info om GM orginal toppar till Ls7
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Renovera topparna innan de rasar..
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Vilken styrning vilken ventil.ventilerna är oxå slitna.vad håller....mer en orginal...vikten på en annan ventil...vad innebär det? Tydligen inte lätt bengt....
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Killen på videon som Sven visade heter Chad. Han yrke är att porta och renovera toppar. Det är mycket han skrivit om detta ämne dom senare åren. Han har bara sätt ett par Ls7 toppar som var ok av dom han haft inne.
I helgen så kollade vi Ls7 topparna på en kompis bil som gått 3500 mil. Vi hade både tillgång till Micromenter och indikator klocka. Hans Z06a har en lite vassare cam en original samt dubbel fjädrar. Vi kollade först cylinder nr 8. GLAPP!!! Ingen ide att kolla längre. Så det var bara för honom att montera ner topparna. Vid koll visade det sig att ALLA avgasventiler var utanför toleranserna som är 0,093mm. Dom var på 0,110 mm. Straxt över limit. Ventilerna var dock inte brända eller repiga. Men vid koll med mikrometer visade det sig att nedre delen av ventilen var utanför limit. Kommer inte ihåg dom limit siffrorna för själva ventilen just nu. Mitten och övre delen av ventilen var under limit. Detta var något nytt för oss faktiskt. Att även ventilen slets i nedre regionen.Vi trodde bara styrningen slets. Insugs ventilerna var ganska bra med bara någon straxt över limit även där limit på 0,093mm. Insugs Ventilerna såg annars ut som nya och var ALLA långt under limit. Dom såg nya ut och alla kommer att åter användas. Sedan testade vi att stoppa i en frisk insugsventil i en avgas styrning. Det visade sig att då blev spelet i styrningen UNDER limit. All så slits det både i styrningen och avgas ventilen. Dessa toppar hade INTE något matching error fel utan linade upp perfekt i mot ventil sätet. Vi tror att VÄRME är en av orsaken i dramat efter att ha under sökt dessa toppar. Vissa toppar HAR maching error fel. Hur många säger inte GM. Jag ska inom en snar framtid kolla mina toppar. Motorn är en 2011 ls7. Så det blir intressant. Min motor har gått 3300 mil nu. Det bästa sättet att få ordning på Maching error felen är att pressa i en ny koppar kärna i gamla styrningen och sedan brotcha upp styrningen så den linar rätt mot ventilsätet. Vi kommer att använda original insugsventilen som är i titan igen men köpa nya GM original Hollow steam sodium fyllda avgas ventiler. Men det är vi det. Andra kanske har någon annan ide. Jag kan tillägga att denna bil inte hade något ljud, drog olja eller rök som indikerade på detta problem. Dessa indikationer kommer när motorn är på gränsen att säga upp sig. Det är en VARNING.
Jag har haft kontakt igen med Jason på Katech. Han sa att GM har fixat felet på 2013 topparna. Men time will tell som han sa till mig.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
I helgen så kollade vi Ls7 topparna på en kompis bil som gått 3500 mil. Vi hade både tillgång till Micromenter och indikator klocka. Hans Z06a har en lite vassare cam en original samt dubbel fjädrar. Vi kollade först cylinder nr 8. GLAPP!!! Ingen ide att kolla längre. Så det var bara för honom att montera ner topparna. Vid koll visade det sig att ALLA avgasventiler var utanför toleranserna som är 0,093mm. Dom var på 0,110 mm. Straxt över limit. Ventilerna var dock inte brända eller repiga. Men vid koll med mikrometer visade det sig att nedre delen av ventilen var utanför limit. Kommer inte ihåg dom limit siffrorna för själva ventilen just nu. Mitten och övre delen av ventilen var under limit. Detta var något nytt för oss faktiskt. Att även ventilen slets i nedre regionen.Vi trodde bara styrningen slets. Insugs ventilerna var ganska bra med bara någon straxt över limit även där limit på 0,093mm. Insugs Ventilerna såg annars ut som nya och var ALLA långt under limit. Dom såg nya ut och alla kommer att åter användas. Sedan testade vi att stoppa i en frisk insugsventil i en avgas styrning. Det visade sig att då blev spelet i styrningen UNDER limit. All så slits det både i styrningen och avgas ventilen. Dessa toppar hade INTE något matching error fel utan linade upp perfekt i mot ventil sätet. Vi tror att VÄRME är en av orsaken i dramat efter att ha under sökt dessa toppar. Vissa toppar HAR maching error fel. Hur många säger inte GM. Jag ska inom en snar framtid kolla mina toppar. Motorn är en 2011 ls7. Så det blir intressant. Min motor har gått 3300 mil nu. Det bästa sättet att få ordning på Maching error felen är att pressa i en ny koppar kärna i gamla styrningen och sedan brotcha upp styrningen så den linar rätt mot ventilsätet. Vi kommer att använda original insugsventilen som är i titan igen men köpa nya GM original Hollow steam sodium fyllda avgas ventiler. Men det är vi det. Andra kanske har någon annan ide. Jag kan tillägga att denna bil inte hade något ljud, drog olja eller rök som indikerade på detta problem. Dessa indikationer kommer när motorn är på gränsen att säga upp sig. Det är en VARNING.
