info om GM orginal toppar till Ls7
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Kenta detta är första året jag kör på Mobil 1, alla tidigare år ha jag kört på Biltemas syntet 5W40
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Till att börja med lite snabbt så är skillnaden på Ls3 och ls7 toppar förutom att Ls7 topparna flödar mycket mer är att
Ls3 har 15 graders vinkel på ventilerna och ls7 har 12 grader vilket dom är dom enda i Ls familjen som har.Ls7 topparna är tagna direkt ifrån racingen dock nedbantade. Ls7 har titan insugs ventiler och hollow stem sodium fyllda avgas ventiler och Ls3 har hollow stem både avgas och insugs ventiler. Allså som dom kallar det gun drilled när dom är ihåliga..
Om GM gjort någon konstruktions miss!! Jo det kan man ju undra. Det man vet är att vissa toppar eller dom flesta Ls7 toppar mellan 2006-2008 har detta problem med att styrningarna går ner sig. GM säger matching error!! Det dom menar (i stora drag)är att ventil styrningarna inte styr rakt mot ventilsätet utan går lite snett. Vilket gör att ventilen skaver mot styrningen och det slits fort. Detta måste man mäta upp och är ingen man direkt kan se. Det spekuleras i mycket. men detta är det GM har erkänt. Detta är felet "enligt" dom.
Vad ska man då göra åt detta. Jag vet att Värmdö motorteknik låter den gamla styrningen som är i sintered metall var kvar. Sedan pressar man in en bronze stav och brottchar upp den så det går rakt mot ventilsätet. Denna metod låter bra. Då får dom i alla fall bort den Maching error som GM säger att det är. Tyvärr får vi nog vänta några år innan vi vet om detta är den bästa metoden. Man måste ju skaffa sig lite mil innan man gör en wiggel test igen.
Om du inte meckar själv så kan AK-Racing göra wiggel test åt dig. Är styrningarna dåliga så fixar Värmdö motorteknik detta åt dom. Dom är mycket medvetna om detta problem med styrningarna på Ls7 både på Ak Racing och Värmdö motor teknik. Passa på nu på vintern att kolla dina styrningar hos AK racing medans det är relativt lugnt.
Ett annat alternativ är att skaffa eftermarknads toppar. Dom är relativt likvärdiga allihop. Men Ls7 topparna från Trickflow som kommer ut i slutet av februari skulle jag absolut välja blad eftermarknads topparna. Med dessa toppar tror jag att man slipper dessa problem. Dom skiljer sig från andra eftermarknads toppar på en del väsentliga punkter. Styrningarna är i sintered metall och så har dom en vipparms brygga. Vilket inga andra toppar har. (Det tar för lång tid att förklara alla fördelar med dessa toppar) så det blev i stora drag.
Till slut så rekommenderar jag alla med Ls7 motorer o av sätt årsmodell att göra en wiggel test runt 3000-3500 mil. Annars är frågan inte om motorn kommer att rasa utan när det händer. Jag har sätt för mycket redan. Börjar motorn dra olja,ryka eller låta konstigt typ högt rassel tick eller tapp ljud STÄLL BILEN OMEDELBART och lyft topparna. Detta inträffar inte fören styrningarna är mycket mycket dåliga.
Kenta C5Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612 rwnm)
Ls3 har 15 graders vinkel på ventilerna och ls7 har 12 grader vilket dom är dom enda i Ls familjen som har.Ls7 topparna är tagna direkt ifrån racingen dock nedbantade. Ls7 har titan insugs ventiler och hollow stem sodium fyllda avgas ventiler och Ls3 har hollow stem både avgas och insugs ventiler. Allså som dom kallar det gun drilled när dom är ihåliga..
