Header på C6

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Yavka
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: ons maj 03, 2017 21:50

Header på C6

Inlägg av Yavka »

Jag har en C6 GS 2010 med mild2 wild. Skulle gärna vilja veta om någon har satt på headers och höra era erfarenhet. Några säger att ljudet blir lite dovare och tyngre? Eller blir det för högt? Andra erfarenheter utöver ljudet? Effektökning etc? Har ni mappat om bilen eller reglerar det sig själv?
Vilka fabrikat har köpt?
Tacksam för tips era erfarenheter.
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Header på C6

Inlägg av Torch Red »

Jag har inte headers utan jag köpte ett Z06 paket med grenrör och H-rör av en klubbmedlem. Lite maffigare ljud när man trampar på. Men eftersom jag normalt kör med stängda spjäll så hörs ingen skillnad i vanlig körning. Blev det nån ökad effekt? Tveksamt, jag bytte kam samtidigt så den känns lite rappare. Headers kostar ju en del så min lösning blev mer lågbudget. Självklart måste man se till att mappa om efter ett sånt här byte.
Användarens profilbild
Bowling Green
Rookie
Rookie
Inlägg: 49
Blev medlem: tis sep 18, 2012 13:01
Ort: Tyresö

Re: Header på C6

Inlägg av Bowling Green »

Hallå

Jag köpte Pfadtheaders, racekattar och xpipa till min 2009 LS3:a, enligt Anders på AK skulle det ge 30 hk på bakhjulen, ett AFE Momentumluftintake skulle ge 10 hk till.
Efter monteringen måste du göra en tuning/mappning för att få bort felkoderna när man monterat racekattar, oklart vad Anders mer ställer om.
Jag tycker bilen är märkbart rappare och låter bättre än original, vill du ha mer muller köper du även andra slutdämpare men det behövs tydligen inte för effektens skull.

Nästa steg är väl annan kam osv men då är man igång och det är svårt att se var man ska sluta, headers och annat luftintag är en bra och förhållandevis billig(?) första investering.

Snacka med Anders på AK så får du mer fakta och kan diskutera med någon som vet vad han pratar om.

/Johan
C5 2003 Spiral Gray - Såld
C6 2009 Competition Z51 Svart - Såld
C7 2017 Stingray Z51 3LT Vit
:mrgreen:
Skriv svar