Jag har haft kontakt igen med Jason på Katech. Han sa att GM har fixat felet på 2013 topparna. Men time will tell som han sa till mig.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Då måste jag fråga kenta.värmen blir ju mycket värre på en överladdad bil och dem håller.sitter kylkanalerna fel tro?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hejsan Sven!! Med kompressor blir inte förbränningsrummen varmare en utan kompressor. Där i mot med Turbo. Där blir det betydligt varmare i förbrännings rummen. Konstigt nog har jag inte hittat någon som kört kompressor matad Ls7 i USA som har haft dåliga ventil styrningar. Turbo är det inte så många som kör och det finns inte så mycket info om det.
Kul att du tog upp detta kylningen i topparna. Det var något vi också misstänkte. Att vatten kanalerna är fel dragna på något sätt. Att värme har en del i det hela är helt klart. Matching error är det andra
felet och det enda GM har erkänt som ett fel på Ls7 topparna. Det känns för jävligt att GM inte gör något åt detta problem. Men dom är ju skit rädda för att behöva skaffa nya toppar till alla Z06or ca 30.000 bilar bara. Vi kommer att kolla våra toppar igen om några år. Då vet vi om det vi nu gör som jag skrev tidigare fungerar. Min uppfattning är att alla Ls7 toppar 2006-2012 har mer eller mindre problem. Beträffande 2013!!! Time will tell som Jason på Katech sa till mig. Det känns som att skaffa portade Ls3 toppar vore en annan väg att gå. jag återkommer när jag kollat mina egna toppar.Men jag har inte mycket förhoppningar om att dom skulle vara ok.
'Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm 480rwhp 612rwnm)
Kul att du tog upp detta kylningen i topparna. Det var något vi också misstänkte. Att vatten kanalerna är fel dragna på något sätt. Att värme har en del i det hela är helt klart. Matching error är det andra
felet och det enda GM har erkänt som ett fel på Ls7 topparna. Det känns för jävligt att GM inte gör något åt detta problem. Men dom är ju skit rädda för att behöva skaffa nya toppar till alla Z06or ca 30.000 bilar bara. Vi kommer att kolla våra toppar igen om några år. Då vet vi om det vi nu gör som jag skrev tidigare fungerar. Min uppfattning är att alla Ls7 toppar 2006-2012 har mer eller mindre problem. Beträffande 2013!!! Time will tell som Jason på Katech sa till mig. Det känns som att skaffa portade Ls3 toppar vore en annan väg att gå. jag återkommer när jag kollat mina egna toppar.Men jag har inte mycket förhoppningar om att dom skulle vara ok.
'Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm 480rwhp 612rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den mån nov 25, 2013 7:56, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hejsan Sven!! Med kompressor blir inte förbränningsrummen varmare en utan kompressor. Där i mot med Turbo. Där blir det betydligt varmare i förbrännings rummen. Konstigt nog har jag inte hittat någon som kört kompressor matad Ls7 i USA som har haft dåliga ventil styrningar. Turbo är det inte så många som kör och det finns inte så mycket info om det.
