Varför sitter tanklocket fel på C5 och C6?

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Varför sitter tanklocket fel på C5 och C6?

Inlägg av Naza »

Är det någon som vet varför tanklocket sitter fel på C5 och C6, hur ska man nu skita ner back luckan när man ska tanka :roll:
Corvette makes me smile ;)
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Du får helt enkelt ställa dig på andra sidan pumpen så löser det sig nog :wink:
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
nop
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:51
Ort: Dalsland

Inlägg av nop »

ja undrar ja vilket som från bilarnas begynnelse var "rätt" sida. våra bilfabrikanter har ju gjort sitt bästa för att flytta runt just tanklocket till de mest konstiga platser!!
C5 targa
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: tis jul 27, 2004 22:26
Ort: Kungsängen

Inlägg av badass »

:?: :?: :?: Som sagt....det är väl bara att ställa sig på 'rätt' sida om pumpen???
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

He he

Inlägg av Ingo »

badass skrev::?: :?: :?: Som sagt....det är väl bara att ställa sig på 'rätt' sida om pumpen???
det är ju det som varit finessen med corvette och exempelvis mustang,man behöver inte tänka.. :D
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: He he

Inlägg av Naza »

Ingo skrev:
badass skrev::?: :?: :?: Som sagt....det är väl bara att ställa sig på 'rätt' sida om pumpen???
det är ju det som varit finessen med corvette och exempelvis mustang,man behöver inte tänka.. :D
Precis och vad gör man om rätt sida om pumpen är upptagen :roll: ska man backa in :roll:
Corvette makes me smile ;)
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Det känns så oamerikansk, hoppas det rättas till till C7:an :D
Corvette makes me smile ;)
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

På vilken sida tycker du att tanklocket ska sitta Naza? :roll:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Riktiga corvetter har det ju mitt på upptill med ett 2,5 tums hål så det går att pricka rätt 8)

Typ så här
Bild
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

haha vilket knepigt diskutionsämne :lol:
Dom flesta har väl back så e det upptaget på ena sidan kan man ju backa eller köra runt. Tycker dock också det är underligt att man inte kan enas om samma placering bland olika märken/årtal. Som Sandberg säger så spelar det ingen roll för vissa av oss :P

Hur man än vrider sig så har man ju alltid röven bak :wink:
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Den sitter där bak på C4:an också :lol:

:D :lol: Hehe jag känner mig som en uppviglare och charlatan :lol: :D

Med risk för att bli missförstådd, jag har alltid tyckt om att Corvetten ser väldigt olika ut från generation till generation, det som däremot är synd är att ibland känns det som att identiteten går förlorad. Om t. ex. C5 kom med en 2 liters turbo så tycker jag att man har förstört varumärket för då kunde man lika gärna köpt en Mitsubishi 3000GT eller en Ford eclipse. Den dag corvetten upphör med V8 eller ger ut motor alternativ med små motorer med turbo, så finns det ingen arv/identitet kvar :(
Corvette makes me smile ;)
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Allvarligt

Inlägg av Ingo »

Om vi nu ska vara allvarliga så är det delvis en praktisk sak,och delvis en trafiksäkerhetsgrej.
Förr hade bilar tanklocket bak nummerplåten typ Ford,blev en sådan bil påkörd bakfrån blev det ofta bränsleläckage med brandrisk som följd.
Corvetten löste det med att flytta in tanklocket innanför deformationszonen.
När man nu fick för sig att corvetter behöver baklucka. :roll: ,så blev man ju tvungna att flytta tanklocket.
Men helt klart är det fjollbilar som har tanklocket på sidan och bagagelucka.. :lol:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

visst

Inlägg av Ingo »

Naza skrev:Den sitter där bak på C4:an också :lol:

:D :lol: Hehe jag känner mig som en uppviglare och charlatan :lol: :D

Med risk för att bli missförstådd, jag har alltid tyckt om att Corvetten ser väldigt olika ut från generation till generation, det som däremot är synd är att ibland känns det som att identiteten går förlorad. Om t. ex. C5 kom med en 2 liters turbo så tycker jag att man har förstört varumärket för då kunde man lika gärna köpt en Mitsubishi 3000GT eller en Ford eclipse. Den dag corvetten upphör med V8 eller ger ut motor alternativ med små motorer med turbo, så finns det ingen arv/identitet kvar :(
Typ kompressor menar du? :roll:
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Jaha så det är därför amerikanska bilar exploderar så lätt i Hollywood filmer :wink:

Kompressor passar väldigt bra till Corvette eftersom det inte förstör motorns karaktären, har fortfarande bra botten drag.

Det jag syftar på är motor karaktär som Audi TT med 1.8T där det på pappret står att man har 225 HK men det är skiiitsvårt att få ut dem för man måste planera körningen. Typ om en kvart kommer jag behöve lite mer hästar och då växlar jag ner och varvar uppmotorn så kanske jag har laddtryck till min omkörning, aj fan det var ett krön jag råkade släppa gasen och nu gick trycket förlorat, ja ha då försöker vi igen.. :?

