info om GM orginal toppar till Ls7

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Ja det är nog ganska så sant!! Dom har behandlat sina kunder som skit. Ex Detta meddelande som lades ut på am forumet. Att LS7 från 2008-feb 2011 hade matching error. Men det var bara 6.5 enheter på 1000 ls7 motorer sa GM vilket naturligt vis inte var sant.. Dessa motorer från 08- feb11 hade garanti kvar. Där sa man är dina styrningar dåliga byter vi ut dom på garantin. Vilket dom också gjort. Men det som är så jäkla fräckt är att lämna alla 2006-2007 Z06 ägare i sticket. Det är ju dessa årsmodeller där över 90% av dom slitna styrningarna finns. Dom jag har kollat har alla varit 2006-2007 + en 2008 alla med dåliga styrningar. Sedan en 2010 med dåliga styrningar (har bara känt att det glappar på insugsidan med fjädern på) inte bra!! och min egen 2011 ls7 som var helt tajt. Sedan har vi en känd 454 med Ls7 toppar och 630 bakhjuls hästar. Hans styrningar var lika tajta som mina. Vilket kom som en riktig suprice Det trodde jag aldrig..

GM befattar sig inte ens med 06-07 modellerna och från och med i år så skiter dom i 08orna också. Klart folk blir skit förbannade. Gm har ju rätt i det dom gör. Garanti är garanti. Dom vet ju så väldigt väl att 06-07 är mycket drabbade. Så något tycker man ju att dom kunde ha gjort. GM skulle ju aldrig erkänna att det finns något fel på Ls7 motorn. Det har gjorts runt 35.000 Ls7 motorer. Inte vill dom ersätta dom inte.

Men det har nog redan kostat dom en del. Eftersom det varit brist på GM Ls7 toppar i hela USA och Europa i ett halvår. Det dyker upp lite toppar nu igen. Men det blir brist lika fort igen. Det säger i alla fall mig en hel del om hur stort detta problem verkar vara.

Så skärpning GM

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568 hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 209
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av FLNZ »

Har jag förstått allt rätt nu att detta bara gäller LS7 topparna och inte LS2, LS3, LS6, eller LS9?
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Det gäller Ls7 topparna!! Men det skadar absolut inte att även kolla topparna på dom andra Ls modellerna. Vore rent av intressant om någon gjorde!! Jag tyckte Bengt skrev på denna tråd att han skulle kolla sina AFR 205 toppar.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612 rwnm)
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 209
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av FLNZ »

Vet inte om det finns något samband men är det därför man kan hitta en Z06 för under 300K nu?
http://www.blocket.se/haparanda/Chevrol ... 6.htm?aw=1
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Lars J »

Registreringsnumret som anges i annonsen finns inte. Man kan ju undra varför man sätter ut ett nummer som inte finns om det är en just bil......

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Wängis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: fre sep 16, 2011 13:57
Ort: Stockholm

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Wängis »

FLNZ skrev:Vet inte om det finns något samband men är det därför man kan hitta en Z06 för under 300K nu?
http://www.blocket.se/haparanda/Chevrol ... 6.htm?aw=1
Den har de försökt sälja sedan förra våren, med pris under 300 K... Men man vet inte bakgrund eftersom de alltid haft fel regnr i annonserna...
CCS 3631 C6 Z06-2008 Röd med OZ Superleggerafälgar 19" fram 20" bak, calloway insug, american racing headers, racecat, akrapovic sportavgassystem, coilovers halvbur m,m
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

Kenta. När nu Värmdö motor sätter i bronsstyrningar i de toppar de renoverar, kör de då den gamla skolan och ökar toleransen i styrningen så att oljan kan komma till att smörja?

Finns det även andra tätningar som följer den gamla skolan?
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av 745 »

Wängis skrev:
FLNZ skrev:Vet inte om det finns något samband men är det därför man kan hitta en Z06 för under 300K nu?
http://www.blocket.se/haparanda/Chevrol ... 6.htm?aw=1
Den har de försökt sälja sedan förra våren, med pris under 300 K... Men man vet inte bakgrund eftersom de alltid haft fel regnr i annonserna...
Finns den i Sverige :?: Det ser inte ut som någon utav bilarna på deras hemsida är fotograferad i Sverige :?
Dom har råkat skriv fel registreringsnummer på flera av bilarna i deras annons.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Lars J »

Bilarna står utan tvekan i Usa, det syns på bilderna. Firman sysslar ju enligt deras hemsida med import/export så kommer det på frakt, tull och moms 37,5% så kan det förklara priset. Finns en hel del bilar däröver som varit skadade också och då är det lockpris som gäller. SE UPP!!!

