info om GM orginal toppar till Ls7

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

VettePartsSweden skrev:...Alltså, Kentas påstående att om det glappar vid Wiggle-testen så är det dags för renovering = Stämmer INTE!..

Robert
Nej så skulle jag inte alls säga. 0.025 - 0.066 mm spel känns ju inte vid ett Wiggle-test.. vilket är själva grejen. Kenta har helt rätt i sin analys som är till för oss race-lekmän med fingerspitzgefühl men saknar mätinstrument och akademisk utbildning.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

film på wiggle på en av mina ventiler, utan att vi ens tog av fjädern: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... N3K6so7xwE

här är det ingen ide att ta av topparna för att "mäta exakt med rätt instrument", som ni ser... det är redan way-over!
några av stiften visade även på onormal oljeförbrukning samt att jag hade ett antal spruckna ventilfjädrar (4200 mil) så det var bara att renovera.

kan tillägga att man numera även hör skillnad vid exempelvis avstängning att maskin håller mycket mera tätt/vacuum.

så, gott folk; ta av ventilkåporna och inspektera!
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Lars J »

Intressant filmsnutt Corinthian! Själv mätte jag mina igår och fick fram ett för högt värde, men mätningen gjordes med ventilfjäder på och högst upp. Idag fick jag hjälp av en god vän som har bra utrustning och vi mätte då så långt ner på ventilen vi kunde när fjädern var av. Värdet låg då inom gränsen, fjädrarna var fina, stiften har bränt ljust och fint så jag gör inget mer nu. Dock intressant ämne så man kan hålla koll framgent! /Lars/
Senast redigerad av Lars J den tor apr 10, 2014 22:00, redigerad totalt 2 gång.
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VetteC5 »

Lars J skrev:Intressant filmsnutt Corinthian! Själv mätte jag mina igår och fick fram ett för högt värde, men mätningen gjordes med ventilfjäder på och högst upp. Idag fick jag hjälp av en god vän som har bra utrustning och vi mätte då så långt ner på ventilen vi kunde när fjädern var av. Värdet låg då inom gränsen, fjädrarna var fina, stiften har bränt ljust och fint så jag gör inget mer nu. Dock intressant ämne så man kan hålla koll framgent! /Lars/
Kände du något glapp med händerna när fjädern inte var dit?
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VettePartsSweden »

Corinthian skrev:film på wiggle på en av mina ventiler, utan att vi ens tog av fjädern: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... N3K6so7xwE

här är det ingen ide att ta av topparna för att "mäta exakt med rätt instrument", som ni ser... det är redan way-over!
några av stiften visade även på onormal oljeförbrukning samt att jag hade ett antal spruckna ventilfjädrar (4200 mil) så det var bara att renovera.

kan tillägga att man numera även hör skillnad vid exempelvis avstängning att maskin håller mycket mera tätt/vacuum.

så, gott folk; ta av ventilkåporna och inspektera!
Intressant film - men hade varit ännu intressantare med en indikatorklocka, så man kan se spelet. Ögonmåttet är inte så bra!

Vad fick ni fram för spel innan ni sedan renoverade topparna?

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VettePartsSweden »

Lars J skrev:Intressant filmsnutt Corinthian!

Själv mätte jag mina igår och fick fram ett för högt värde, men mätningen gjordes med ventilfjäder på och högst upp. Idag fick jag hjälp av en god vän som har bra utrustning och vi mätte då så långt ner på ventilen vi kunde när fjädern var av. Värdet låg då inom gränsen, fjädrarna var fina, stiften har bränt ljust och fint så jag gör inget mer nu. Dock intressant ämne så man kan hålla koll framgent!

/Lars/
Lars, mycket intressant - just detta har jag ju påtalat tidigare i tråden, men inte fått mycket accept för, d.v.s. att wigglet kan vara klart synligt utan att servicegränsen uppnåtts.