Kul att du tog upp detta kylningen i topparna. Det var något vi också misstänkte. Att vatten kanalerna är fel dragna på något sätt. Att värme har en del i det hela är helt klart. Matching error är det andra
felet och det enda GM har erkänt som ett fel på Ls7 topparna. Det känns för jävligt att GM inte gör något åt detta problem. Men dom är ju skit rädda för att behöva skaffa nya toppar till alla Z06or ca 30.000 bilar bara. Vi kommer att kolla våra toppar igen om några år. Då vet vi om det vi nu gör som jag skrev tidigare fungerar. Min uppfattning är att alla Ls7 toppar 2006-2012 har mer eller mindre problem. Beträffande 2013!!! Time will tell som Jason på Katech sa till mig. Det känns som att skaffa portade Ls3 toppar vore en annan väg att gå. jag återkommer när jag kollat mina egna toppar.Men jag har inte mycket förhoppningar om att dom skulle vara ok.
'Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm 480rwhp 612rwnm)
Kul att du tog upp detta kylningen i topparna. Det var något vi också misstänkte. Att vatten kanalerna är fel dragna på något sätt. Att värme har en del i det hela är helt klart. Matching error är det andra
felet och det enda GM har erkänt som ett fel på Ls7 topparna. Det känns för jävligt att GM inte gör något åt detta problem. Men dom är ju skit rädda för att behöva skaffa nya toppar till alla Z06or ca 30.000 bilar bara. Vi kommer att kolla våra toppar igen om några år. Då vet vi om det vi nu gör som jag skrev tidigare fungerar. Min uppfattning är att alla Ls7 toppar 2006-2012 har mer eller mindre problem. Beträffande 2013!!! Time will tell som Jason på Katech sa till mig. Det känns som att skaffa portade Ls3 toppar vore en annan väg att gå. jag återkommer när jag kollat mina egna toppar.Men jag har inte mycket förhoppningar om att dom skulle vara ok.
'Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm 480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Undrar vilken modifiering GM gjort?
Tänkte mest på volymen kenta.mer hk blir mer volym avgaser som skall ut= värme
Tänkte mest på volymen kenta.mer hk blir mer volym avgaser som skall ut= värme
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Ja det mest intressanta är att hitta en lösning på det hela.
Det underliga tycker jag är att ingen verka veta vad som orsakar det hela, inte GM eller någon motorbyggare.
Tanken har kommit till att det skulle vara för högt lyft på kammen utan att ha rullvippor.
Det var ett tag sen man höll på med motorer men visst har man väl rullvippor för att inte belasta styrningarna och ventilerna om man har höga lyft på kammen.
Det underliga tycker jag är att ingen verka veta vad som orsakar det hela, inte GM eller någon motorbyggare.
Tanken har kommit till att det skulle vara för högt lyft på kammen utan att ha rullvippor.
Det var ett tag sen man höll på med motorer men visst har man väl rullvippor för att inte belasta styrningarna och ventilerna om man har höga lyft på kammen.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
GM vet vad felet är. Men dom säger inget så länge det finns motorer kvar med garanti på. Det skulle kosta dom fruktansvärt mycket pengar att ersätta alla motorer. Matching error är det enda dom erkänt. Felet skulle vara åtgärdat i februari 2011. Dom kollar alla toppar som kommer ut efter det datumet. (Hur då kan man ju undra) . Det har dykt upp toppar med styrningsproblem 2011-2012 så jag tror inte att det fixades 2011. Men 2013 ska dom var helt ok. Enligt vad GM sagt till Jason. Men det får tiden utvisa sa Jason på Katech och så är det väl.
