usa resa

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

usa resa

Inlägg av Thunder »

jaha... då har man börjat fila lite på en resa igenom usa... i stora drag så är de flyg till typ detroit eller någon stad i norr för att sedan fixa fram en hyrbil där å bila route 66 ner till texas å upp new mexico / carlifonien / nevada å tillbaka sen.

så jag skulle höra om de är någon som gjort en liknande resa här ? som man kan snacka lite med... lär ju finas 1000 tals saker att tänka på...ex hur länge får man vistats i usa utan jidder ? 3 månader ? ja jag vet inte... :? något man absolut inte får missa på vägen ? och så vidare...
skulle haft tag i dataprogramet route 66 för usa. har letat å letat.. någon som har en sida med bra kartor/ vägkartor och så vidare ?
hör av er med tips å trix... :D

Gone be a ride for a lifetime :wink:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Kolla upp lite på amerikanska corvetteklubbar och kolla när och var dom har nån träff. Kan ju va kul??? Besöka corvette-fabriken? Grandcanyon e en upplevelse, lasvegas, LA, san fransisco. ( Här har jag varit iaf) Pacific highway e en härlig väg att köra på. Det e la dom tipsen jag kan rekommendera iaf.
glider
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån feb 07, 2005 6:34
Ort: Dalarna

Re: usa resa

Inlägg av glider »

Thunder skrev:ex hur länge får man vistats i usa utan jidder ? 3 månader ? ja jag vet inte... :?
Jepp 3 månader får man som svensk vara där på en "Visa waiver" som man fyller i på planet dit/vid ankomst till imigration. Vissa vilkor gäller dock då det förutsätter bland annat att man inte varit involverad i nazistiska aktiviteter under WW2 samt att man inte planerar att begå kriminella handlingar under vistelsen i USA.
Ett tips kan vara att ha ett hum om vart man tänkt bo första natten eftersom det ska fyllas i på blanketten och om man inte har alla rutor korrekt ifyllda och/eller hamnar hos en petnoga imigrationkontrollant så kan det leda till att man får spendera lite tid i specialbehandlingsrummet...

Har inga direkta tips om din tänkta resa, men kom ihåg att USA är STORT. Det finns många långa raka betongguppiga transportsträckor.

mvh/Stefan
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

aa ok.. så de fins papper på planet som man ska fylla i då... lämna man de på flygplatesen i staterna då ? om jag fattat de rätt, så får man... förhoppningsvis ett sånt visum som du snackade om. kostar de något ? eller...

jo sant frisk... corvette fabriken har du rätt i, de hade varit coolt, var kan de tänkas ligga ? har du varit där =) ? får väl stana till å lämna en tanke vid greceland me... ( stava ) sant att de är stort... planerat att vara bort 2 - 3 månader... en 2 veckors är att glömma hehee.
har en sak jag vill göra å ska försöka... åka till en stor ranch i texas p jobba där en vecka eller något, bara för mat å uppehelle. nog en upplivelse de. FAAN GRABBAR... cowboy på riktigt

:o
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

hmmm Har inte varit där och vet igentligen inte vart det ligger men Detroit skulle jag ju tippa på iaf :)

När jag va i amerikat så blev vi inbjudna till ett par som hade en Range i stil med Dallas :lol: Och det som jag kommer ihåg mest va inte alla hästar och hus m.m. utan deras kök :shock: Visst ska allt vara störst,bäst o vackrast men jag har jobbat i många kök på resturanger och stora sådana men aldrig sett ett så stort kök nån mer gång hehehe
Vi kände dock inte familjen där utan blev inbjudna av vänners bekantas syskons vän som kände nån från förr som bodde granne med en tant som hade varit med om nått krig på 1800talet och i detta krig va även en annan kille med som blev pappa till nån som kände en amerikan som i sin tur...... Men trevligt va det :D Dom hade dock ingen corvette :wink:
glider
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 41
Blev medlem: mån feb 07, 2005 6:34
Ort: Dalarna

Inlägg av glider »

Thunder skrev:aa ok.. så de fins papper på planet som man ska fylla i då... lämna man de på flygplatesen i staterna då ? om jag fattat de rätt, så får man... förhoppningsvis ett sånt visum som du snackade om. kostar de något ? eller...
Jepp, flygvärdinnorna brukar dela ut gröna lappar man får fylla i, kostar inget.