Vore mycket intressant om du kunde redovisa dina mätvärden, dels högst upp på ventilfjädern, samt dessutom efter att fjädern borttagits - högst upp på ventilen och i den korrekta position straxt ovanför styrningen.

Med dessa tre mätvärden kan man ju enkelt extrapolera fram det maximalt tillåtna spelet på toppen av ventilfjädern när servicegränsen 0,093 mm uppnåtts. Då skulle alla få tillgång till en mycket enkel och säker metod för att bestämma när det är dags för renovering.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

VettePartsSweden skrev:
Corinthian skrev:film på wiggle på en av mina ventiler, utan att vi ens tog av fjädern: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... N3K6so7xwE

här är det ingen ide att ta av topparna för att "mäta exakt med rätt instrument", som ni ser... det är redan way-over!
några av stiften visade även på onormal oljeförbrukning samt att jag hade ett antal spruckna ventilfjädrar (4200 mil) så det var bara att renovera.

kan tillägga att man numera även hör skillnad vid exempelvis avstängning att maskin håller mycket mera tätt/vacuum.

så, gott folk; ta av ventilkåporna och inspektera!
Intressant film - men hade varit ännu intressantare med en indikatorklocka, så man kan se spelet. Ögonmåttet är inte så bra!

Vad fick ni fram för spel innan ni sedan renoverade topparna?

Robert
Eftersom det var så mycket glapp när ventilen satt i sätet så var det ingen idé att ta av topparna för att göra ytterligare en mätning.. så det renoverades på en gång.
Jag hade som sagt även trasiga ventilfjädrar och man såg på stiften att maskin inte höll tätt (bränd olja på stiften), dessutom saknades det ca 20-25 rwhp efter en tidigare roto-test körning så jag viste att den inte gick som den skulle.
Efter renoveringen (hos Värmdö Motorteknik) var det NOLL glapp och allt höll tätt när vi testade med vacuumklocka... det känns åsså i maskin att den nu mår som den ska.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Terner »

VettePartsSweden skrev:
Lars J skrev:Intressant filmsnutt Corinthian!

Själv mätte jag mina igår och fick fram ett för högt värde, men mätningen gjordes med ventilfjäder på och högst upp. Idag fick jag hjälp av en god vän som har bra utrustning och vi mätte då så långt ner på ventilen vi kunde när fjädern var av. Värdet låg då inom gränsen, fjädrarna var fina, stiften har bränt ljust och fint så jag gör inget mer nu. Dock intressant ämne så man kan hålla koll framgent!

/Lars/
Lars, mycket intressant - just detta har jag ju påtalat tidigare i tråden, men inte fått mycket accept för, d.v.s. att wigglet kan vara klart synligt utan att servicegränsen uppnåtts.

Vore mycket intressant om du kunde redovisa dina mätvärden, dels högst upp på ventilfjädern, samt dessutom efter att fjädern borttagits - högst upp på ventilen och i den korrekta position straxt ovanför styrningen.

Med dessa tre mätvärden kan man ju enkelt extrapolera fram det maximalt tillåtna spelet på toppen av ventilfjädern när servicegränsen 0,093 mm uppnåtts. Då skulle alla få tillgång till en mycket enkel och säker metod för att bestämma när det är dags för renovering.

Robert
Det var jag som tillsammans med Lars J utförde mätningarna på hans bil så kommenterar tillvägagångssättet här:

Med ventil fjädern av mätte vi med mätklockan fast förankrad i toppen. Vi mätte precis ovanför styrningen med ventilen lite öppen. För att nå ned så nära fick vi montera klockan med en mindre vinkel mot ventilen. Efter kompensation uträknad efter vinkeln (enkel geometri) så hamnade resultatet på 0,095 mm.