Angående detta med rullvippor så är rullvippor för tunga just för en original ls7.Alla lätta delar som måste lira ihop. Frekvensen blir också helt fel med rullvippor vilket kan orsaka haverier var som helst i motorn. Det är mycket lätt att få valve float med rullvippor på en original ls7 p.g.a tyngden på rullvipporna. En firma i USA hade svårt att få rullvipporna att hänga med trotts att dom satte dit sina kraftigaste dubbel fjädrar. Ls7 varvar för mycket. Rullvippor är nog bra. Men inte på en ORGINAL Ls7 motor.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 2004 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Angående detta med rullvippor så är rullvippor för tunga just för en original ls7.Alla lätta delar som måste lira ihop. Frekvensen blir också helt fel med rullvippor vilket kan orsaka haverier var som helst i motorn. Det är mycket lätt att få valve float med rullvippor på en original ls7 p.g.a tyngden på rullvipporna. En firma i USA hade svårt att få rullvipporna att hänga med trotts att dom satte dit sina kraftigaste dubbel fjädrar. Ls7 varvar för mycket. Rullvippor är nog bra. Men inte på en ORGINAL Ls7 motor.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 2004 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hmm Kenta funkar rullvippor i en Nascar motor som varvar 10000rpm funkar det kanske vid 7000rpm ? Kan inte tänka mig att det är ett problem med rätt komponenter ??
Har Anders sett motorer rasa p.g.a. korrekt installerade rullvippor/fjädrar ? (sen finns det exempel på en del dåliga rullvippor lösningar...)
Att man sen kan ytbehandla anläggningsytorna på "rullösa" vippor så att den låga friktionen i praktiken innebär att man knappt förlorar någon effekt - och ökar driftsäkerheten - är en annan historia.
Har Anders sett motorer rasa p.g.a. korrekt installerade rullvippor/fjädrar ? (sen finns det exempel på en del dåliga rullvippor lösningar...)
Att man sen kan ytbehandla anläggningsytorna på "rullösa" vippor så att den låga friktionen i praktiken innebär att man knappt förlorar någon effekt - och ökar driftsäkerheten - är en annan historia.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
funderar på att köpa en begagnad Z06 till våren......men efter att läsa allt det här så börjar man ju att tänka om! .......Eller? känns ju som att alla har problem..................hur ska man göra? ska den ena delen av garaget gapa tomt i sommar?
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Haha du måste ju ha hur mycket abstinens som helst efter ett par år utan en trimmad Vette i garagetpuramuk skrev: funderar på att köpa en begagnad Z06 till våren......men efter att läsa allt det här så börjar man ju att tänka om! .......Eller? känns ju som att alla har problem..................hur ska man göra? ska den ena delen av garaget gapa tomt i sommar?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
gör ett "wiggle test" innan köp.. om den är ok efter 3500-4500 mil så är risken liten att det kommer inträffapuramuk skrev: funderar på att köpa en begagnad Z06 till våren......men efter att läsa allt det här så börjar man ju att tänka om! .......Eller? känns ju som att alla har problem..................hur ska man göra? ska den ena delen av garaget gapa tomt i sommar?
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Beror inte valve float på för klena eller utslitna fjädrar?
Jag och de jag har pratat med tycker det låter som att vipparmsgeometrin inte skulle vara korrekt.
Då borde man få stora belastningar på styrningarna.
Jag och de jag har pratat med tycker det låter som att vipparmsgeometrin inte skulle vara korrekt.
Då borde man få stora belastningar på styrningarna.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Detta är inte lätt.gemetrin.....varför då endast avgas? Nääää...värmen.....tja....kan vetilen komma i sväng...vibrationer?.vippor......finns ls motorer som gått 30 tusen mil utan något bekymmer.själv har jag kollat en ls6 som gått 22 tusen mil riktigt hårt...som ny faktisk endast ventilfjädrarna var slut.Men en sak är säkert.....detta kommer bli en stor sak...GM kommer nog bli stämda i usa...många i usa köper strokad ls3 eller lsx när det rasar...halva priset och dem går.....Men jag fattar inte varför GM ville varva över 7000 på en 7 liter maskin...när liter effekten är samma som ls3 (0.01hk skillnad.) all lättnad osv är onskan till allt elände i detta fallet tror jag.och andreas...hittar du en ls7 som klarar 10000 mil utan ras eller renovering vill jag gärna veta det....men det värsta är att många sliter och jobbat hårt i sitt liv för att till slut fått råd till denna drömbil...och det kan va tufft ekonomiskt för många när det rasar.....
