Inloggning

1. Tryck på Registrera.
2. Tryck på Acceptera på alternativet om du är över eller under 13 år.
3: Fyll i uppgifterna om dig själv, samt språkval.
4. Logga in.
5. OBS. Du MÅSTE registrera dig med FÖRNAMN EFTERNAMN
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inloggning

Inlägg av ornet »

Hej!
Man kan kryssa i rutan "Logga in mig automatiskt" men för mig händer inget nästa gång jag vill loggas in. Jag antar meningen är att man skall slippa skriva in användarnamn och lösen varje gång.
Är det någon inställning i min dator som ej är rätt eller har det att göra med "ej fasta" IP-adresser eller mitt förstånd? :?
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Re: Inloggning

Inlägg av Christian Larsson »

ornet skrev:Hej!
Man kan kryssa i rutan "Logga in mig automatiskt" men för mig händer inget nästa gång jag vill loggas in. Jag antar meningen är att man skall slippa skriva in användarnamn och lösen varje gång.
Är det någon inställning i min dator som ej är rätt eller har det att göra med "ej fasta" IP-adresser eller mitt förstånd? :?
Jo meningen är att man ska loggas in automatiskt varje gång man besöker forumet. Jag vet inte exakt hur detta forum fungerar men normalt så skapar forumet en cookie på din dator som gör att du automatiskt loggas in.
Så första tipset är nog att se till så att dina säkerhetsinställningar inte förbjuder cookies vilket de ganska ofta gör.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Hej!
Tack för rådet Christian. Det låter vettigt.
Har dock provat att ändra inställningar för att tillåta alla cookies men det tillåts ändå inte någon automatisk inloggning.
Vad kan nästa steg vara!

MVH
Ornet
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

Hej igen!

Det var konstigt, var nästan säker på att det handlade om cookies.
IP-adresserna borde det inte styras av eftersom så många idag har dynamiska (ej fasta) adresser. Själv har vi en fast IP-adress fast två konton inom nätverket, kontona blandas inte ihop vilket måste betyda att kontona är specifika för datorn, inte IP-adressen.

Om du har testat med lägsta möjliga säkerhet i browsern så vet jag inte vad det kan vara för fel. Kanske Tommy som väl satte upp detta forum kan förklara hur den automatiska inloggningen fungerar?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Hej!
Tack igen men jag får avvakta ett svar från Tommy då.
Det är förmodligen en enkel sak om man vet, men herregud så mycket inställningar det finns. Det är ganska lätt att virra bort sig om man inte vet vad men skall göra.
Så Tommy, har du några råd! :?:

MVH
Ornet
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Det var väldigt enkelt.
Man loggar helt enkelt aldrig ur utan stänger fönstret inloggad. Nästa gång man öppnar forumet så är man inloggad.
Ibland är svaren allt för lätta. :wink:
Förmodligen var jag den enda som inte begrep detta :oops:

/Ornet 548
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1425
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Hej...

Ja det sättet fungerar med det kräver som sagt att säkerhetsinställningarna i din dator godkänner cookies. Har du väl klickat på LOGGA UT så försvinner sessionen, eller cookien som identifierar din dator. Det är en säkerhetsaspekt som gör att du inte blir inloggad automatiskt om du en gång loggar ut. Det är av den anledningen som banker o.dyl aldrig har valet automatisk inloggning.

/Tommy
Skriv svar