Nu är vi lite utanför tråden om ventilstyrningar, men visst om någon tror att priserna skulle rasa så mycket p.g.a detta så är det kanske inte fel att ventilera varför det skiljer så mycket på prisbilden. Det finns tyvärr några firmor som annonserar ut dyra bilar billigt men levererar aldrig något, så det gamla uttrycket: Låter det för bra för att vara sant så är det nog det också! :shock:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Fidde!! Dom sätter i nya sleevs i brons i gamla styrningen. Dom byter inte ut hela styrningen. Dessa är självsmörjande och inte beroende av olja. Även om lite olja alltid kommer in. Det är stor chans att detta är lösningen på slitna ventilstyrningar i Ls7 topparna. TIME WILL TELL!!! Dom gör inte som gamla skolan p.g.a att brons styrningen är självsmörjade och kräver minimalt spel. Spelet är inte större en förut.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

Vilket material användes på styrningarna förr i den gamla skolan, när de inte var självsmörjande utan behövde olja?
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Fidde!! Det jag vet är att Corvette har använt sintered metall styrningar i alla sina motorer sedan 1992 tror jag det var. Var dom hade innan 1992 eller vad den gamla skolan använde kanske någon annan kan svara på. Ventilerna har varit stål ventiler rakt igenom. Det är först 2001 när C5Z06 med Ls6 motorn kom som dom började använda lättare material för ventilerna. Då kom hallow steam sodium fyllda ventiler på avgas sidan och hallow steam på insugs sidan utan sodium. Detta koncept har sedan använts i LS7 och Ls9 på avgas sidan. Medan insugs sidan fick Titan ventiler. Ls3 har Hallow stem (ihåliga ventiler men med inget sodium.)

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm
Senast redigerad av velasoraptor den fre jan 24, 2014 21:27, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Bengt »

Relaterat ? Tja...

Känns ju som att hela konstruktionen med en stor titanium ventil för avgas med lång duration som blir överhettad bara av att köra lugnt p.g.a. att man då kör kring stoich/lambda 1 och förbränningsrummet blir varmt med ev. hot spots inte är så lyckad. hollow steam/Natrium inte är snäll mot ventilstyrningar. Ventilstyrningarna är inte korrekt bearbetade från underleverantörerna(enligt GM själva), Man har höga krav på anlägg mot ventilsätet osv... Man undrar ju om GM var så smarta från början när de tog till Titan för att får ut 512hk ur 7000cc jättemotor...

Man kan undra om inte det primära skälet är att i vissa motorer ligger inte ventiltallriken PERFEKT mot sätet från början, där överförs normalt det mesta av värmen ! D.v.s. ventilstyrningarna är inte VILNELRÄTA mot sätet. Och är så inte fallet är ras bara en tidsfråga... Vad säger du Kenta ?

http://www.aera.org/engine-professional ... echnology/

"SODIUM-FILLED

Sodium-filled valves feature stems that are precision-gun-drilled and filled with a specially formulated sodium. This achieves weight reduction (the result of the gun-drilling to create a hollow stem) and better heat dispersion. There is some debate concerning the efficiency of this heat transfer, due to concerns that the heat transfer to the guides increases guide wear. Even with these concerns in mind, it’s interesting to note that the Chevy LS7 engine features sodium-filled exhaust valves (along with titanium intake valves).

The hollow space in the head/stem of a sodium-cooled valve is filled to about 60% of its volume with metallic sodium, which melts at about 206 degrees F. The inertia forces that result during valve opening cause the liquid sodium to migrate upwards inside the stem, transferring heat to the valve guide and subsequently to the water jacket."

Notera stycket : "Precautions concerning the handling and use of titanium valves" :

"Also, for many street applications, titanium may not be a good choice for an engine that doesn’t need to rev as highly, and for an engine that will be buttoned up and not torn down and serviced regularly. In other words, it’s probably best to reserve the use of titanium for naturally-aspirated race or inlet-side forced induction applications where valvetrain weight and sustained high-rpm use is paramount."
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Bengt!! Jo jag har läst länken förut. Detta har varit på tapeten som en trolig orsak till att ventil styrningarna slits. Likaså om det var smart att använda sodium fyllda avgasventiler. Personligen tror jag faktiskt det du skriver Bengt mycket väl "kan" vara orsaken till att styrningarna slits. Det finns som sagt en massa troliga orsaker till detta och det du skriver Bengt ligger nog bra till när det gäller en förklaring. Men som sagt det är bara spekulationer en. Att GM använder sodium fyllda avgasventiler trotts att det sägs att dom sliter hårt på ventilstyrningarna kan man ju tycka är märkligt. Men dom flesta sportbils tillverkare använder just dessa ventiler.