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hejsan Bengt!! Det du skriver stämmer säkert på många motorer. Men Ls7 är uppbyggd på lättviks komponenter. Det är flera parametrar som inverkar. Harmonin bland komponenterna är jätte viktigt och i en ORGINAL ls7 blir det helt fel med tunga rullvippor. Vilket kan orsaka haveri någon annanstans i motorn. Så det är inte bara varvet som avgör.
Hejsan Sven-Erik!! Jag kan inte gör annat en hålla med dig. HOPPAS dom kommer till skott och stämmer GM.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Hejsan Sven-Erik!! Jag kan inte gör annat en hålla med dig. HOPPAS dom kommer till skott och stämmer GM.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Bengt skrev:Haha du måste ju ha hur mycket abstinens som helst efter ett par år utan en trimmad Vette i garagetpuramuk skrev: funderar på att köpa en begagnad Z06 till våren......men efter att läsa allt det här så börjar man ju att tänka om! .......Eller? känns ju som att alla har problem..................hur ska man göra? ska den ena delen av garaget gapa tomt i sommar?
Jodu Bengt det kan du ge dig på
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Corinthian skrev:gör ett "wiggle test" innan köp.. om den är ok efter 3500-4500 mil så är risken liten att det kommer inträffapuramuk skrev: funderar på att köpa en begagnad Z06 till våren......men efter att läsa allt det här så börjar man ju att tänka om! .......Eller? känns ju som att alla har problem..................hur ska man göra? ska den ena delen av garaget gapa tomt i sommar?
Vem? vart göra ett wiggletest?
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
tyvärr såld nu
Blev nyss med c6 z06
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
"Wiggle test" är att ta av ventilkåporna och känna på ventiler och fjädrar om dom vickar. Om dom gör det utan att man tar bort ventilfjädrarna (som i mitt fall) är maskinen i behov av renovering.puramuk skrev:Vem? vart göra ett wiggletest?
Hyfsat enkel åtgärd, tar ca 45 minuter...
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Snurrar du motorn beroende på vilken ventil du kollar, så fjädern är så avlastad den kan bli?Corinthian skrev: "Wiggle test" är att ta av ventilkåporna och känna på ventiler och fjädrar om dom vickar. Om dom gör det utan att man tar bort ventilfjädrarna (som i mitt fall) är maskinen i behov av renovering. Hyfsat enkel åtgärd, tar ca 45 minuter...
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Vi tog bort vipparmarna... det måste man nog göra annars ligger det för mycket tryck på.VetteC5 skrev:Snurrar du motorn beroende på vilken ventil du kollar, så fjädern är så avlastad den kan bli?Corinthian skrev: "Wiggle test" är att ta av ventilkåporna och känna på ventiler och fjädrar om dom vickar. Om dom gör det utan att man tar bort ventilfjädrarna (som i mitt fall) är maskinen i behov av renovering. Hyfsat enkel åtgärd, tar ca 45 minuter...
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Andreas, var fick du renoverat topparna och vad gjorde de?
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Jag renoverade dom hos Värmdö Motorteknik. Dom "sleeve'ade" (borrade ur och stoppade i foder) om styrningarna med kopparfoder som används i tävlingsmotorer.Fidde skrev:Andreas, var fick du renoverat topparna och vad gjorde de?
Efter det så frästes sätena om så att dom linjerar exakt med stryrningara, bytte även nållagrena (till Comp Cam) till vipparmarna som är kända för att rasa på just '07or samt byta ventilfjädrar (till GM Performance/Comp Cam) som även dom spruckit och tappat bitar. Nya ventiltätningar och avgasventiler stoppades i, insugsventilerna behölls.
Passade på att plana topparna när dom ändå var där, med 0.5mm.
Skruvandet fixade AK Racing.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hejsan Andreas!! Tur att vi hann kolla dina styrningar innan något alvarligt hade hänt. Som sagt på Tisdag om vädret tillåter ska jag göra en wiggel test på min egen motor. Den har INGA symtom på att något skulle vara fel i dag. Som sagt min motor är en 2011. Visar det säg att mina styrningar är slitna så visar det i alla fall att felet INTE är åtgärdat 2011.Beträffade för min egen del skulle jag bli mycket positivt överaskad om mina styrningar var i spec. Jag vet om några 2011 Ls7 med styrningar utom spec. Den ena 30.000 miles. Den har gått nästan bara på bana. Där var avgas styrningarna i spec men INSUGS styrningarna straxt utanför spec. Den andra var en gat och lite ban körd bil som efter 28,000 miles hade alla styrningar på gränsen av spec.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480 rwhp 612 rwnm)
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480 rwhp 612 rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Vad ska du göra Kenta, ifall styrningarna är kass?
