Batteri fråga Optima

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Batteri fråga Optima

Inlägg av MickeLina »

Corvette C6 2005:a där original batteriet gav upp helt i lördags, jäkla skräp som bara fungerade i 11 säsonger :mrgreen:

Jag vill ha ett Optima Röd men blir lite osäker på vad som passar, söker jag på Optima hemsida så RT S 3.7 blir svaret men på Vette.se så står det RT U 4.2 (http://shop.vette.se/batterier/global/o ... c6gsz06zr1)

Vad ska jag välja??
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Batteri fråga Optima

Inlägg av ak-racing.se »

Jag skulle rekommendera Optima Yellow Top, det klarar urladdningar bättre än Red Top. Yellow top har part nummer 8014-045(D34/78) denna variant har + till vänster, partnummer för + till höger är 8040-218(D35).

Kom också ihåg att på 2005an så har du +polen till vänster(D34/78), 06-13 har den till höger(D35) men oftast går det att få kablarna att passa ändå.

Sen finns det ett ännu bättre som heter Optima Blue Top, det använder vi bla i våra banbilar, det har ett CCA på 750A och klarar vibrationer 15ggr bättre än andra modeller enligt Optima.

Oavsett vilket batteri du sätter i C5/C6/C7 så måste det ha en CCA på 650A eller bättre. Många köper tyvärr billiga batterier som inte klarar det kravet och de batterierna dör i förtid pga överbelastning.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Batteri fråga Optima

Inlägg av MickeLina »

Tack AK-Racing för svar!

Utöver att +/- byter sida så ändrar inte batteriet storlek mellan årsmodellerna?
Eller är det samma storlek på C6 standard och ett annat på Z06:an, har fått för mig att 2005 har en storlek och 2006 en annan. Sedan 2007 så blev det samma storlek igen som 2005 men nu har polerna skiftat plats.
Vill köpa ett som passar från början nämligen :mrgreen:
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Batteri fråga Optima

Inlägg av ak-racing.se »

Både Red Top och Yellow Top har LxBxH: 254x175x200, de passar i alla Corvetter 97-13. I C6 Z06 är det trångt att få ner men det går :)
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Batteri fråga Optima

Inlägg av MickeLina »

ak-racing.se skrev:Både Red Top och Yellow Top har LxBxH: 254x175x200, de passar i alla Corvetter 97-13. I C6 Z06 är det trångt att få ner men det går :)
Enl.Optima egna hemsida så rekommenderar det RT S3.7 och det har 237x172x197, jag får helt enkelt plocka ur och mäta..
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Batteri fråga Optima

Inlägg av ak-racing.se »

Jag har en 2005a här just nu med ett Red Top med dimensionerna jag skrev, passar utmärkt :)

Han har ett eget hembygge på batteripolerna men original fungerar utmärkt också.

Bild
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
MickeLina
Rookie
Rookie
Inlägg: 95
Blev medlem: sön jan 13, 2008 0:56
Ort: Sthlm

Re: Batteri fråga Optima

Inlägg av MickeLina »

Tack så mycket för hjälpen!

Säljer ni Optima (hittar inget på hemsidan/shopen)?
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Batteri fråga Optima

Inlägg av ak-racing.se »

Vi brukar hjälpa de som behöver, i praktiken hämtar vi upp batterier på Mekonomen 8)
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Wildstar
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör apr 22, 2017 9:14

Re: Batteri fråga Optima

Inlägg av Wildstar »

Passar, ja.
Men först efter jag fått ta bort material från både batteriet och batteriboxen i bilen!
Har en C6 -08 med LS3.
Användarens profilbild
andsan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 254
Blev medlem: mån okt 18, 2004 14:03
Ort: Karlskrona

Re: Batteri fråga Optima

Inlägg av andsan »

Hej.

Jag har haft 3 C6.or i ungefär 8-9 år.

Har alltid haft originalbatterier helt utan problem.

Kör minst 900 mil per år.

På vintern så får det underhållsladdning dock inte hela tiden. Det mår ju bra av att ladda ur en aning ibland.

Tycker mao att Optima eller andra dyra batterier är helt onödigt.

Snart dags för att lufta pärlan igen.
Anders Sandin
2009 Cab
Arctic White
Skriv svar