GM "bör" väl ha gjort ordentliga tester innan dom bestämde sig för dessa ventiler. Det underliga är ju att Ls6 motorn har exakt likadana ventiler och där slits inte ventilstyrningarna. Ls6 har dock en kam som inte lyfter i närheten av vad Ls7 kammen gör. För min egen del har jag alltid trott att värme också är en stor bov till att ventil styrningarna slits.

Där i mot så slits inte insugsventilerna i titan. Det är väldig sällsynt att titan ventilerna slits i Ls7 topparna. Även om det händer ibland. Så där är det inga stora problem. Titan orginal ventiler har också en coting som gör dom kompatibla med original styrningarna. Dom nya brons sleevsen som Charly använder är redan kompatibla med titan. Så där är det inga problem.



Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Bengt »

Men LS6 har inte titanventiler o de är betydligt mindre och kortare duration, 218 mot 230, så "exakt" är väl att slira lite, det enda gemensamma är ju att de är Natriumkylda :D
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Bengt!! Vad menar du med att SLIRA lite!!! Jag menade avgasventilerna om det inte gick fram. Jag skrev inget om insugs ventilerna. Ls6 har inte titanventiler helt rätt. Men det är avgas ventilerna som slits. Det är mycket sällan man ser slitage i insugs ventilerna. Både ls6 och ls7 har ju sodiumfyllda avgasventiler. Men på Ls6 motorerna slits dom inte men det gör dom som sagt på ls7. Det är ju detta man inte riktigt vet vad det beror på. GM har säkert svaret men vill inte tal om vad det är som orsakar slitaget tyvärr. Jag tror i första hand att det är värme relaterat. Det skrev jag redan i början av tråden. Jag har ju sätt att oljan kokat och bränt fast på avgasventilerna. Olika mycket på olika toppar jag kollat. Detta tyder på värme problem. Även om den kan finnas andra orsaker som påpekats tidigare i denna tråd.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Terner »

Terner skrev:
velasoraptor skrev:jag tänkte här beskriva lite varför det är farligt för OBS Ls7 motorn med slitna ventil styrningar.

Så jag upprepar lite här. Ls7 topparna har titan insugsventiler och hallow steam sodium fyllda avgas ventiler. Sodiumet som jag skrev smälter vid 98 grader och transportera värme upp över styrningen. Styrningarna är självsmörjande och titan ventilerna har en coting för att anpassas bättre till styrningen. Styrningarna i alla GM original Ls motorer är av sintered metall. Allså är INTE styrningarna beroende av någon olja som i gamla skolan. Man kan inte ha samma stora spel som den gamla skolan som behövde olja för att smörja styrningarna. Utan spelet måste vara enormt tajt.


Om det nu börjar glappa ventiler kontra styrningar, så kommer den lilla olje mängd som endå tar sig in att koka mellan styrning och ventil och kylingen försvinna. Avgasventilen blir då alldeles svar av bränd olja. Det är nu det negativa börjar. Ventilen börjar gå trögare och börjar bli repig och nu går det fort. Till slut så kärvar ventilen så mycket att det blir valve float. Ventilen slår då i kolven och pang du har en havirerad motor med ett fönster i blocket. En av dom första motorer jag undersökte för 1,5 år sedan hade så repiga och brända avgasventiler att kromet inte syntes. Allt detta jag här skrivit har jag upplevt på 80% av dom Ls7 toppar jag kollat. Med bränd olja i olika stadier på avgas ventilerna.

Du märker ofta inte när avgasventilerna börjar bli slitna i början. Men när det börjar rassla, dra olja och blå ryka KÖR DÅ INTE EN METER TILL. Då är ventilerna absolut på slut tampen.

Man måste skilja på den gamla skolan och Ls motorer. Dom har helt olika toleranser och spel. Framför allt detta att den gamla skolan behöver olja som smörjer styrningarna. Det är som att jämföra äpplen med päron.

Detta med slitaget på Ls7 styrningarna ökar med höglyftande kammar samt hög värme. Detta stämmer nog till en del. Av dom toppar jag kollat är 80% original toppar. Alla styrningar på dessa toppar hade markant glapp.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Intressant! Var glappet lika stort i alla riktningar ?

