Renoveringstips-62a

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1953-1962
Nisse Lundin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 26, 2006 20:25
Ort: Nora

Renoveringstips-62a

Inlägg av Nisse Lundin »

hej

har precis börjat plocka ner min 62-a för totalrenovering,kommer ut 2009.
Har stött på ett problem och en undran.
först problemet:det visade sig att kupe´fläkten samt blandningsboxen under instrumentet inte fanns,finns det nån som har ett sånt till salu eller som vet om det sitter samma på nån annan chevamodell.blandningsboxen finns att köpa ny men fläkten har jag inte hittat.
Nu till undran:hur stabil är karossen när jag lyfter av den,måste den styvas upp idörrgångarna tex samt hur mycket väger den på ett ungefär.

kan nån hjälpa mig med detta vore det bra,gärna på telefon så går det fortare,070-600 86 56.

Nisse :shock:
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Inlägg av 62an »

Kul att du kommit igång med detta! Jag har också en 62:a under renovering. Min har dock varit under renovering sedan 1998!

Karossen väger kanske runt 250 kg. Jag lyfte bort den med motorlyften. Se dock till att lyfta brett, alltså på fyra punkter. Glöm inte att lossa alla bultar och kablar. Skruva bort vindruta och dörrar, samt motorhuv, backlucka och sufflettlucka först, så blir det inte så tungt. 4 personer lyfter den lätt (ganska).

Kontakta gärna mig om du behöver delar. Jag har köpt på mig dubbelt av vissa saker. Du kan få råd och tips om du vill via mail eller telefon.

christer@sleeperworld.com
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Nisse Lundin
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 26, 2006 20:25
Ort: Nora

Inlägg av Nisse Lundin »

Hej

Låter du renoveringen ta så lång tid? jag har beräknat minst 20 tim i veckan i garaget för att hinna klart till maj-09.karossen är nu av och ivägkörd till lackeraren,kromet ska iväg nästa vecka och jag håller på att beta av högen med avplockade grejer.Tänkte göra klart det innan jag börjar med chassi och motor,varenda skruv ska av!Men däremellan
ska en mustangcab fixas för våren.Och så ramlar det in en Buick-58 om 3 veckor ca.dessutom 2 flakmoppar som ska fixas till för försäljning.Så det finns en del att ta i.
Vad har du för dubbletter som du vill bli av med,har köpt det mesta redan men inget till chassit så hör av dig om du har nåt du vill bli av med.jag åker ofta till Stockholm så jag kan ta vägen förbi Södertälje.Alltid kul med lite bilsnack! :lol: hur långt har du kommit?

Nisse
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Inlägg av 62an »

Att det tagit så lång tid är en lång historia. Jag skulle inte renovera egentligen, utan lämnade in den för karossrenovering hos Lars Tidblom. Dessvärre så gick han bort innan min bil hann bli klar. Efter att jag fått hem den med en ofärdig kaross , så började jag småpilla med den själv. Som alla vet så är det det värsta man kan göra. Efter att ha petat lite här och lite där, så var den helt plötsligt helt oplanerat nerplockad i molekyler. :roll:

Det tog dock inte stopp där, som det gör med många ambitiösa bilrenoveringsprojekt, utan chassit renoverades in i minsta detalj, men karossen är det som satt stopp för projektet just nu. Fronten var förstörd efter en krock i USA innan den importerades på 80-talet. Jag har monterat en ny front, men det är svårt att justera in den och jag vill inte börja limma förrän det är perfekt. Dessutom har jag för mycket att göra med mina företag, så bilen har hamnat i bakgrunden.

Planen är dock att komma ut med den i sommar, bara jag får ordning på karossen.

De delar jag har är bl a renoveringssats till bladfjädrarna, bromsdelar, lite skruv och bult etc. Jag måste kolla i garaget och göra en lista. Har du tid att titta förbi, får du gärna kolla på delarna och projektet.
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Skriv svar