Om GM gjort någon konstruktions miss!! Jo det kan man ju undra. Det man vet är att vissa toppar eller dom flesta Ls7 toppar mellan 2006-2008 har detta problem med att styrningarna går ner sig. GM säger matching error!! Det dom menar (i stora drag)är att ventil styrningarna inte styr rakt mot ventilsätet utan går lite snett. Vilket gör att ventilen skaver mot styrningen och det slits fort. Detta måste man mäta upp och är ingen man direkt kan se. Det spekuleras i mycket. men detta är det GM har erkänt. Detta är felet "enligt" dom.
Vad ska man då göra åt detta. Jag vet att Värmdö motorteknik låter den gamla styrningen som är i sintered metall var kvar. Sedan pressar man in en bronze stav och brottchar upp den så det går rakt mot ventilsätet. Denna metod låter bra. Då får dom i alla fall bort den Maching error som GM säger att det är. Tyvärr får vi nog vänta några år innan vi vet om detta är den bästa metoden. Man måste ju skaffa sig lite mil innan man gör en wiggel test igen.
Om du inte meckar själv så kan AK-Racing göra wiggel test åt dig. Är styrningarna dåliga så fixar Värmdö motorteknik detta åt dom. Dom är mycket medvetna om detta problem med styrningarna på Ls7 både på Ak Racing och Värmdö motor teknik. Passa på nu på vintern att kolla dina styrningar hos AK racing medans det är relativt lugnt.
Ett annat alternativ är att skaffa eftermarknads toppar. Dom är relativt likvärdiga allihop. Men Ls7 topparna från Trickflow som kommer ut i slutet av februari skulle jag absolut välja blad eftermarknads topparna. Med dessa toppar tror jag att man slipper dessa problem. Dom skiljer sig från andra eftermarknads toppar på en del väsentliga punkter. Styrningarna är i sintered metall och så har dom en vipparms brygga. Vilket inga andra toppar har. (Det tar för lång tid att förklara alla fördelar med dessa toppar) så det blev i stora drag.
Till slut så rekommenderar jag alla med Ls7 motorer o av sätt årsmodell att göra en wiggel test runt 3000-3500 mil. Annars är frågan inte om motorn kommer att rasa utan när det händer. Jag har sätt för mycket redan. Börjar motorn dra olja,ryka eller låta konstigt typ högt rassel tick eller tapp ljud STÄLL BILEN OMEDELBART och lyft topparna. Detta inträffar inte fören styrningarna är mycket mycket dåliga.
Kenta C5Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612 rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Har en tid nu sökt efter en z06 och kan bara säga att jag helt har tappat suget efter att ha läst denna tråd.
Vad kostar ett besök hos värmdö motorteknik om man vill ha sina toppar renoverade med nya ventiler, eller de som behöver bytas och maskin bearbetas?
Vad kostar ett besök hos värmdö motorteknik om man vill ha sina toppar renoverade med nya ventiler, eller de som behöver bytas och maskin bearbetas?
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Köp en 2012 vet ja .
Angående olja så kör jag biltema 5-40 och jag har i oljeförstärkare från omega.
Det kenta har i har alla raceoljor massor i sig....det säkrar smörjningen vid höga tempraturer(kanske har det räddat kentas styrningar?)
Nackdelen är att det dödar cattarna bara.
Enligt klistermärket på min bil rekomenderar gm 5-40 olja i europa...min är tysklandsbil och där står det klart och tidligt 5-40 olja ej 5-30.
Så länge man är lycklig så kör vilken olja man vill
Men åka 5-30 olja på bana tror jag ej på och inte gm heller när gm rekom 5-40 på autobaan.
Angående olja så kör jag biltema 5-40 och jag har i oljeförstärkare från omega.
Det kenta har i har alla raceoljor massor i sig....det säkrar smörjningen vid höga tempraturer(kanske har det räddat kentas styrningar?)
Nackdelen är att det dödar cattarna bara.
Enligt klistermärket på min bil rekomenderar gm 5-40 olja i europa...min är tysklandsbil och där står det klart och tidligt 5-40 olja ej 5-30.