Med ventilfjädern monterad och klockan mot toppen av ventilen så uppmätte vi minst 0,35 mm. Man måste dock förstå att denna mätmetod är osäker för att ju mer man pressar på desto större mått får man eftersom metoden kräver visst våld. Så enligt goda mätmetoder så borde detta värde avrundas till 1 decimal dvs 0,4 mm.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Kenta kan du fråga christer eller om han läser detta.
christer kollade sin bil vid visst många mil och så kollade han nu i höst och då var det kört..HUR MÅNGA MIL HAR DU KÖRT CHRISTER MELLAN KONTROLEN?
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VettePartsSweden »

Terner skrev:
VettePartsSweden skrev:
Lars, mycket intressant - just detta har jag ju påtalat tidigare i tråden, men inte fått mycket accept för, d.v.s. att wigglet kan vara klart synligt utan att servicegränsen uppnåtts.

Vore mycket intressant om du kunde redovisa dina mätvärden, dels högst upp på ventilfjädern, samt dessutom efter att fjädern borttagits - högst upp på ventilen och i den korrekta position straxt ovanför styrningen.

Med dessa tre mätvärden kan man ju enkelt extrapolera fram det maximalt tillåtna spelet på toppen av ventilfjädern när servicegränsen 0,093 mm uppnåtts. Då skulle alla få tillgång till en mycket enkel och säker metod för att bestämma när det är dags för renovering.

Robert
Det var jag som tillsammans med Lars J utförde mätningarna på hans bil så kommenterar tillvägagångssättet här:

Med ventil fjädern av mätte vi med mätklockan fast förankrad i toppen. Vi mätte precis ovanför styrningen med ventilen lite öppen. För att nå ned så nära fick vi montera klockan med en mindre vinkel mot ventilen. Efter kompensation uträknad efter vinkeln (enkel geometri) så hamnade resultatet på 0,095 mm.

Med ventilfjädern monterad och klockan mot toppen av ventilen så uppmätte vi minst 0,35 mm. Man måste dock förstå att denna mätmetod är osäker för att ju mer man pressar på desto större mått får man eftersom metoden kräver visst våld. Så enligt goda mätmetoder så borde detta värde avrundas till 1 decimal dvs 0,4 mm.

/Terner
Terner,

mycket intressant information! Observera att servicegränsen är 0,093 mm mätt just ovanför styrningen. Du ligger alltså på gränsen (mätfel obeaktat). Hade varit mycket intressant med ett mätvärde från toppen av ventilen utan ventilfjädrarna på - bara för att jämföra med det du angav när fjädern var monterad. Fjäder pressar ju in ventilhatten i sätet och hindrar rörelsen till en viss del.

Tolkar alltså detta som att glappet mätt på toppen av ventil/ventilfjäder kan uppgå till 0,4 mm när servicegränsen precis är uppnådd. Stämmer ju inte alls med Kentas tidigare slutsatser - Har toppar renoverats utan att man varit nära servicegränsen???

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

Vill också tillägga att mina ventilsäten INTE linjerade med styrningarna vilket upptäcktes vid renovering och frästes om.
Detta märks inte när man bara mäter ventilspelet.
Enligt utsago från Värmdö Motortekning så har samtliga LS7 top'ar dom renoverat haft olinjerade ventilsäten/ventilstyrningar.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

VettePartsSweden skrev:Tolkar alltså detta som att glappet mätt på toppen av ventil/ventilfjäder kan uppgå till 0,4 mm när servicegränsen precis är uppnådd. Stämmer ju inte alls med Kentas tidigare slutsatser - Har toppar renoverats utan att man varit nära servicegränsen???

Robert
Det finns fler variabler än ventilspelet som gör att man renoverar toppar:
Trasiga Ventilfjädrar (hände mig)
Trasiga nållager i vipparmarna (speciellt vanligt på 07or)
Repiga ventilskaft (hände mig)
Slitna ventiler - smalare än rekomenderat (hände mig)
Olinjerade ventilsäten (hände mig)
Glapp i ventilstyrningen (hände mig)

så om man avråder folk att lyfta på ventilkåporna och inspektera (som görs på 45 min) för att det kan va mycket glapp enligt GM så missar man många andra potentiella fel.