/Terner
Ingen som mätt mer än i en riktning?? I så fall tycker jag inte mätningen är riktigt seriös!

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Hejdarn »

Terner skrev:[Ingen som mätt mer än i en riktning??
/Terner
Du menar uppåt och nedåt? :mrgreen:
Mvh
Thomas
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Christer »

Hej! På mina toppar var glappet lika åt alla håll!
Lite större glapp upp och ner! :lol:
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Terner »

Nja jag menar i toppens längdriktning eller på tvären vill veta hur ovala hålen har slitits.
Alltså radiellt. Ungefär som man mäter ett vevstakslager där belastningen ju varierar på olika ställen på lagret!

Är man nyfiken på vad som EGENTLIGEN händer så gör det ju inget om man har så mycket fakta som möjligt.

Kan t ex vipparmsgeometrin ha påverkat något?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Svar till Terner!!!Det brukar vara lika mycket slitet åt alla håll i styrningarna på dom toppar jag kollat. Geometrin på vipparmarna har diskuterats. Undersökningar har också gjorts. Men inget tyder på att något skulle vara fel där. Även om det naturligtvis kan hända i enstaka fall. Jag har kollat anläggningsytan på ganska många vipparmar till Ls7. Där ser det ut att vara perfekt slityta och på rätt ställe på vipparmen på dom jag kollat. Men detta har bara varit visuell koll. Inget är mätt.

När det gäller mätning så är jag klar med den diskussionen på grund av tidigare bråk i denna tråd. Just om detta ämne!!

Kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den ons jan 22, 2014 20:34, redigerad totalt 2 gång.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Terner »

velasoraptor skrev:Svar till Terner!!!Det brukar vara lika mycket slitet åt alla håll i styrningarna på dom toppar jag kollat. Geometrin på vipparmarna har diskuterats. Undersökningar har också gjorts. Men inget tyder på att något skulle vara fel där. Även om det naturligtvis kan hända i enstaka fall. Jag har kollat anläggningsytan på ganska många vipparmar till Ls7. Där ser det ut att vara perfekt slityta och på rätt ställe på vipparmen på dom jag kollat. Men detta har bara varit visuell koll. Inget är mätt.

När det gäller mätning så är jag klar med den diskussionen!!

Kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)

OK got the message! Eller som någon sa:

Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting.

Är ute ur denna tråd nu så du behöver inte svara mig!

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Tenner!! Tråkigt det verkar som du tolkade mitt svar fel. Det var inte personligt till dig. P.G.A allt tjafs om mätning i denna tråd, beslutade jag mig för att inte diskutera detta ämne med någon längre. Jag informerade om det tidigare.

GM har ju sagt att alla Ls7 toppar från feb 2011 ska vara ok. Detta sa dom i mailet mellan två tekniker som det inte var meningen att publikum skulle få kännedom om. Nu har jag fått veta igenom flera olika forum att så är inte fallet. (jag trodde inte det heller). Det har upptäckts dåliga styrningar nu nyligen i både 2011 och 2012 topparna. Man har konstaterat Maching error i ett fall av toppar från 2012. Men det har även dykt upp flera par toppar från 2012or med styrnings problem. Det är först 2013 dom ska vara ok. Detta enligt GM. Obs GM har ALDRIG gått ut och sagt att det är något fel på Ls7 topparna. Så den enda referensen jag har att GM sagt att Ls7 topparna skulle vara ok 2013. Det är igenom Jason på Katech som komenterat detta för mig. Han sa att GM sagt att 2013 är Ls7 topparna ok. Frågan är om man kan lita på Jason som går hand i hand med GM

Man undrar ju hur detta har fått fortgå från 2006-2012 (troligen).Detta är ju helt sanslöst.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den ons jan 22, 2014 22:08, redigerad totalt 3 gång.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Terner »

Det är lugnt!! Kände bara att det inte finns mycket mer att göra här. Tiden får väl utvisa vad som händer.

Förmodligen så blir det väl till att hålla liv i grejorna tills bra eftermarknadstoppar tagits fram till ett vettigt pris och det kommer för finns det efterfrågan så kommer produkten förr eller senare.