Så länge man är lycklig så kör vilken olja man vill
Men åka 5-30 olja på bana tror jag ej på och inte gm heller när gm rekom 5-40 på autobaan.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Det är riktigt att ZDDP kan förstöra cattarna på lite längre sikt. Men det är framför allt bilar som drar olja. Drar inte bilen någon olja är det ingen fara för cattarna . Detta som Sven-Erik tror om ZDDP i min olja. Där är jag säker på det har haft en positiv inverkan. Jag har använt ZDDP sedan motorn gått 600 mil. Jag har aldrig sedan dess haft någon grå smörja på mina magnet pluggar vid olje byten. Utan bara ren olja. Men hade jag haft maching error finns inget medel i värden som kan rädda styrningarna. Men mot hög motor temperatur och slitage så tror jag på ZDDP har en stor positiv inverkan.
ZDDP = zink och fosfor. Detta som den nyare API oljan knappt har något kvar av. Tänker inte dra igång en debatt om olja och ZDDP. Det går att läsa MYCKT om detta ämne och bilda sin egen uppfattning. Jag har läst MYCKET i detta ämne och har min uppfattning klar i alla fall.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
ZDDP = zink och fosfor. Detta som den nyare API oljan knappt har något kvar av. Tänker inte dra igång en debatt om olja och ZDDP. Det går att läsa MYCKT om detta ämne och bilda sin egen uppfattning. Jag har läst MYCKET i detta ämne och har min uppfattning klar i alla fall.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Vad är det egentligen Gm gått ut med när det gäller matching error?
Har de gått ut med vilka årsmodeller det gäller och hur detta misstag kunnat ske?
För mig verkar det otroligt att ett bolag som Gm skulle kunna göra en sån miss, och låta det fortgå i flera år.
Har de gått ut med vilka årsmodeller det gäller och hur detta misstag kunnat ske?
För mig verkar det otroligt att ett bolag som Gm skulle kunna göra en sån miss, och låta det fortgå i flera år.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
GM har gått ut med att Z06or från 2008-2011 kan ha detta problem vilket enligt GM skall vara i en liten skala. Men dom LJUGER!! Dom som är värst drabbade är ju 2006-2007 och detta är INTE ett litet problem. GM vill ju inte erkänna något. Dom vill ju inte byta toppar på typ 30.000 motorer. GM höll tyst om detta mycket länge. Sedan blev skriveriet på olika forum om Ls7or som rasat så påtagligt att GM var tvungna att gå ut med detta om matching error. Det tog väldigt lång tid innan GM fattade att något var fel. Det började ramla in rasade motorer till GM och det började redan 2006!!!. Men dom fattade inte varför. Topparna görs i Canada till Z06. En CNC maskin av två som monterar styrningarna i topparna var tydligen fel inställd under många år. Men till slut hittade GM felet.
Ingen vet om topparna är ok efter februari 2011 som GM säger. Det har som sagt dykt upp både 2010,2011 och 2012 toppar som har haft styrningarna över gränsvärdet. Dock väldigt få. Bilarna från 2011 var nästan bara bankörda. Det var bara två stycken. Så tiden får visa om det är slut med detta problem i mitten på 2011.
Själv tror jag inte ett skit på vad GM säger längre!!
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Ingen vet om topparna är ok efter februari 2011 som GM säger. Det har som sagt dykt upp både 2010,2011 och 2012 toppar som har haft styrningarna över gränsvärdet. Dock väldigt få. Bilarna från 2011 var nästan bara bankörda. Det var bara två stycken. Så tiden får visa om det är slut med detta problem i mitten på 2011.
Själv tror jag inte ett skit på vad GM säger längre!!
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Då kenta är vi helt överens....politik är detta.....
Och ingen kan säga vad som skall göras åt det...typ reppsats eller liknande
Renovera visst men frågan är om det löser problemet?
Jag tror problemet är djupare än vad som sägs....det är därför det är tyst...så tolkar jag det
Och ingen kan säga vad som skall göras åt det...typ reppsats eller liknande
Renovera visst men frågan är om det löser problemet?
