Till C6 ägare med europamodell.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 27, 2009 16:32
Ort: Växjö

Till C6 ägare med europamodell.

Inlägg av Tomand »

Hej

Jag har en 2006:a som hade den stora fula parkeringslampan. Hur den personen tänkte som har monterat den enorma 16w lampan skulle jag gärna vilja få reda på :)

När man kör över ca tre mil så blir både den lackade plasten undertill och plasten ovan så varma att de kan börja krackelera/bli oljiga. På min hann jag få en liten spricka i plasten undertill.

Tänkte bara ge er ett råd hur man går tillväga för att byta dessa. Ni behöver ej plocka ur lyktinsatsen. Det räcker med att släppa ner fronten lite så kommer man åt framifrån. Frågade även runt angående hur man skulle lossa lamphållaren och många sade att man skulle dra den rakt ner vilket iallafall på min modell var felaktigt. Min skulle vridas.

Mvh Tommy
PerM
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jan 29, 2006 16:07

Re: Till C6 ägare med europamodell.

Inlägg av PerM »

Kan du förklara hur du byter lampan en gång till :?:

Byter man till 5w som jag hört?
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 27, 2009 16:32
Ort: Växjö

Re: Till C6 ägare med europamodell.

Inlägg av Tomand »

Hej

Ja, jag använder 5W lysdioder. Ska försöka beskriva hur man tar bort fronten lite mer i detalj men kanske har glömt något :-). Om jag har missat något så får ni gärna rätta mig.

Börja med att lossa de plastpinnarna som sitter i hjulhuset. Efter du har lossat dessa så har jag för mig att det sitter två muttrar där innanför mellan framskärm och front, sen sitter det några bultar underifrån och fyra stycken under huven.

Efter du har lossat alla dessa så kommer du att märka att fronten fortfarande sitter fast mellan lykta och motorhuv. Därunder sitter ett par plastclips som tydligen ska vara ganska lätta att ta sönder. Jag hade dock tur med mina som höll. Jag drog rakt upp.

Man bör vara två när man lyfter av/på fronten och får akta sig så man inte skadar denna.

Mvh Tommy
Vette05
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jun 25, 2009 21:26
Ort: Sundsvall

Re: Till C6 ägare med europamodell.

Inlägg av Vette05 »

Hej
Jag skall också byta parkerings lampan. Vilken LED lampa köpte du? jag var inne och tittade på http://www.xenonkungen.se/index.php/leddioder . Men blir inte klok på vilken man skall ha.
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 27, 2009 16:32
Ort: Växjö

Re: Till C6 ägare med europamodell.

Inlägg av Tomand »

Hej

Jag bytte till en 5W wedge lampa med 4 dioder i. Tror att man får ha det men det visar sig nog vid nästa besiktning :-)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Till C6 ägare med europamodell.

Inlägg av vette.se »

Den som tänkt ut placeringen av p-lampan måste få årets pris i dumhet, som nämts tidigare så måste man släppa ner fronten en bit för att byta lampa :shock: Det går inte att plocka ut lyktan utan att ta bort fronten mm så man har inget val. Alla modeller har bajonettfattning och den är oftast väldigt trög så man får pilla en stund innan man får bort den.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 27, 2009 16:32
Ort: Växjö

Re: Till C6 ägare med europamodell.

Inlägg av Tomand »

Håller med dig fullständigt Anders men om det inte är samma person som även har tänkt ut att ha en enorm 16w lampa där så borde han med få dela detta pris :D
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Re: Till C6 ägare med europamodell.

Inlägg av Janne »

Förmodligen var det samma gubbe som uppfann de fula dimbakljusen på C5:an.
Förhoppningsvis får han sparken i dessa omorganisationstider.

Janne 289
Användarens profilbild
Tomand
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 22
Blev medlem: mån jul 27, 2009 16:32
Ort: Växjö

Re: Till C6 ägare med europamodell.

Inlägg av Tomand »

Ja dom var ju inte heller speciellt snygga, ser ut som om de är tagna från en husvagn :-)
Skriv svar