Elektronik

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: mån aug 03, 2009 22:01
Ort: Upplands Väsby

Elektronik

Inlägg av Frederick Scholander »

Hej, jag har en C6 Targa från 2005. KOmmer inte riktigt överens med all elektronik, och har två frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
1. När dörrarna öppnas/stängs går rutorna ner/upp. Nar jag haft taket av fungerar detta inte längre, eller bara delvis (de går ner men inte upp ibland), det tar en vecka ca innan systemet kommer igång igen. Jag förstår ingenting....
2. Jag bytte batteriet, och efter det har systemet som läser av däckstrycket lagt av. På displayen kommer texten "Tire monitor service" upp. Hur får jag igång systemet igen?
3. Ibland när jag går in i bilen tutar den tre gånger. Störande som tusan. Kan man ta bort denna funktion?
4. Hade förmånen att verkligen testa bilen på Gotland Ring i somras. Jag kan bara rekomendera alla som känner för lite ban-åka denna mycket spännande och toppmoderna bana!
/ Tack på förhand
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Re: Elektronik

Inlägg av COOLMACHINE »

Du måste programera om däcktrycksgivarna med ett speciellt istrument (dom tappar informationen när du bryter strömen) Läs instruktionsboken där stå hur du får bort tutan.Har förmodligen med larmet att göra.
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Elektronik

Inlägg av Corinthian »

jag har för mig att man kalibrerar fönsterfunktionen för öppnande/stängande av dörren, genom att köra upp fönstret högst upp och hålla kvar knappen i 3 sek.
att bilen tutar 3ggr beror nog på att den larmar på när du inte har lagt i "P" (eller har du manuell?), min tutar 3ggr om den larmas på utan att jag lagt i "P".

annars kan du ju alltid ställa in att bilen inte ska tuta vid på-larmning utan bara blinka med ljuset.
Senast redigerad av Corinthian den tor aug 06, 2009 8:21, redigerad totalt 1 gånger.
mats nyberg
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 23
Blev medlem: ons mar 12, 2008 23:23
Ort: ÖSTERSKÄR

Re: Elektronik

Inlägg av mats nyberg »

Hej,
Även jag har en C6 targa från 2005. När mina däcksensorer laggt av har jag startat upp dem igen med en kraftig magnet.
Man sätter bilen i programeringsläge med foben genom att låsa och öppna samtidigt tills bilen tutar. Efter det går man runt bilen medsols med början på vänster fram. Sätt den kraftiga magneten mot ventilen tills bilen tutar. Gå därefter vidare till nästa. När du kommar till vänster bak skall den tuta 2 ggr och då är allt klart. Om någon givare inte svarar kan du prova med att släppa ut luften ur hjulet och pumpa igen, då kan givaren komma igång.
Lycka till !
Mats
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Re: Elektronik

Inlägg av COOLMACHINE »

mats nyberg skrev:Hej,
Även jag har en C6 targa från 2005. När mina däcksensorer laggt av har jag startat upp dem igen med en kraftig magnet.
Man sätter bilen i programeringsläge med foben genom att låsa och öppna samtidigt tills bilen tutar. Efter det går man runt bilen medsols med början på vänster fram. Sätt den kraftiga magneten mot ventilen tills bilen tutar. Gå därefter vidare till nästa. När du kommar till vänster bak skall den tuta 2 ggr och då är allt klart. Om någon givare inte svarar kan du prova med att släppa ut luften ur hjulet och pumpa igen, då kan givaren komma igång.
Lycka till !
Mats

c6:ans sensorer funkar inte på samma sätt som c5:ans det går inte att programera dom med en magnet ??? Du Mats kanske har en tidig c6:a som har samma sensorer som c5 :?
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
andrec
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: tis mar 03, 2009 5:29
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Elektronik

Inlägg av andrec »

Ja, de första C6:orna från 2005 hade de gamla hederliga magnet-sensorerna.

För övrigt har jag brutit strömmen massor av gånger och den har alltid hittat sensorerna igen.
/André
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Re: Elektronik

Inlägg av COOLMACHINE »

andrec skrev:Ja, de första C6:orna från 2005 hade de gamla hederliga magnet-sensorerna.

För övrigt har jag brutit strömmen massor av gånger och den har alltid hittat sensorerna igen.
Jag tror att det kan vara så att om strömmen varit bruten en längre tid så kan datorn inte hitta sensorerna, har varit med om detta själv.
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
andrec
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: tis mar 03, 2009 5:29
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Re: Elektronik

Inlägg av andrec »

COOLMACHINE skrev:Jag tror att det kan vara så att om strömmen varit bruten en längre tid så kan datorn inte hitta sensorerna, har varit med om detta själv.
Under vintern har min bil stått 4 månader utan batteri. Inga problem.
Verkar alltså vara olika från bil till bil.
/André
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: mån aug 03, 2009 22:01
Ort: Upplands Väsby

Re: Elektronik

Inlägg av Frederick Scholander »

Tack för all hjälp! Tutandet är klart, likaså fönsterproblematiken. Återstår däckssensorerna, skall köpa en magnet och testa förslaget. Bilen var utan ström i 10 minuter, men det räckte uppenbarligen för att de skall sluta fungera. Än en gång tack!
Frederick Scholander
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: mån aug 03, 2009 22:01
Ort: Upplands Väsby

Re: Elektronik

Inlägg av Frederick Scholander »

Måste dessvärre fråga igen. Hur får man FOB:en i programmeringsläge? Jag försöker trycka på båda knapparna samtidigt,ingenting händer. Skall bilen vara låst? Öppen? Tändningen på / av? Neutralläge? Handbroms på / av? Det är ju lite hokus pokus runt elektroniken.....
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Re: Elektronik

Inlägg av COOLMACHINE »

Frederick Scholander skrev:Måste dessvärre fråga igen. Hur får man FOB:en i programmeringsläge? Jag försöker trycka på båda knapparna samtidigt,ingenting händer. Skall bilen vara låst? Öppen? Tändningen på / av? Neutralläge? Handbroms på / av? Det är ju lite hokus pokus runt elektroniken.....

Jag tycker du skulle kolla först om du har en tidig C6:a innan du köper en magnet (kolla chassinummret dom sista 5 siffrorna) om det är ett lågt nummer så har du troligtvis dom gamla sensorerna i annat fall är det inte lönt att pröva med magneten, det kommer inte att fungera, då måste du till en GM verkstad som har service på Corvette, dom har det speciella instrument som behövs för att programera sensorerna.
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Skriv svar