Jag tror problemet är djupare än vad som sägs....det är därför det är tyst...så tolkar jag det
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Jag var inne på Tyska Corvetteforumet och läste lite.
Dom har en jättetråd där om wiggle test och dåliga styrningar och ventiler på LS7.
GM har verkligen gjort bort sig genom att försöka mörka ett så stort problem med LS7.
En som själv är drabbat av detta problem.
Hälsningar
Christer
Dom har en jättetråd där om wiggle test och dåliga styrningar och ventiler på LS7.
GM har verkligen gjort bort sig genom att försöka mörka ett så stort problem med LS7.
En som själv är drabbat av detta problem.
Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Vad kommer du göra christer? Vilka åtgärder? Kan du ge en prisuppgift på detta.hoppas det flyter på annars christer....se you...snart vår vet du
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
I dag var jag och Christer hos en annan Corvette kompis. Vi kollade hans ventilstyrningar i hans stylade C6 cab. För det första så är motorn en special byggd LS 454a. En av tre 454 motorer i Corvette klubben vad vi känner till. Topparna är Ls7 toppar som portats av MTI. Topparna köpte ägaren något begagnade. Så vi vet tyvärr inte så mycket om dessa toppar. Dom kan vara renoverade med nya brons styrningar. Eller köpta nya portade med brons styrningar. Motorn har gått med vass cam och mycket kraftiga dubbel fjädrar. Ägaren har själv kört 2-2500 mil med dessa toppar. Denna motor har körts HÅRT på "bana". Sven-Erik och ni som känner till personen. Ni vet ju hur vass den bilen är. Otroligt nog är styrningarna ok med 530 bakhjuls hästar som bilen har. Men som sagt topparna kan vara upp fixade.
V hade räknat med totalt slutkörda toppar. MEN det visade sig att ALLA avgasventiler var kanon bra. Inte tillstymmelse till något glapp . Men där i mot så låg insugs ventilerna runt limmet. Det var dock ingen större fara. Så detta var ju skit kul för ägaren. Han slapp ta ner topparna. Vi håller dock på att byta ventilfjädrar på topparna till mindre hårda. Dom som satt i var säkert för runt 700 i lyft och alldeles för hårda för det lyft hans cam har.
Efter som vi inte känner till ursprunget på topparna så kan denna koll vara lite missvisande. Men det är GM ls7 toppar. Jag har nu kollat 10 par toppar. 2 par har varit ok. Mina och kompisen jag nu beskriver. Det är 80% felaktiga toppar. Vilket jag tror stämmer ganska bra med verkligheten. Jag kommer att kolla fler toppar innan man kan avgöra hur många % ungefär av Ls7 topparna från GM som är felaktiga i Sverige. Resultatet blir nog något liknande i alla länder skulle jag tro.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm.
V hade räknat med totalt slutkörda toppar. MEN det visade sig att ALLA avgasventiler var kanon bra. Inte tillstymmelse till något glapp . Men där i mot så låg insugs ventilerna runt limmet. Det var dock ingen större fara. Så detta var ju skit kul för ägaren. Han slapp ta ner topparna. Vi håller dock på att byta ventilfjädrar på topparna till mindre hårda. Dom som satt i var säkert för runt 700 i lyft och alldeles för hårda för det lyft hans cam har.
Efter som vi inte känner till ursprunget på topparna så kan denna koll vara lite missvisande. Men det är GM ls7 toppar. Jag har nu kollat 10 par toppar. 2 par har varit ok. Mina och kompisen jag nu beskriver. Det är 80% felaktiga toppar. Vilket jag tror stämmer ganska bra med verkligheten. Jag kommer att kolla fler toppar innan man kan avgöra hur många % ungefär av Ls7 topparna från GM som är felaktiga i Sverige. Resultatet blir nog något liknande i alla länder skulle jag tro.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm.