Värmdö Motorteknik är ett välrenommerat företag som bygger/renoverar maskiner hela dagarna. Många av dessa är tävlingsmotorer för båtar som konstant går hårt.
När dom fick in infon om hur mina toppar var, över telefon, sa dom att det var åt helvete! efter renoveringen så känns ju topparna även mycket bättre.. så dom hade rätt!
Jag tänker iaf inte ta ett värde ut en servicemanual från ett företag som precis gått i konkurs framför en välrenommerad motorbyggare när det kommer till detta, men det är jag det.
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Olinjerade ventilsäten borde ju slita rätt så hårt på ventilstyrningarna ?!
Varje gång som ventilen "landar" i ventilsätet så bänder ju ventilskaftet
lite i ventilstyrningen, med följd att styrningen slits lite mer än "normalt" ?! :roll:
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Sven-Erik!! Christers bil hade gått 3000 mil när vi kollande hans styrningar nu sista gången. Det jag vet är att han sist kollade styrningarna för 2 år sedan då var styrningarna ok. Men Christer svarar nog när han ser detta. Han är i Italien till på torsdag tror jag. Hans toppar är nu klara och ska bara hämtas.

Hejsan Lasse, Jo du det går inte att få till ett bra mätvärde med topparna på. Så jag förstår att ni hade problem. Men varför gjorde inte en wiggle test bara det hade ju räckt!!. Du har väl inte Ls7 toppar Lasse!! Men det skador ju inte att kolla en då. Alla Ls toppar mår bra av att man gör en wiggle test ibland. Då kan man ju förebygga problem även om Ls1,Ls2,Ls3,Ls6 inte har styrnings problem. Några Ls9 har har detta problem. Men det var framför allt Ls9 från 2009.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Åter igen.. INGA PÅHOPP och INGA HOT tack. /Admin

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm

PS Sven-Erik!! Du vet den racing du tyckte var roligast i slutet av förra året Jag har fixat detta för CCS i år. Kul va!! DS
60z
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: lör mar 29, 2008 11:02
Ort: Uppsala

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av 60z »

Lars J skrev:Intressant filmsnutt Corinthian!

Själv mätte jag mina igår och fick fram ett för högt värde, men mätningen gjordes med ventilfjäder på och högst upp. Idag fick jag hjälp av en god vän som har bra utrustning och vi mätte då så långt ner på ventilen vi kunde när fjädern var av. Värdet låg då inom gränsen, fjädrarna var fina, stiften har bränt ljust och fint så jag gör inget mer nu. Dock intressant ämne så man kan hålla koll framgent!

/Lars/
Mätte ni på samtliga styrningar? Vad jag förstår så är dina styrningar över gränsen.
Så, om du hade haft garantin kvar, så hade du fått nya toppar av Gm.
Om denna mätning var på den sämsta styrningen så är det nog ingen omedelbar fara, med tanke på dom skräck exempel man sätt på you tube.

Tomas.
60z
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: lör mar 29, 2008 11:02
Ort: Uppsala

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av 60z »

Corinthian skrev:Vill också tillägga att mina ventilsäten INTE linjerade med styrningarna vilket upptäcktes vid renovering och frästes om.
Detta märks inte när man bara mäter ventilspelet.
Enligt utsago från Värmdö Motortekning så har samtliga LS7 top'ar dom renoverat haft olinjerade ventilsäten/ventilstyrningar.
Frågan är hur man kan avgöra om ventilen linjerar med sätet när styrningen är slut?
Men, vad jag förstår :?: så använder inte "Gm" styrningarna som stöd när dom fräser ventilsätena på Ls7 topparna?
Så, det är ju inte så konstigt att det kan bli fel ibland.