Ska du renovera topparna direkt eller vänta och se om någon hittar problemet som orsakar slitaget?
Ska du renovera topparna direkt eller vänta och se om någon hittar problemet som orsakar slitaget?
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
I dag så gjorde jag en wiggle test på min egen motor som är en Ls7 som jag köpte ny April 2011. Denna motor är perfekt inkörd dom första 300 milen av mig. GM påstår ju att ls7 motorer i från februari 2011 ska vara ok vad det gäller det onormala slitaget på ventilstyrningarna. Min motor hade till min förvåning perfekta styrningar. Inget glapp alls efter 3300 mil. Det är den första Ls7an jag kollat som haft styrningarna i spec. Otroligt nog så var det min egen motor. Men också den senast tillverkade motorn jag kollat. Jag har alltid kört på kvalitets olja ( inte Mobil 1)utan dom första 3000 milen körde jag på Amalie 5-30 olja och dom senaste 300 milen har jag gått över till redline 5-40 super street performance olja. Jag har också alltid hällt i extra ZDDP (1340 ppm fosfor och 1180 ppm zink) vid varje oljebyte. ZDDP tror jag MYCKET på. Dagens oljor är inte tillräckligt bra. Kolla bara hur många motorer i USA som gått ner sig med lager ras p.g.a dålig olja. Sedan använder jag alltid tri-pac bensin tillsatts. ( vid intresse googla om tri-pac. Likaså om ZDDP) Avslutnings vis är det för tidigt att säga om GM åtgärdat styrnings problemen Feb 2011 bara för att min motor var i spec. Dom flesta C6 Z06or i Sverige är ju 2006-2009 med några få undantag. I dom årsmodellerna har jag aldrig sätt någon som har styrningarna i spec. verken här i Sverige eller i USA (med något undantag i USA)
SVAR till Fidde!! Min plan var att först se hur slitna styrningarna var. om dom varit slitna hade det troligtvis blivit Värmdö motor teknik som fått fixa till mina toppar. Trickflow kommer ut med ett par nya toppar för ls7 i slutet av februari. Dessa toppar ser MYCKET MYCKET lovande ut. Dom visades på SEMA nu senast. Så Värmdö eller trickflow topparna hade det blivit om mina styrningar varit kassa.
Kenta C5Z06 2004 Ls7 568hp 715nm 480rwhp 612rwnm)
SVAR till Fidde!! Min plan var att först se hur slitna styrningarna var. om dom varit slitna hade det troligtvis blivit Värmdö motor teknik som fått fixa till mina toppar. Trickflow kommer ut med ett par nya toppar för ls7 i slutet av februari. Dessa toppar ser MYCKET MYCKET lovande ut. Dom visades på SEMA nu senast. Så Värmdö eller trickflow topparna hade det blivit om mina styrningar varit kassa.
Kenta C5Z06 2004 Ls7 568hp 715nm 480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Här kommer mycket läsning om test av oljor o tillsatser, ta tid på er: http://540ratblog.wordpress.com/
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Intressant.
D.v.s. Vi skall köra med Mobil 1, 5w30 på gata o bana så kan det inte bli mkt bättre
End of discussion !
D.v.s. Vi skall köra med Mobil 1, 5w30 på gata o bana så kan det inte bli mkt bättre
End of discussion !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Bara en nyfiken fråga, vad är det som skiljer sig mellan LS3 och LS7 topparna?
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Detta om oljan och tillsattser på länken har jag läst förut. Jag har läst MÅNGA timmar om olja det senaste året och bildat min egen uppfattning. Alla gör ju som dom tycker är bäst. Jag fortsätter dock att använda ZDDP tillsatts. Slut på diskusjonen Bengt!! Kör du med Mobil1 om du tycker den oljan är ok.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)