Senast redigerad av velasoraptor den mån dec 09, 2013 20:05, redigerad totalt 3 gång.
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hej Sven Erik,
Jag fick det som motorskada via försäkringen.
AK Racing kommer att sköta det hela och Värmdö Motorteknik kommer att "sleeva"
om styrningarna med brons sleeves.
Tro det blir en bra lösning och att det håller i några år.
Nu ska jag kolla på eftermarknadstoppar och hoppas att AFR (Air Flow Research) kommer med LS7 toppar snart.
Ja, snart är det vår igen!
Ha det gött!
Jag fick det som motorskada via försäkringen.
AK Racing kommer att sköta det hela och Värmdö Motorteknik kommer att "sleeva"
om styrningarna med brons sleeves.
Tro det blir en bra lösning och att det håller i några år.
Nu ska jag kolla på eftermarknadstoppar och hoppas att AFR (Air Flow Research) kommer med LS7 toppar snart.
Ja, snart är det vår igen!
Ha det gött!
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
http://youtu.be/isHpdbBeMD0
Vad tror ni om denna? Förstärkt topp med jätteflöde
Vad tror ni om denna? Förstärkt topp med jätteflöde
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hejsan Sven-Erik!! Jag tog upp dessa toppar lite tidigare i denna tråd. Vi tror mycket på dessa toppar. Dom har ju vipparms brygga och sintered metall styrningar. Detta tror jag på. Man vet inte en vad för ventiler dom kommer att använda. Men troligtvis kan man välja. Dessa toppar kommer ut i slutet av februari kanske tidigare en då.. En kompis har ringt och pratat med Trick flo om detta. Han ska köpa dessa toppar till sin C6 Z06a så fort dom kommer ut.
Skulle jag köpa nya toppar hade jag också troligen köpt dessa toppar. Jag vill veta lite om ventilerna bara. Men jag tror Trick flo är något på spåren med sin konstruktion. Detta blir mycket intressant.
Något man väntar på är ju om AFR kommer ut med några Ls7 toppar. Det blir intressant om något. Den som lever får se.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Skulle jag köpa nya toppar hade jag också troligen köpt dessa toppar. Jag vill veta lite om ventilerna bara. Men jag tror Trick flo är något på spåren med sin konstruktion. Detta blir mycket intressant.
Något man väntar på är ju om AFR kommer ut med några Ls7 toppar. Det blir intressant om något. Den som lever får se.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Trick flow topparna ser fina ut. Men jag får ju lite tid på mig nu och kunna göra en utvärdering av vad som finns och kanske kommer.
Sven Erik, vad behövs för att hänga med "slaktaren från Arvika" nästa år då? Hahaha
Hälsningar
Christer
Sven Erik, vad behövs för att hänga med "slaktaren från Arvika" nästa år då? Hahaha
Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hejsan !
Det känns som det är läge och göra ett " wiggletest " o kolla
hur det står till med mina toppar ! Den har nu gått ca 3600 mil
den har inte gått så hårt när jag har ägt den, men jag vet ju
inte hur den har gått innan ?
Christer !
Vad har du för typ av försäkring o bolag ? Jag har en "beg bil "
försäkring hos Solid som gäller till April -14, så i bästa fall kanske
man kan ta det på den, om nu topparna är dåliga ?!
Det känns som det är läge och göra ett " wiggletest " o kolla
hur det står till med mina toppar ! Den har nu gått ca 3600 mil
den har inte gått så hårt när jag har ägt den, men jag vet ju
inte hur den har gått innan ?
Christer !
Vad har du för typ av försäkring o bolag ? Jag har en "beg bil "
försäkring hos Solid som gäller till April -14, så i bästa fall kanske
man kan ta det på den, om nu topparna är dåliga ?!
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
intressant länk för oss som vill veta lite mer om wiggle test i praktiken
http://www.youtube.com/watch?v=vFxRARTvkSA
http://www.youtube.com/watch?v=vFxRARTvkSA
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hejsan !