Tomas.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Terner »

60z skrev:
Corinthian skrev:Vill också tillägga att mina ventilsäten INTE linjerade med styrningarna vilket upptäcktes vid renovering och frästes om.
Detta märks inte när man bara mäter ventilspelet.
Enligt utsago från Värmdö Motortekning så har samtliga LS7 top'ar dom renoverat haft olinjerade ventilsäten/ventilstyrningar.
Frågan är hur man kan avgöra om ventilen linjerar med sätet när styrningen är slut?
Men, vad jag förstår :?: så använder inte "Gm" styrningarna som stöd när dom fräser ventilsätena på Ls7 topparna?
Så, det är ju inte så konstigt att det kan bli fel ibland.

Tomas.
Nu gör jag exakt det jag inte borde göra nämligen ifrågasätta rimligheten i det som skrivs här om ventilstyrningar som inte linjerar med ventilsätet.

Men ok in i hetluften :)

Om man sätter in en ventil i ett ventilsäte där båda bearbetats maskinellt var för sig och inte linjerar så kan ventilen rimligtvis inte vara tät då det blir en glipa i större delen av anläggningsytan. Ventilen får då ingen kylning och brinner upp i värsta fall! I alla fall avgasventilen. Dessutom släpper man då ut en motor från bandet med dålig kompression eller?

Om man tar ovanstående säte/ventil och berarbetar dom hantverksmässigt enligt "old school" så får man anläggningsytor som är olika breda på olika delar av ventilen/sätet och därmed ett stort avsteg
från vad bredden på anläggningsytan ska vara. Tror inte GM gör såna hantverksmässiga operationer på sina nya motorer men rätta mig om jag har fel!

Förr var det viktigt att man gjorde rätt för då skulle ventilen kunna rotera under gång och med ovanstående scenario så fungerar inte det. Men det kanske inte gäller nuförtiden...

Enda förklaringen till resonemanget och att motorerna faktiskt går klanderfritt i flera tusen mil som jag kan finna är att avvikelsen är näst intill försumbar så toleransen spindel styrning på nya bilar klarar av att hantera den.

Förklara för en gammal man så jag kan få sova om nätterna igen!

Förresten mens jag ändå håller på att förarga er så kan jag notera att jag ingen stans har sett på vilket håll man ska mäta glappet vid "viggletesten".
Har en gång i tiden lärt mig att ventilstyrningar slits mest vinkelrätt mot toppens längdaxel. Detta av att vipporna ger tryck utåt/inåt på ventilen.
Ibland drar man fördel av detta och placerar vippan lite assymetriskt på ventilen så tvingas rotera lite varje gång den trycks ner.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Tomas!! Detta med linjerar är intressant. För det är ju det matching error som GM beskrev i mailet mellan två tekniker.Detta är felet menar dom.
Jag talade med Charly som sleevar i nya bros styrningar i dom Ls7 toppar som kommer in. Han sa att han fått slipa om ALLA ventilsäten på avgas sidan på samtliga Ls7 toppar han haft inne. Detta för att få dom att linjera rakt. Så detta med Maching error kanske stämmer till en viss del. Detta är Kanske till och med större en vad man tror. Time will tell som Jason på Katch sa till mig.

Jag tänkte berätta lite om styrningarna och spelen i Ls7 topparna. För det första som dom flesta vet har vi titan insugsventiler och Hallow stem sodium fyllda avgasventiler. I dagen motorer om vi pratar Ls7 så är spelet mellan ventil och styrning minimalt. Bara drygt ett hårstrå tjockt. Anledningen till detta är att ventiler och styrningar är självsmörjande. Dom behöver allså ingen olja. I ls7 topparnas fall så smälter sodiumet vid 98 grader och blir flytande. Det transporterar då värmen upp igenom ventilen ut i styrningen. Men för att detta ska fungera måste spelet vara så litet att ventil och styrning har pricis kontakt. Annars fungerar inte detta system. Så därför om det glappar vid wiggle test är det kört för den styrningen. Det finns INTE platts för något glapp alls.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)