Lite info:
----------------------------------------------------------------------
Generell visuminformation för USA
Kommentarer
OBS! OBS! Från och med den 16 juni 2003 måste alla som ansöker om visum infinna sig på en personlig intervju på ambassaden.
Comet kan inte hjälpa till att handlägga ditt ärende.
Nordiska medborgare behöver EJ visum, om man reser in under U.S Visa Waiver Program.
Nordiska medborgare får stanna i 90 dagar under U.S Visa Waiver Program.
Baltiska medborgare behöver visum för affärs- och turistresa.
OBS! Konsulatet har stängt för alla besökare, (undantag är om man blir kallad till en visum intervju)
Se www.usemb.se för vidare information!

Pass
Fr.o.m. den 26 oktober 2004 måste passet vara maskinläsbart för att beviljas inresa till USA utan visum.
För de nationaliteter som måste ansöka om visum måste passet vara gilitigt i minst 6 månader efter hemkomst.
Nordiska medborgare kan stanna till sista giltighetsdagen på passet.
-------------------------------------------------------------------------------
Mer om visa waiver program:
http://www.usemb.se/consulate/vwpp.html



Corvettefabriken (och museumet) ligger i Bowling Green Kentucky, en bit från Detroit men måste väl vara ett givet mål på vägen :)


www.corvettemuseum.com


mvh/Stefan
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

en riktig släkthistoria de där frisk... bara de inte blev inavel av de. lätt lite avancerat. hehe...

tackar för infon glidern. kan man ta de med ro då, slipper tillbringa några månader på San Qunitin... på tal om de... var är jonny cash begraven ? någon som vet de ?
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Thunder skrev:aa ok.. så de fins papper på planet som man ska fylla i då... lämna man de på flygplatesen i staterna då ? om jag fattat de rätt, så får man... förhoppningsvis ett sånt visum som du snackade om. kostar de något ? eller...

jo sant frisk... corvette fabriken har du rätt i, de hade varit coolt, var kan de tänkas ligga ? har du varit där =) ? får väl stana till å lämna en tanke vid greceland me... ( stava ) sant att de är stort... planerat att vara bort 2 - 3 månader... en 2 veckors är att glömma hehee.
har en sak jag vill göra å ska försöka... åka till en stor ranch i texas p jobba där en vecka eller något, bara för mat å uppehelle. nog en upplivelse de. FAAN GRABBAR... cowboy på riktigt

:o
Det vet väl alla att Corvettefabriken ligger i BOWLING GREEN, KENTUCKY.
Ett tips besök Josamit nationalpark när du ändå är i Californien, mycket sevärt :roll:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
Knightrider
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: lör jun 18, 2005 16:37
Ort: Kalmar

Inlägg av Knightrider »

Thunder skrev:en riktig släkthistoria de där frisk... bara de inte blev inavel av de. lätt lite avancerat. hehe...

tackar för infon glidern. kan man ta de med ro då, slipper tillbringa några månader på San Qunitin... på tal om de... var är jonny cash begraven ? någon som vet de ?
jasså han finns inte mer :shock: , kollat upp lite och här finns han numera.. http://en.wikipedia.org/wiki/Hendersonv ... ry_Gardens
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:10
Ort: Blekinge

Inlägg av Schon »

så jag skulle höra om de är någon som gjort en liknande resa här ? som man kan snacka lite med... lär ju finas 1000 tals saker att tänka på...ex hur länge får man vistats i usa utan jidder ? 3 månader ? ja jag vet inte... något man absolut inte får missa på vägen ? och så vidare...
skulle haft tag i dataprogramet route 66 för usa. har letat å letat.. någon som har en sida med bra kartor/ vägkartor och så vidare ?
:shock: Thunder, vi sågs som hastigast idag, snygg kärra.
När hade du tänkt åka? :?:
Själv har jag bott i Chicago, 3,5 år och sett en hel del, har massvis av bilder (de flesta finns upplagda på min hemsida http://peter.puffy.se/ så hör av dig så får du info, som att :twisted: hyra en häftig bil i Vegas till att besöka , Köra Highway 1 längs Västkusten från San Francisco till LA och Museeet i Bowling Green, Kentucky ( det ni kallar för fabriken, den ligger visserligen i samma stad men det är museeet som gäller). Det är en häftig Vette träff i Chicago varje år i slutet av Juni som du inte får missa om du åker vid den tidpunkten. mm mm.
Du vet var jag finns så hör av dig. :idea:

:lol: :lol: :lol:
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

Tackar så mycke Schon.... vet ej riktigt när resan blir av, men förhoppningsvis inom ett år, till nästa sommar ska jag försöka. Chicago kan man ju inte bo i... förbanade nordstatare :lol:

tackar för infon, ska hoppa in på din sida nu å kolla :D
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:10
Ort: Blekinge

Inlägg av Schon »

Då har du gått om tid att planera för en härlig tur.

Här har du en länk om Route 66 med karta och allt. Jag själv också hade tänkt köra en del av på en Harley.... :shock:
http://www.historic66.com/
Och skall du köra den från Norr så måste du börja i ....Chicago, Nordstatatare :o Ha ha...

:lol: :lol: :lol:
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

hehe... har kollat lite på de me... men de blir nog lite längre än vad 66 går... den viker av lite för tidigt för min del. de blir till att åka ner till kentucky - Tennesse - kanske en avstikare till Georgia sen tillbaka Alabama - Mississippi - å vidare igenom södern sen upp till California - Nevada å tillbaka.... i grova drag, men de ändras säkert med tiden :wink:
Användarens profilbild
Schon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 164
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:10
Ort: Blekinge

Inlägg av Schon »

Om du skall till Södra Nevada, och det kan jag väl tro (Vegas :P kan man inte missa) så måste du också över gränsen till Arizona och Grand Canyon :shock: , 2-3 timmars körning, minnet för livet, och norr om Vegas i Staten Utah har du en annan national park Zion, oxså mycket sevärd :!: . Det finns hur mycket som helst att se, och väl i Californien och LA kan du bara inte missa Universal Studios, filminspelningarnas paradis.

:lol: :lol: :lol:
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec :shock: , ett monster att köra :shock:
Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

feen... de är mycke... man får ta de å gå igenom sen när de börja närma sig,
man kanske skulle slå sit ner i Utah, de är ju enda staten med mångifte om jag har rätt för mig :lol:
men de är ju klart... man orka ju knappt med den fen man har nu :lol: :lol:
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

lol

Kom på en sak till. Vi va ju nere i San Diego, nån timmes bilfärd söder om LA. Har hört att det ska vara deras största flottbas som ligger där, (det sa dom iaf när vi va där) men sen har jag hört att den ligegr nån annan stans.... :roll: Hur som haver så låg det 3 st hangarfartyg där då och en massa annat. På vägen dit ner till San Diago ligger Sea World. Ett minne för livet iaf för mig. Dom e ju amerikanare så det e ju liksom inte små sälar som plaskar utan späckhuggare m.m. 8) Men det e ju en endagarsutflykt, minst. Universial studios e ju ett måste i LA som sagt. Sen ska du passa på och gå på KinaTheather (Bio) i LA. Ligger på Hollywood Blv och det e där dom har sina premiärer. Så har du fått vara på en riktig biograf. :) Observatoriet i LA rekomenderas, fantastisk utsikt över en 3del av staden (typ) och den fina smoogen hehe Kan dock nämnas att min syrra både där i 6 år och hann väl se hälften :lol:

Redwoodträden i norra Carlifonien kanske??? Se upp för ölen där borta bara... :|
Ralph

Inlägg av Ralph »

För karthjälp, Hotellbokningar mm. kolla in www.expedia.com

Jag och sonen körde från Chicago till Key West för några år sedan och den bokningshjälpen var suverän ffa kartfunktionen var bra och enkel.