Här är en till intressant länk !
http://www.youtube.com/watch?v=Y0nXvBfmw78
Man blir mer övertygad nu att man MÅSTE göra ett " wiggletest " !
Här är en till intressant länk !
http://www.youtube.com/watch?v=Y0nXvBfmw78
Man blir mer övertygad nu att man MÅSTE göra ett " wiggletest " !
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hejsan Peter!! Du gör alldeles rätt i att göra en wiggle test på din bil. Jag har sätt för mycket redan. Jag kan hjälpa dig med wiggle test när det blir läge för det. Eller så kan Anders göra det. ALLA MED C6 Z06 BÖR GÖRA WIGGLE TEST OAVSÄTT ÅRSMODELL.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Häller med kenta...en koll skadar inte....bättre förevar....
Christer....jag blir slaktad till året...alla uppdaterar under vintern men jag har ett motdrag i fickan vi får se....humor förlänger livet vet du
Christer....jag blir slaktad till året...alla uppdaterar under vintern men jag har ett motdrag i fickan vi får se....humor förlänger livet vet du
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Ja, det lär bli ett wiggletest i julhelgen.
Kenta, vad har ni för mätklocka? Jag har bara ett som mäter hundradelar, men vad jag förstår måste det kunna mäta tusendelar.
Kenta, vad har ni för mätklocka? Jag har bara ett som mäter hundradelar, men vad jag förstår måste det kunna mäta tusendelar.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 513
- Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
- Ort: STOCKHOLM
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Svar till Fidde! Vi använder en mikrometer och indikator klocka. Men ofta behöver du inte det. När ventilfjädern är avtagen. Säkra ventilen i typ ståltråd stäng av tryckluften. Sedan sänker du ned ventilen runt en halv centimeter. Wiggla ventilen åt alla håll. Det får inte vara det minsta glapp. Så indikator klocka behövs bara om du vill veta exakt hur mycket glappet är. Mikrometer använder vi för att kolla tjockleken på ventil skaftet. Oftast är avgasventilerna så slitna att dom måste bytas. Jag vet ingen som använt sina gamla avgasventiler igen. Faktiskt alla toppar som jag kollat hade glapp på avgas sidan när jag wigglade ventilen. Det räcker som indikation för att ta ner topparna. Är det inget glapp behöver du inte mäta.
Lycka till!!
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
PS!! Ni som har dåliga styrningar vid koll. Kan ni maila in resultatet till mig på
Kenta@clubcorvette.se Så vore jag mycket tacksam.
Tackar på förhand!!
Lycka till!!
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
PS!! Ni som har dåliga styrningar vid koll. Kan ni maila in resultatet till mig på
Kenta@clubcorvette.se Så vore jag mycket tacksam.
Tackar på förhand!!
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
MYCKET intressant tråd Kenta! Själv har jag inte märkt några oljud eller andra problem men när man ser vad det KAN ställa till med så är det kanske inte fel att göra en kontroll för att slippa dyra haverier. Har du någon uppfattning om vad det kostar att göra en sådan test om man lämnar in bilen?
/Lars/
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Tråkigt att höra att det är så många som har haft problem med sina motorer.velasoraptor skrev:PS!! Ni som har dåliga styrningar vid koll. Kan ni maila in resultatet till mig på
Kenta@clubcorvette.se Så vore jag mycket tacksam.
Tackar på förhand!!
Trots att jag inte har en C6Z06 följer jag tråden, eftersom jag gärna vill ha och förmodligen kommer att köpa en någon gång i framtiden.
Varför inte passa på att ta in mer information, som tex: hur många har inte problem, årsmodell, motor.nr, miltal, modifieringar, åtgärd, kostnader, olja/tillsatser m.m.
Jag vet att det är mycket arbete, men om du fortlöpande presenterar statistiken anonymt på forumet så tror jag att det blir fler som svarar och det ger i sin tur bättre möjligheter till att hitta mönster m.m.
