik!! ja du det blev rätt stort detta.. Jag hade funderat länge på att starta denna tråd. Folk som känner mig vet det. Men jag ville inte skrämma upp alla Z06 ägare i Sverige i onödan. Sedan så ville jag verkligen ha belägg för detta problem innan jag skrev något.. Men sedan så såg jag hur detta problem ökade markant både i USA, Tyskland och Belgien. Då tyckte jag det var dags att ta upp detta även här. Förhoppningsvis räddar det några motorer i alla fall. Jag började kolla toppar för ca ett år sedan och jag gillade inte vad jag hittade. Så detta problem är lika stort i Sverige som dom övriga länderna där C6 Z06 finns tyvärr. Jag skulle tro att ca 70% av alla C6 Z06 i Sverige har detta problem. Den bil där ventiler och styrningar såg värst ut var nog på den Svensk sålda standard C6 Z06an. Den som jag tog upp i början av tråden. Där var styrningar och avgasventiler totalt slut efter 1900 mil.. Dom var riktigt riktigt dåliga. Det var fullt av kraftiga repor på ventilskaften också. Så bara för att man har en Z06a med låga mil så är det ingen garanti för att styrningarna är ok. Problemet brukar annars dyka upp runt 3000-4500 mil.

Snart är det vår igen Sven-Erik!! Då får vi ut och gasa igen!!




Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Kenta...det jag förståt är att nyare ls7 har en helt annan oilpump....samma som ls9......och dem då kör ls9 oilfilter med bättre rening och tål mer tryck......är det en värre olje pump som skall till?och kolvarna har oljekyling under som ls9.har jag läst fel? Kenta?
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Sven-Erik!! Det stämmer att Ls7 fick likadan oljepump som ZR1 2009. Oljesprutet under kolvarna på ZR1 är till för att kyla ner kolvarna på ZR1 som är överladdad. Ls7 har inte detta sprut på någon årsmodell. Men det hade kanske inte varit så dumt. Men det kostade kanske för mycket att fixa på Ls7.. Oljefiltret till Ls7 (48R) har ett lite kraftigare hölje för att klara högre tryck. Filtret ska också filtrera lite bättre.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Matte-P »

Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Christer »

Intressant! Om man kör med WCCH toppar så är kammen förmodligen inte heller original .
Kan längden på styrningarna vara en del av problemet? :roll:
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Christer!! WCCH topparna används av både dom som kör med original cam samt trim cam. Detta med att styrningarna är längre är inget nytt. Alla eftermarknads Ls7 toppar har det. Om det sedan påverkar något vet man väl inte riktigt en. Om man tittar på PRC topparna som har förlängda styrningar. Där gick ju några toppar ner sig efter 1400 mil. Men något måste det ju inverka. Annars hade dom ju inte börjat med förlängda styrningar. OBS detta gäller bara dom toppar där man använder bros styrningar. Sintered metall styrningarna är där i mot fortfarande lika långa som original styrningarna.

Angående video snutten från Chad så är det sällan man hittar några fel på styrningarna vid så få mil. Men det händer tyvärr. Det är runt 3000 mil man brukar börja se slitningarna. Men som sagt det skadar absolut inte att kolla styrningarna tidigare om man misstänker att något inte är som det ska.
Jag är lite förvånad att Chad "som kan detta ämne väl" la ut denna video på wiggle test av toppar som nästan är nya. Det finns annars inga toppar som Rickard på WCCR gjort ordning som har haft styrnings problem 0-3000 mil vad jag vet. Men några efter 3000 mil har haft styrnings problem.Men det är väldigt få en så länge och dessa toppar har körts med höglyftande cammar.

Ses på Tisdag Christer!!

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Är det nån som vet nåt om Lingenfelters toppar till LS7 ?
Dom är gjorda på nya LS7 toppar, CNC portade, ventiler
och fjädrar är LS7 original och dom kostar 1800$ st !
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Här är Lingenfelters toppar för LS7:
http://www.lingenfelter.com/mm5/merchan ... _Code=C332
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Peter!! Dessa toppar är LSX toppar för minimum 4.100 bore. På GM Ls7 för Z06 är det 4.125 bore. Men det fungerar med små bore topparna också. Dom har väldigt små förbrännings kammare bara 64 cc. Normalt är det 69-70cc Detta höjer kompet en hel del. Annars har jag bar läst om 2 fall som har fått styrnings problem med Lingenfelters toppar. Lingenfelter själva säger att dom inte fått tillbaka någon av sin toppar p.g.a slitna styrningar. Jag tror inte dom är sämre en några andra eftermarknads toppar som är byggda på GM LS7 topparna. Ska man köpa toppar I DAG!! Så ska man nog köpa Mast och från dom fabrikanter som gör egna gjutningar och inte bygger på GM Ls7 toppar. I alla fall så länge man inte vet exakt vad felet är med vissa Ls7 toppar. Dom nya Trick flo Ls7 topparna ska ju komma ut i slutet av denna månad. Dom tror jag på.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Kenta har en poäng här.När man går in på amerikanska forum och andra så tar detta ämne hundratals sidor så är det någon som löst detta problem så kan jag garantera att dem reklamerar för det...en guldgruva kommer det att bli...jag tror lösningen kommer och dem som har den kommer skrika högt... :o
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Lars J »

Hej Kenta!

Hur många av de toppar du tittat på kommer från en helt original motor och hur många kommer från en mer eller mindre trimmad motor?

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Lasse!! Dom flesta har varit original. Runt 75-80% ungefär och ca 20-25% har suttit på trimmade motorer. Men gemensamt är att alla toppar jag kollat har haft slitna avgas styrningar utom 2 par. Dessa par var helt fel fria och inget glapp alls vid wiggle test. Sedan 2 par som hade både insug och avgas slitna. Dock låg insugs styrningarna straxt över eller på limit. Så trimmade eller otrimmade motorer spelar ingen roll. Dom flesta drabbas mer eller mindre. Så det är för jävligt helt enkelt.

En sak till när jag en då är i farten!! Ni som tar och renoverar styrningarna på motor försäkringen. Ta INTE AV TOPPARNA SJÄLVA. Det måste en verkstad göra. Även om du kan göra det själv. Man får inte riva själv om det är ett försäkrings jobb. Så gör en wiggle test!! Är styrningarna dåliga lämmna in bilen till AK-Racing så fixar dom försäkrings jobbet.


Kenta C5Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Kika på denna lilla film, där syns glappet tydligt. Glappet är dock värre en det ser ut på filmsnutten. Detta är från en 2008 som gått 4650mil. http://www.youtube.com/watch?v=-WvyuwmCqfw

Kollade också som hastigast en par Ls7 toppar från 2010. Där rörde sig en avgasventil fast fjädern ej var demonterad. vad ska man säga!!!

Kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

Vad är egentligen toleranserna mellan ventilen och styrningen när det är nytt?
Måttet 0,093 mm måste väl bara vara ett mått när man gör ett wiggletest.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VetteC5 »

Bild
Skriv svar