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

På tal om eftermarknads toppar!!Enligt Trick flow så ska deras nya Ls7 toppar med vipparmsbrygga komma ut nu i slutet av januari senast i februari (som jag nämnt tidigare i tråden). Dom topparna tror jag mycket på. Men en så länge är det tyst från Trick flow. Trick flow har ju haft många år på sig att memorera problemet med Ls7 topparna. Eftersom dom släpper ut nya Ls7 toppar nu så måste dom veta något om styrnings problemen i ls7 topparna. Detta blir MYCKET intressant att följa upp. Jag har Corvette polare som kommer beställa dessa så fort dom kommer ut. Vad dessa toppar kommer att kosta är bara en gissning. Men runt 30-35000kr hemma i Sverige får man nog räkna med. Skulle mina styrningar vara dåliga när jag kollar dom i höst igen så blir det eventuellt Trick flow topparna istället för att göra ordning mina original toppar.

Annars så har Christer MYCKET intressanta funderingar om Maching error. Han kanske skriver lite om det på tråden vid tillfälle.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Video snutten längst ned på sidan visar toppar ifrån en Ls7 2006. Den har gått ca 6000 mil. Det är det största glappet som jag upptäckt än så länge. Alla avgasventiler var nästan lika dåliga. Glappet är över 1mm. Allså 10 ggr limit..
Detta kunde ha slutat i katastrof.

Jag skulle råda alla som inte har magnetpluggar att skaffa det. På dom toppar med mycket dåliga styrningar har i dom flesta fall ventil fjädrarnas ändar varit avbrutna. Stoftet av fjädrarna hittar man sedan på magnet pluggarna. Spånen kan sedan förstöra oljepumpen och eventuellt gå in i lagren och ställa till en hel del elände!!! Med magnet pluggar så får man i alla fall en varning om något är knas i maskineriet när man byter olja.

Ett gått råd är att vänta INTE med att göra wiggle test när din Ls7 motor gått runt 3000 mil. Denna motor här ovan hade gått 6000 mil. Den motorn hade aldrig klarat en sommar till utan haveri. Detta är JÄTTE VIKTIGT om du inte vill ha en total bombad ls7. Speciellt 2006-2008. Men alla årsmodeller behöver göra wiggle test. Det har tyvärr hänt att det dykt upp en del Ls7 maskiner från 2009-2012 med dåliga styrningar.Men en så länge är det bara ett fåtal kända Ls7 motorer i dess årsmodeller med styrnings problem.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612 rwnm


Bild


Videosnutten:
http://youtu.be/jvthPJo1eI0
Senast redigerad av velasoraptor den lör feb 01, 2014 21:00, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Bengt »

Någon som vaakumtestat några toppar för att se hur bra de tätar = hur bra anliggning/värmeöverföring de har ? Kan ju ge utslag redan innan det börjar bli glapp...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

Bengt skrev:Någon som vaakumtestat några toppar för att se hur bra de tätar = hur bra anliggning/värmeöverföring de har ? Kan ju ge utslag redan innan det börjar bli glapp...
värmdö motorteknik vacuum testar allt innan leverans.. ingen idé att vacuum testa toppar innan renovering (tycker jag) eftersom wiggle-testen redan visat glapp
Senast redigerad av Corinthian den lör feb 01, 2014 17:33, redigerad totalt 1 gånger.
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Nååå christer?? Vill läsa om vad du tror...nyfiken :D
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Christer »

Hej Sven Erik,
Nej, jag tror inte på att du märker något vid en vakumtest.

Jag frågade Kenta hur motorn lät på den han gjorde filmklippet på.
Kenta sa att motorn gick ljudlöst och fint med så slitna styrningar, så det finns inga "varninsklockor" vad jag tror.

Detta visar hur viktigt det är att kolla styrningarna på LS7 för att undvika motorras.

På det amerikanska forumet har det dykt upp en teori som jag tror på.
Som ni vet så är avgasventilerna hålborrade och fyllda med kväve ( läs också sodium ).

Teorin är att väggarna i ventilskaftet blir för tunnväggiga och expanderar av värmen vilket då sliter ner styrningen och ventilen.
Jag har studerat mina avgasventiler och ser nyprepor längs ventilens nedre del mot styrningen.
Detta kan mycket väl ha varit en orsak till att mina styrningar blev slitna.

Vad som kan bekräfta detta är att GM bytte avgasventiler till årsmodell 2008.
Dessa ventiler ser likadana ut som dom gamla men är något tyngre.
Kan det vara så att dom inte är lika tunnväggiga som tidigare??
Det är i alla fall mindre problem med slitna styrningar från årsmodell 2008 och nyare.

Vi får se, men jag tror på denna teori i alla fall.
I USA byter många till Ferrera solida avgasventiler och även hålborrade.
Hur det kommer att funka får ju tiden utvisa.

Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Skriv svar