PS om någon är intresserad så står det i dag på Amerikanska forumet hur man mäter efter en Wiggletest. Allså dom gör exakt som jag skulle göra att dela med 2 om nu någon var intresserad hur mycket glappet är. INGA mer komentarer i denna fråga från mig..DS
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Från det ena till det andra.Bra jobbat Kenta.........ren prestanda bil mot bil utan massa däcktjat och bilen far ej illa med rullande start.Då kanske man kan kåra sveriges snabbaste corvette som klarar bilprovningen och kanske någon med zr1 kastar bullen och kommer :D
hajpa upp detta nu :D
Det får bli en ny tråd snart
angående glappmätningen orkar jag heller inte lägga ner mej för känner en glapp som du säger så faller hela kylningen på ventilen så småning om och den hamnar i loppet....då är det roliga över.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

jag tänkte här beskriva lite varför det är farligt för OBS Ls7 motorn med slitna ventil styrningar.

Så jag upprepar lite här. Ls7 topparna har titan insugsventiler och hallow steam sodium fyllda avgas ventiler. Sodiumet som jag skrev smälter vid 98 grader och transportera värme upp över styrningen. Styrningarna är självsmörjande och titan ventilerna har en coting för att anpassas bättre till styrningen. Styrningarna i alla GM original Ls motorer är av sintered metall. Allså är INTE styrningarna beroende av någon olja som i gamla skolan. Man kan inte ha samma stora spel som den gamla skolan som behövde olja för att smörja styrningarna. Utan spelet måste vara enormt tajt.


Om det nu börjar glappa ventiler kontra styrningar, så kommer den lilla olje mängd som endå tar sig in att koka mellan styrning och ventil och kylingen försvinna. Avgasventilen blir då alldeles svar av bränd olja. Det är nu det negativa börjar. Ventilen börjar gå trögare och börjar bli repig och nu går det fort. Till slut så kärvar ventilen så mycket att det blir valve float. Ventilen slår då i kolven och pang du har en havirerad motor med ett fönster i blocket. En av dom första motorer jag undersökte för 1,5 år sedan hade så repiga och brända avgasventiler att kromet inte syntes. Allt detta jag här skrivit har jag upplevt på 80% av dom Ls7 toppar jag kollat. Med bränd olja i olika stadier på avgas ventilerna.

Du märker ofta inte när avgasventilerna börjar bli slitna i början. Men när det börjar rassla, dra olja och blå ryka KÖR DÅ INTE EN METER TILL. Då är ventilerna absolut på slut tampen.

Man måste skilja på den gamla skolan och Ls motorer. Dom har helt olika toleranser och spel. Framför allt detta att den gamla skolan behöver olja som smörjer styrningarna. Det är som att jämföra äpplen med päron.

Detta med slitaget på Ls7 styrningarna ökar med höglyftande kammar samt hög värme. Detta stämmer nog till en del. Av dom toppar jag kollat är 80% original toppar. Alla styrningar på dessa toppar hade markant glapp.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Terner »

velasoraptor skrev:jag tänkte här beskriva lite varför det är farligt för OBS Ls7 motorn med slitna ventil styrningar.

Så jag upprepar lite här. Ls7 topparna har titan insugsventiler och hallow steam sodium fyllda avgas ventiler. Sodiumet som jag skrev smälter vid 98 grader och transportera värme upp över styrningen. Styrningarna är självsmörjande och titan ventilerna har en coting för att anpassas bättre till styrningen. Styrningarna i alla GM original Ls motorer är av sintered metall. Allså är INTE styrningarna beroende av någon olja som i gamla skolan. Man kan inte ha samma stora spel som den gamla skolan som behövde olja för att smörja styrningarna. Utan spelet måste vara enormt tajt.


