Tvätta motorrum

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Tvätta motorrum

Inlägg av Torch Red »

Nu ser inte motorrummet på min bil så roligt ut efter sommarens åkturer. Jag känner inte för att spola vatten så jag undrar hur ni som har skinande rena motorrum gör? Alla tips emottages tacksamt.
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Tvätta motorrum

Inlägg av Vettefan »

En bild som visar hur det ser ut skulle nog hjälpa för eventuella tipps..
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Tvätta motorrum

Inlägg av Torch Red »

Det är ju mest damm, så en bild ger inget bra underlag. Just ditt motorrum (Vettefan) är ju riktigt rent så kanske du har några tips. Jag har försökt med avfettning på trasa vilket blir sådär.
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 132
Blev medlem: sön aug 03, 2014 18:41
Ort: Täby

Re: Tvätta motorrum

Inlägg av Vettefan »

Jag tog bort all plast som gick att ta bort och tvättade dom med vanligt schampo, sedan gick jag loss med tryckluft och dammsugare, det är som du sa mest damm och sand, glöm inte att täcka för spjällhuset så att det inte kommer in massa skit där, skulle det behövas lösningsmedel någonstans så brukar jag använda lite lacknafta, det är skonsamt mot lackade ytor.
Sedan har jag köpt en produkt på Meguiars som heter "Ultimate Protectant" Dash and trim restorer som jag tar på all plast, slangar och liknande, klipp en lämpligt stor bit av en gammal tvättsvamp och gnid på, stora ytor kan efterpolera med en trasa så att det inte blir flammigt.
Har man väl gjort detta så är det lätt att hålla efter med dammsugaren och en fuktig trasa.

Bild
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: Tvätta motorrum

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Sen gör nog Meguiars medel också att det inte blir lika statiskt, det fastnar inte damm så lätt !
Torch Red
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 136
Blev medlem: lör sep 07, 2013 17:35
Ort: Sollentuna

Re: Tvätta motorrum

Inlägg av Torch Red »

Strålande Vettefan,

Nu vet jag hur jag ska göra. Jag har ju vintern på mig så det ska nog bli fint. Ditt motorrum är riktmärket.
Skriv svar