Tack till Kenta & alla som bidragit med intressant information i tråden.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Jag håller med, tack till Kenta, som kanske räddar många motorer med sin info.
Det är ju ingen bra reklam för våra Z06, som är en sådan underbar bil men jag tror nog det löser sig bara det kommer en lösning på det hela.
Det är ju ingen bra reklam för våra Z06, som är en sådan underbar bil men jag tror nog det löser sig bara det kommer en lösning på det hela.
Med vänliga hälsningar,
*** Fidde ***
*** Fidde ***
-
- Nykomling
- Inlägg: 4
- Blev medlem: tis okt 15, 2013 19:04
- Ort: Karlstad
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Ska ta en titt på min i vinter har jag tänkt.
Har sett att endel behåller ventilfjädrarna på när de känner efter glapp, tror ni att man kommer att känna eventuellt glapp då eller är det bara i extramfall när det är riktigt slitet som man känner detta med fjädrarna monterade?
Min bil har gått 4000mil helt utan problem med att den drar olja eller några missljud. Har även kollat tändstiften och dessa såg rena och fina ut.
Har sett att endel behåller ventilfjädrarna på när de känner efter glapp, tror ni att man kommer att känna eventuellt glapp då eller är det bara i extramfall när det är riktigt slitet som man känner detta med fjädrarna monterade?
Min bil har gått 4000mil helt utan problem med att den drar olja eller några missljud. Har även kollat tändstiften och dessa såg rena och fina ut.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Man kan ju börja med att känna efter med fjädrarna på plats.. glappar det redan då (som i mitt fall) behöver man ju inte riva mer utan bara skicka bilen till verkstad.JonasOlsson skrev:Ska ta en titt på min i vinter har jag tänkt.
Har sett att endel behåller ventilfjädrarna på när de känner efter glapp, tror ni att man kommer att känna eventuellt glapp då eller är det bara i extramfall när det är riktigt slitet som man känner detta med fjädrarna monterade?
Min bil har gått 4000mil helt utan problem med att den drar olja eller några missljud. Har även kollat tändstiften och dessa såg rena och fina ut.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Nu när man vet lite mer om de tekniska förutsättningarna undrar man ju vad det kostar att åtgärda problemet ?
Åtgärdar man problemet så hur långt kan man köra innan det är dags igen ?
Låter som klubben skulle vara lite aktiv i denna frågan och få GM till att ta smällen...
I juridiska sammanhang kallas det för grupptalan...även om vi älskar corvetten är ju detta inte ett
acceptabelt för våra ägare.
Åtgärdar man problemet så hur långt kan man köra innan det är dags igen ?
Låter som klubben skulle vara lite aktiv i denna frågan och få GM till att ta smällen...
I juridiska sammanhang kallas det för grupptalan...även om vi älskar corvetten är ju detta inte ett
acceptabelt för våra ägare.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
I mitt fall gick det på knappa 30' (inklusive nya lager till vipparmarna, nya ventilfjädrar samt planing av topparna)Hasse c5 skrev:Nu när man vet lite mer om de tekniska förutsättningarna undrar man ju vad det kostar att åtgärda problemet?...
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: info om GM orginal toppar till Ls7
Hejsan !
Det skulle vara kul att veta hur mycket LS7 topparna från
Trick Flow kommer att kosta ?
Kostar det runt 30 t att renovera, så kanske det lönar sig
att lägga till några tusenlappar och köpa nya toppar !?
Till min C4 med LS6 motor köpte jag i våras nya AFR toppar
230cc kompletta för ca 30 t, bara som en jämförelse !
Det skulle vara kul att veta hur mycket LS7 topparna från
Trick Flow kommer att kosta ?
Kostar det runt 30 t att renovera, så kanske det lönar sig
att lägga till några tusenlappar och köpa nya toppar !?
Till min C4 med LS6 motor köpte jag i våras nya AFR toppar
230cc kompletta för ca 30 t, bara som en jämförelse !