Om det nu börjar glappa ventiler kontra styrningar, så kommer den lilla olje mängd som endå tar sig in att koka mellan styrning och ventil och kylingen försvinna. Avgasventilen blir då alldeles svar av bränd olja. Det är nu det negativa börjar. Ventilen börjar gå trögare och börjar bli repig och nu går det fort. Till slut så kärvar ventilen så mycket att det blir valve float. Ventilen slår då i kolven och pang du har en havirerad motor med ett fönster i blocket. En av dom första motorer jag undersökte för 1,5 år sedan hade så repiga och brända avgasventiler att kromet inte syntes. Allt detta jag här skrivit har jag upplevt på 80% av dom Ls7 toppar jag kollat. Med bränd olja i olika stadier på avgas ventilerna.

Du märker ofta inte när avgasventilerna börjar bli slitna i början. Men när det börjar rassla, dra olja och blå ryka KÖR DÅ INTE EN METER TILL. Då är ventilerna absolut på slut tampen.

Man måste skilja på den gamla skolan och Ls motorer. Dom har helt olika toleranser och spel. Framför allt detta att den gamla skolan behöver olja som smörjer styrningarna. Det är som att jämföra äpplen med päron.

Detta med slitaget på Ls7 styrningarna ökar med höglyftande kammar samt hög värme. Detta stämmer nog till en del. Av dom toppar jag kollat är 80% original toppar. Alla styrningar på dessa toppar hade markant glapp.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Intressant! Var glappet lika stort i alla riktningar ?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Bengt »

Sodium = NATRIUM(Na) och det finns normalt bara i själva skaftet där det skvalpar runt o fördelar värmen :D
Bra jobbat Kenta! ! Hmmm, bäst man kollar sina AFR toppar efter allt i denna tråden om eländes elände...

Man kan ju fantisera om att en jätteventil med 230 i duration redan i standardmotorn inte har kontakt med ventilsätet lika ofta o därmed inte kan överföra värme, vilken istället går rätt upp i skaftet. Borde ju redan på ritbordet vara en källa till problem och kräva extraordinära åtgärder...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Chrippe »

Känns tryckt att ha en gammal äppelmotor ZZ4 gen.1
Bra jobbat Kenta
/Christer 8)
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Lars J »

velasoraptor skrev:Hejsan Sven-Erik!! Christers bil hade gått 3000 mil när vi kollande hans styrningar nu sista gången. Det jag vet är att han sist kollade styrningarna för 2 år sedan då var styrningarna ok. Men Christer svarar nog när han ser detta. Han är i Italien till på torsdag tror jag. Hans toppar är nu klara och ska bara hämtas.

Hejsan Lasse, Jo du det går inte att få till ett bra mätvärde med topparna på. Så jag förstår att ni hade problem. Men varför gjorde inte en wiggle test bara det hade ju räckt!!. Du har väl inte Ls7 toppar Lasse!! Men det skador ju inte att kolla en då. Alla Ls toppar mår bra av att man gör en wiggle test ibland. Då kan man ju förebygga problem även om Ls1,Ls2,Ls3,Ls6 inte har styrnings problem. Några Ls9 har har detta problem. Men det var framför allt Ls9 från 2009.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Hej Kenta!

Min bil är en 2006 C6 Z06 så nog är det Ls7 i den. Intressant tråd om vi kan hålla oss till fakta och lägga en del annat åt sidan. Ni som har råkat ut för problemet och ni som jobbar med detta på verkstad får ju se mycket som vi andra inte har så stor möjlighet till. Så nog borde det vara av stort intresse för oss om tråden lever kvar och fylls på med info vartefter. Sedan är det ju upp till var och en att själv bedöma om tror att man behöver kontrollera eller göra något vid sin egen bil!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Sorry Lasse!! Jag tog fel på person!! "Förhoppningsvis" lever tråden kvar !!!! Meningen med denna tråd är ju allt hjälpa alla med att kolla sina styrningarna på så enkelt sätt som möjligt. Utan "krusiduller".

