Bromsvätskor

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Janne Malmgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01

Bromsvätskor

Inlägg av Janne Malmgren »

Hej å Hå , tryckfelsnisse var framme angående artikeln i CM nr 1 2010 ang vätska som får Dig att stanna upp, det kan Jag ha förståelse för, men författaren börjar med ordet "Bromsolja",man använder inte olja i bromssystem även om det gäller DOT 5 silikonvätska (Silicone Brake Fluid) Jag tycker det är ett bra initiativ av författaren att publicera tekniska artiklar men dom måste vara trovärdiga och relevanta, att hänvisa till källor ex Bildoktorn mm är väl inte så bra alla gånger, det blir mycket tyckande. Jag vet inte vad författaren har för egna erfarenheter vad gäller bromsvätskor, men angående silikonvätska har Jag använt "Silicone Brake Fluid Long Life" av märket North American Oil Company i 12 år i min Corvette -73 utan några som helst problem ,så skriva att man inte kan använda Silikonvätska till bilar med skivbromsar är inte korrekt. Vad gäller nyare bilar med ABS har Jag ingen erfarenhet av och därför ingen åsikt. Men som sagt tekniska artiklar av alla slag är positivt i CM som ex Björn Leidelöfs mycket proffsiga tips.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Bromsvätskor

Inlägg av Ingo »

Vet att det var någon artikel i en gammal CM från Mannys tid där man skrev om bromsvätskor.
Många upplevde tydligen svampighet med silicon vätskan,och så var det ju problemet att få dän all gammal vätska vid oljebyte.
Ska kolla om jag hittar artikeln..
Skriv svar