Turbo är bra för vanliga personbilar men Corvetten är den perfekta entusiasts bilen att den drar lite mer för att man har en stor motor gör ju inget för det är det härliga botten draget värd :D Känslan att komma ur en klunga efter ett röd ljus utan att ens bilen värker minsta ansträngd är guld, den febern lider väl säkert alla andra i detta forum också av :D
Corvette makes me smile ;)
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Inlägg av Lars Jakobsson »

"Drar lite mer för att den har en stor motor"?

Skulle nog snarare säga att det är tvärtom, hade en M3 E46 innan och den drog minst lika mkt men har häften så stor motor..
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Hur var botten draget på den?
Corvette makes me smile ;)
Lars Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 512
Blev medlem: ons nov 14, 2007 21:52
Ort: Örebro

Inlägg av Lars Jakobsson »

Det fanns inget, varvade du under 6000 varv så hände ingenting.
Corvette C6 Procharged
798hp/1121nm
Följ projektet mot sveriges snabbaste Corvette 201?.
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Haha nu förstår jag varför jag inte fick provköra M3 när jag var på BMW center i solna (Sthlm). Förut när jag var mindre vis och gick i tankarna att köpa något tyskt :wink:. Då gick jag till Audi center och fick utan några som helst problem boka provkörnings tid för en Audi S4, väldigt trevlig upplevelse bilen gick väldigt bra, mycket bra familje bil :D Sedan när jag ville provköra BMW M3 fick jag ett nej. Jag sa att inte provköra är att köpa grisen i säcken men försäljaren sa att det var för att ta hänsyn till den kommande ägaren och provkörning får endast göras när pappren är klara. Nu är verkligheten så enkel; om man bygger bra bilar (läs bilar som håller) så har man inga problem att låta prospekten provköra dem :wink:
Corvette makes me smile ;)
Jari
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: mån maj 28, 2007 18:40
Ort: Västerås

Inlägg av Jari »

Naza skrev:Haha nu förstår jag varför jag inte fick provköra M3 när jag var på BMW center i solna (Sthlm). Förut när jag var mindre vis och gick i tankarna att köpa något tyskt :wink:. Då gick jag till Audi center och fick utan några som helst problem boka provkörnings tid för en Audi S4, väldigt trevlig upplevelse bilen gick väldigt bra, mycket bra familje bil :D Sedan när jag ville provköra BMW M3 fick jag ett nej. Jag sa att inte provköra är att köpa grisen i säcken men försäljaren sa att det var för att ta hänsyn till den kommande ägaren och provkörning får endast göras när pappren är klara. Nu är verkligheten så enkel; om man bygger bra bilar (läs bilar som håller) så har man inga problem att låta prospekten provköra dem :wink:
Trist, har samma erfarenhet från en tidigare BMW försäljare här i v:ås, slutade med att jag faktist köpte en 523-97 fast inte från den handlaren utan från en väldigt tillmötesgående handlare i Örebro istället, mycket bra bil, fast Vetten é en helt annan grej men underligt nog också från örebro......
Hade en gång en C5-99, Z06 Fjädrar & hämmare, SLP Underdrive Pulley, Dynatech Headers, Corsa Tiger Shark Exhaust.
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

har aldrig haft något problem hos BMW handlaren.
Det vill ju till att det finns en M3 demobil, annars lär det bli svårt. Inte så himla konstigt egentligen, väl? Det är ju skillnad på att köpa en splitterny bil vs. en bil som gått 5-10 (stenhårda) mil innan inkörning.
Men de borde ju erbjudit sig att plocka hem demobilen för din skull ifall du var seriöst intresserad. För det måste ju till och med en bilhandlare fatta att man köper inte en bil för 800k utan att känna på den först.
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Intressant tråd som börjar med tanklocksplacering och nu är inne på provkörning eller inte av BMW............... :roll:

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Naza
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 103
Blev medlem: mån sep 03, 2007 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Naza »

Lars J skrev:Intressant tråd som börjar med tanklocksplacering och nu är inne på provkörning eller inte av BMW............... :roll:

/Lars/
Ser du inte den röda tråden :P
Corvette makes me smile ;)
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Allt hänger ihop på nåt sätt :? :D
jox_vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: tis feb 05, 2008 1:58
Ort: Stockholm

Tanka

Inlägg av jox_vette »

Appropå tanklock på fel sida - i Sverige går det ju utmärkt att backa in på andra sidan pumpen, om det är upptaget på "rätt" sida.

I USA däremot är det stort aja baja att göra så. Har själv blivit tillrättavisad flera gånger när jag försökt mig på det där.

Vet inte riktigt vad det beror på, men det enda jag kan komma på är att amerikanarna är dåliga (ovana) på att backa och därmed riskerar att paja pumpen... :?
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tanka

Inlägg av Ingo »

jox_vette skrev:Appropå tanklock på fel sida - i Sverige går det ju utmärkt att backa in på andra sidan pumpen, om det är upptaget på "rätt" sida.

I USA däremot är det stort aja baja att göra så. Har själv blivit tillrättavisad flera gånger när jag försökt mig på det där.

Vet inte riktigt vad det beror på, men det enda jag kan komma på är att amerikanarna är dåliga (ovana) på att backa och därmed riskerar att paja pumpen... :?
tja eftersom man säljer sprit på mackarna så är det väl rätt logiskt... :lol:
Skriv svar