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Christer »

Hej! Tillbaka från Italien och Tyskland!
Som Kenta skrev så kollade jag mina styrningar för 2 år sedan.
Jag kunde inte känna något glapp då, och ca 1000 mil efter så var mina styrningar slitna och ventiler slitna med tydliga revor.
Med andra ord så går det snabbt då dom blir dåliga.
Vad jag kunde konstatera är att förmodligen har ventilerna "värmenypt" i styrningarna med tydliga revor i ventilskaftet.
Ren spekulation från min sida är att detta händer tämligen ofta på LS7 som rasar att ventilen nyper i styrningen och ventilfjädern orkar inte dra upp ventilen.
Som ni förstår så kommer kolven upp med en jäkla fart och krockar med ventilen och vi har ett motorras.
Det är tråkigt att GM inte hjälper oss som är drabbade utan i stället skickar ut vilseledande info för att rädda sitt eget skinn.
Jason har varit en "duktig idiot" och spelat ovetande.
Men vad ska han annars göra som har GM som sin största kund.
Detta är min personliga tolkning på våra problem.
Ha en trevlig helg!
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Chrippe »

Hej ! Christer alt. Kenta om man får ett sådant fel som Christer t.ex. När man lämnar in topparna
för renovering gör man någon annan teknisk/mekanisk lösning , så att man inte står där
igen om ett par tusen mil och har samma problem.

Mvh. Christer
/Christer 8)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Chrippe!! Mycket bra fråga!! Troligen är problemet borta ja. Men det är ingen garanti. Så länge man inte vet till 100% vad felet eller felen är så är det lite svårt att vara riktigt säker. Är det maching error!! Styrning kontra ventil säte så blir det fixat med nya slevs i brons som typ dom Charly använder. Han slipar också in sätena till rätt toleranser. Men är felet värme relaterat så är det ingen som vet. Det man vet är att original sintered metall styrningarna är mycket hårdare en brons. GM sätter i dom i alla original Ls maskiner för att topparna ska hålla 100.000 miles. Då garantin går ut.

På racebilar använder dom bara brons styrningar. Att man inte kommer 100,000 miles på brons styrningar verkar dom överens om på andra sidan atlanten. Dom smörjer i och för sig bättre en sintered metall. Men är mycket mjukare och slits därför fortare. På race bilar plockas ju topparna ner lite då och då för koll. Det finns några undantag där brons styrningar gått ned sig. Men där har andra faktorer spelat in.

För att återgå till våra toppar så är det nu runt 500 bilar i USA som jag hört talas om som nu har brons styrningar. Men det är LÅNGT fler av vad man förstår på forum i USA. Ingen av dessa har haft några inrapporterade problem med styrningarna. Den sista jag läste om kollades vid 3500 mil. Då var alla styrningar i spec. Men det är alldeles för tidigt att säga om detta är konstgjord andning eller inte. Man måste kolla bilar som fått lite mil efter att topparna fått nya styrningar. Jag kommer att följa upp detta noga.

Men det är så här dom gör alla firmor. Byter ut original styrningarna mot brons. Men det finns undantag även där. Som Lingenfelter och Katech dom använder fortfarande sintered metall styrningar till kundbilar. Men förhoppningsvis ser vi ett slut på detta problem efter byte till brons!! Time will tell!!!

Måste lägga till en sak. Både Katech som nämndes tidigare och Lingenfelter har GM som största kund.


Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480 rwhp 612 rwnm
Senast redigerad av velasoraptor den lör jan 18, 2014 14:19, redigerad totalt 2 gång.
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Conan999 »

Christer: Ärligt talat så kan man nog inte förvänta sej att ett företag som GM skulle agera för kunds räkning. GM är tyvärr i mångt o mycket ett skitföretag. SAAB om någon vet detta.
MVH Conan999
Skriv svar