Mvh
701 Ralph
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

" Dom e ju amerikanare så det e ju liksom inte små sälar som plaskar " :lol: :lol: :lol: Universial studios får man nog ta å kolla in... känner 2 som varit där å de ska vara riktigt coolt. Frisk.." Se upp för ölen där borta bara " ? vad nu då ? är de nu fel på bud å miller ?
Tackar för infon Ralph, hur länge var ni iväg n'är ni körde Ralph ?
själv har man planerat kanske 2 2 ½ månad kanske... något sånt...
one in a liftime... lika bra å passa på innan käringen blir skendräktig
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Frisk.." Se upp för ölen där borta bara " ? vad nu då ? är de nu fel på bud å miller ?
hmmmm vatten finns ju i kranarna här i sverige...... :)
Ralph

Inlägg av Ralph »

Vi var bara borta 2 veckor (USA istället för skidsemester i Februari!!)

Vi körde från -8C i Chicago ner till +25C och salta bad i Florida Keys mycket trevligt.

Mvh
Ralph
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

haha du ä kass frisk... miller å bud ä fin fin pilsner. så de behöver jag inte ora mig över :wink:

låter förjäkla gött ralph... :wink: från -8 till +25 hehe annat än sverige
:lol:
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

äsch, kan väll vara samma temperaturskillnad i sverige.. -40 i norr till +1 söder eller nått sånt :roll: :wink:
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

inte riktigt samma lir de där :wink:
men åk du från kiruna i -40 till trelleborg +1 å dra på Y.frontarna å hoppa i så kommer jag stå där med kamera så resten av forumet får se att till och med den minste kunne bli mindre :lol:
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

frisk skrev:
Frisk.." Se upp för ölen där borta bara " ? vad nu då ? är de nu fel på bud å miller ?
hmmmm vatten finns ju i kranarna här i sverige...... :)
Likheten mellan USA öl och att ha sex i en kanot? Svar: Fuckn' close to water...

MN
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Jag håller med Nordin, Amerkapilsner är blaha, blaha. :P


8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Njaa alltså en iskall Corona med en limeklyfta i när det e närmre 40 grader e ju inte fel men faktum kvarstår... Corona e Mexikanskt (Som min motor!! :lol: ) och tom det e farligt nära vatten hehehe. Men dom har ju som i finland färdig grogg på burk :) Och vinodlingar :!:


Du ska ju inte åka dit för ölen, då ska man åka te Tjeckien! Ska man se på brudar ska man åka te Sverige..... bilar kan man se överallt men tjocka människor finns nog bara i USA! :roll: :lol: Glömmer aldrig första resturangbesöket i USA, LA mitt i natten och vi ville ha "middag" innan vi kom till lägenheten. Det blev en riktig hamburgeresturang och jag beställde in en stor hamburgare med pommes.... Det kom in en överfull pizza-tallrik! :shock: Hade räckt till halva PRO. Men så satt det en amerikan på bordet brevid, viktuppskattning??300kg??. Han kanske beställde in 2 portioner?? Sen det vackra Venicebeach(?) där baywatch spelas in såg jag bara en tjej som va normal... dom andra tusen brudarna hade inte fått plats i min corvette :wink: Det tråkiga e la att vi även i detta land e på väg mot överviktigheter :roll:
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

blir kanske en prag resa snart... fick förfrågan i förgår.
men de kan aldrig sluta bra med så billig pilsner å många sorter.
Man kommer väl bli som en rabis dreglande gammal byracka när man ser utbudet. Lustigt man aldrig fått tummarna ur röven å landat i Tjeckien innan.


På tal om öl / pilsner..... Vad har ni för öl favoriter här på forumet :D
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

På tal om öl / pilsner..... Vad har ni för öl favoriter här på forumet
Starköl :wink: :lol:
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

frisk skrev:
På tal om öl / pilsner..... Vad har ni för öl favoriter här på forumet
Starköl :wink: :lol:
:lol: jag får ta hålla med där!
Gillar tjeckiskt,Staropramen e bra 8)
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

frisk skrev:
På tal om öl / pilsner..... Vad har ni för öl favoriter här på forumet
Starköl :wink: :lol:
Min favorit är Tyskie, Polskt öl förståss 8)
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Skriv svar