Z06-däck, rätt pris och modell?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
JohnnySG
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: ons jan 23, 2008 0:11
Ort: Stockholm

Z06-däck, rätt pris och modell?

Inlägg av JohnnySG »

Hej,

Måste byta bakdäcken på min 2008 Z06. Är Eagle F1 för 6900 kr styck resp Michelin PS2 för 8500 kr styck (monterat) bra priser? Vilket däck bör väljas? Sitter alltjämnt Eagle F1 fram.

Mvh,
J
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Z06-däck, rätt pris och modell?

Inlägg av Corinthian »

jag körde Eagle F1 Assymetric på min förra och de var helt ok. Michelin PS2 ska även dom vara rekommenderade av många, precis som Nitto Invos
Dunlop har ett nytt däck för säsongen som heter Sportmaxx GT och ska även det vara bra.

så länge som det inte är EMT (run on flat) så är det bra...

vad gäller priser kan jag inte svara på, men jag köpte 4st PS2or från en handlare i Viksjö i höstas för 14000:- (till en C6 standard).
http://www.citydack.se hade bakdäck till standard C6 för 1700:- st förra veckan, dom kanske kan få fram billiga till Z06'an med?

det är ju alltid bra att köra samma fabrikat både fram & bak
Senast redigerad av Corinthian den lör okt 03, 2009 20:28, redigerad totalt 1 gånger.
60z
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: lör mar 29, 2008 11:02
Ort: Uppsala

Re: Z06-däck, rätt pris och modell?

Inlägg av 60z »

Hej
Det borde bli billigare att importera?? Tire rack.com ca 2700:- styck för orginal däck.
Mvh Tomas.
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Re: Z06-däck, rätt pris och modell?

Inlägg av Lars Jakobsson »

Jag kör med Nitto Envos, 275 fram och 345 bak.
Kostade vid direkt import från USA ungefär 15000 för alla 4..

Grymt bra grepp..även när det regnar.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
AH69
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: lör jul 05, 2008 17:22
Ort: Nacka

Re: Z06-däck, rätt pris och modell?

Inlägg av AH69 »

Lars Jakobsson skrev:Jag kör med Nitto Envos, 275 fram och 345 bak.
Kostade vid direkt import från USA ungefär 15000 för alla 4..

Grymt bra grepp..även när det regnar.


Håller med ovanstående, kanon fina och bra däck till vettigt pris!
Kör själv med 285 fram och 345 bak...
Erik@torq
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:26
Ort: Miami, Florida
Kontakt:

Re: Z06-däck, rätt pris och modell?

Inlägg av Erik@torq »

JohnnySG skrev:Hej,

Måste byta bakdäcken på min 2008 Z06. Är Eagle F1 för 6900 kr styck resp Michelin PS2 för 8500 kr styck (monterat) bra priser? Vilket däck bör väljas? Sitter alltjämnt Eagle F1 fram.

Mvh,
J
Michelin PS2 är nog dom absolut bästa däcken du kan köpa, men kostar därefter. Tjejen har dom på sin RS4 och jag har ett set liggandes till min Z06 som jag kommer köra på gatan med.

Jag har Dunlop Sport MAXX GT på Vetten nu och dom är inte illa dom heller.

Min erfarenhet och åsikt är att ovanstående däck inte kan jämföras med Nitto Invo däcken, inte för att Invo's är dåliga utan för att dom andra är så mycket bättre.

I ett test som nyligen gjordes i C&D så hamnade Invo näst sist. Inte enbart pga själva greppet, utan allt från känslan, bromslängd i vått och torrt, sidogrepp mm mm. Alla däck i testet jämfördes mot just PS2orna. Dom fick hyffsade poäng i regn, men näst i alla andra segment.

Av dom billigare däcken så skulle jag kika på BFGoodridge G-Force T/A KDW. Men jag vet inte om nån säljer dom i Sverige. Riktigt snygg mönster, fick bäst i test på bromslängd och riktigt bra på dom andra segmenten. Jag har själv haft dessa på flera av mina bilar, både Mustanger och min f.d. SRT-10:a.

Om vi pratar Nitto gatdäck så ska det vara NT05 däcken. Väldigt lika Dunlops Sport Maxx enligt mig på det mesta, men billigare. Dom har en Treadware på 200 så grepp finns det i mängder!
Lingenfelter Commemorative Edition Z06 - 600rwhp
Pfadt Racing Chassi, C6-Z06 Bromsar, Bur + massa annat godis.
Under ombyggnad för NASA och SCCA serien

2010 Camaro SS - 512rwhp/617rwnm N/A
Pfadt Racing Chassi, uppgraderade bromsar mm mm.
www.gettorq.com
Maxipower
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tis nov 06, 2007 14:09
Ort: Malmö

Re: Z06-däck, rätt pris och modell?

Inlägg av Maxipower »

Jag kör på general exclaim, pris från usa ink frakt, tull o moms 9100:- för fyra däck.
Fördel, de går tystare än original goodyear, nackdel ej punkteringssäkra i övrigt så upplever jag ingen skillnad....
Senast redigerad av Maxipower den tor nov 12, 2009 20:27, redigerad totalt 1 gånger.
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: Z06-däck, rätt pris och modell?

Inlägg av 745 »

Rätt pris & modell?
Ska du bara köra till kyrkan när solen skiner är valet lätt.
Ska du köra bana och du ligger och jagar tiondelar är valet lätt.

Men om jag får gissa så kör du en hel del bana (det finns bättre kyrkbilar än Z06) och du lägger förmodligen ca 50-100 tkr/säsong på din bil.
Som du redan vet så finns det få saker som är så avgörande för en bils egenskaper som däck & chassieinställningar.
Köp dina däck av en handlare som kan bankörning och kan hjälpa dig med både däck & inställningar (du kan alltid få det billigare någon annanstans, men varför chansa, när du har så mycket att förlora(de fina vägenskaperna som din bil har) och lite att vinna(några procent av vad du ändå lägger på din bil).
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Klas80
Rookie
Rookie
Inlägg: 68
Blev medlem: tis aug 30, 2005 15:42
Kontakt:

Re: Z06-däck, rätt pris och modell?

Inlägg av Klas80 »

Kan erbjuda
Pirelli P-Zero rosso 345/25-20 för 4200:-/st
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Z06-däck, rätt pris och modell?

Inlägg av Corinthian »

http://www.tirerack.com har billiga priser och billig frakt (typ $300) hem till dörren
Skriv svar